استقبال مردمی مبنای انتخاب فیلم‌های «سینما دو»

«حامد عنقا» مجری برنامه «سینما دو»  با اشاره به خلاء برنامه‌های تخصصی سینمایی در تلویزیون گفت: «سینما دو» همه تلاشش بر این است که برنامه‌ای کاملا تخصصی در حوزه سینما باشد چراکه فکر می‌کنیم جای این سبک برنامه‌ها در تلویزیون کم است.

وی درباره اینکه چرا چالش‌های کمی در این برنامه تخصصی سینما بین مجری و منتقد دیده می‌شود، بیان داشت: بخشی از این چالش‌ها قرار بوده تا به عهده برنامه‌های دیگر سینمایی باشد و شاید به این دلیل که شما این چالش‌ها را در جای دیگری نمی‌بینید احساس می‌کنید که در سینما دو هم چالش کمی داریم، اما اینطور نیست. اتفاقا بخش نقد برنامه که به عهده نیما حسنی نسب است با توجه به بازتاب‌های رسانه‌ای که می‌بینیم،‌ فکر می‌کنیم نقد جدی‌ و بی رو دربایستی‌تری درباره فیلم‌ها نسبت به برنامه‌های دیگر دارد.

این تهیه کننده ضمن بیان اینکه در برنامه‌های سینمایی که در ایام جشنواره پخش می‌شوند، نمی‌توان به وضوح درباره فیلم‌ها صحبت کرد، بیان داشت: شما وقتی درباره فیلم‌هایی حرف می‌زنید که مخاطب عام هنوز آنها را ندیده و همه سعی‌تان هم این است که قصه را لو ندهید،‌ طبیعتا اگر بخواهید خیلی از بحث‌ها چالشی شود مجبورید که درباره حواشی، رفتارها و اینکه سرمایه فیلم از کجاها تامین شده و ... صحبت کنید.

وی در همین زمینه ادامه داد: شأن برنامه سیما دو و شخصیتی که این برنامه دارد و جنس متفاوت بودنش اقتضای این را ندارد که به حواشی بپردازد. مخصوصا اینکه همانطور که دیدید این شب‌ها زمان بسیار کمی در اختیار ما قرار گرفته است که چیزی حدود یک ساعت است. اما در همین زمان کوتاه خیلی خوشحالم که با همین زمان کم بازخوردهای خوبی داشتیم. مخصوصا گفت‌وگویم با هادی حجازی فر بازیگر فیلم لاتاری و به وقت شام بازتاب خیلی خوبی در رسانه‌ها داشت.

نویسنده سریال «تنهایی لیلا» در ادامه درباره عدم پرداخت به حاشیه‌های فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر در این برنامه بیان داشت: این موضوع ماحصل صحبت‌هایمان در بین اعضای تحریریه برنامه بود. سعی کردیم به حاشیه‌هایی که به سینما کمک نمی‌کند کمتر پرداخته و به موضوع‌های اساسی‌تر بیشتر بپردازیم. از طرفی بر اساس دستور کارهایی که ابلاغ شده برای ما حدود و وظایفی تعریف کردند و ما سعی می‌کنیم در همان محدوده عمل کنیم.

عنقا با اشاره به میزان رضایت از تولید و پخش این برنامه گفت: در همین جایی هم که هستیم از تولید این برنامه احساس بدی نداریم، اما با توجه به تولید محتوایی که در گروه تهیه ما صورت گرفته است، اگر زمان بیشتری داشتیم قطعا برنامه بهتری را روانه آنتن شبکه دو می‌کردیم. هر چند که تا امروز فکر می‌کنم بالای 50 درصد از محتوایی که بچه‌های تحریریه تهیه کرده بودند را به دلیل زمان کمی که داشتیم مجبور شدیم کنار بگذاریم پخش نکنیم.

وی ادامه داد: از مسئولین شبکه درخواست کردیم تا زمان بیشتری را به «سینما دو» اختصاص دهند اما خب سیاست‌های کلانی هم وجود دارد و تقسیم کار و وظایفی بین برنامه‌های مختلف سینمایی صورت گرفته است و ما هم بر اساس آن سیاست‌ها پیش می‌رویم. فکر می‌کنم با توجه به بازتابی که برنامه داشته و اینکه همه منتقدین هم معتقدند برنامه متفاوت و مناسبی را روی آنتن می‌رویم و شآن سینما را حفظ کرده و در سیکل حرف‌های خاله زنکی نیفتادیم و سعی کردیم که رویکرد تخصصی‌مان را داشته باشیم، امیدواریم مدیران ارشد سازمان تجدید نظری درباره مدت زمان پخش سینما دو بکنند.

وی درباره مخاطبان برنامه و خط کشی‌هایی که برنامه‌های سینمایی برای مخاطبانشان در نظر می‌گیرند، گفت: مخاطبان ما سینما گران و اهالی رسانه که در حوزه سینما کار می‌کنند و همچنین مخاطبان جدی سینما هستند. افرادی که سینما، منهای سرگرمی برایشان نکته‌های  دیگری هم دارد. درست است که در برنامه ما کارگردان محبوب، ‌بازیگر و آهنگساز مورد علاقه‌شان را می‌بینند، اما سعی می‌کنیم در سینما دو برای این مخاطبان حرف ارزشمندی داشته باشیم و وقتی برنامه به پایان می‌رسد مخاطب ما محتوایی را برای خودش برداشته باشد و به حجم اطلاعات و اشرافش به حوزه سینما افزوده شود.

عنقا درباره انتخاب مهمان و فیلم‌هایی که در این برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد، عنوان داشت: مبنای ما برای پرداختن به فیلم‌ها منهای بخش نقد، بر اساس اکران‌هایی است که در سینماهای مردمی اتفاق می‌افتد. بیشتر برنامه‌ها در این سالها چون اهالی رسانه بودند براساس کنداکتور سینمای رسانه‌ها بود. به هر حال جنس جشنواره فیلم فجر با سایر جشنواره‌ها تفاوت دارد.

نویسنده «قلب یخی» ادامه داد: پرداختن به فیلم‌ها بر اساس این موضوع است و به خاطر زمان کمی که داریم به صورت زنده در خدمتشان هستیم و تعدادی دیگر را به صورت تولیدی و در فضای دیگر تهیه می‌کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: الان در میز نقد هم بر اساس ساختار و هم بر اساس محتوا فیلم‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و هیچ کدام به دیگری اولویت ندارد. معتقدم ساختار و محتوا کاملا به یکدیگر وابسته هستند. یعنی یک محتوای بسیار خوب در یک ساختار وضعیف لزوما جواب نمی‌دهد و بالعکس. برای همین فکر می‌کنم که به هر دوی اینها باید توجه شود و در گفت‌وگوهایمان با مهمان‌هایی که به برنامه دعوت می‌شوند هم درباره محتوای آثارشان و هم درباره ساختار کارهایشان صحبت می‌کنیم.

مجری برنامه «سینما دو» با اشاره به برنامه‌هایی که به موازات «سینما دو» از سایر شبکه‌های سیما پخش می‌شوند، گفت: من به شخصه احساس رقابتی ندارم و معتقدم هر کدام از این برنامه‌ها دستور کار خود را انجام می‌دهند. همه برنامه‌های تلویزیونی را وسیله‌ای می‌دانم که همگی در جهت یک هدف اساسی که آنهم پر شور شدن و ارتقای سینما است، گام برمی‌دارند.

این نویسنده ضمن اشاره به تعامل با شبکه دو نیز بیان داشت: تا الان تعامل خوبی با مدیران شبکه دو داشتیم و هیچ مشکلی نداشتیم. دوستان تا الان همه نوع حمایتی از سینما دو کردند و پای این برنامه ایستادند.

وی در پایان نیز گفت: بعد از ایام جشنواره «سینما دو» به روال سابق به کار خود ادامه می‌دهد.