"لیلا حاتمی" ؛ از روبوسی در کن تا سخنان جنجالی در برلین

همین چند سال پیش بود که لیلا حاتمی در فستیوال 2014 کن؛ با ژیل ژاکوب دست داد و روبوسی کرد که این اقدام خلاف مذهب و عرف او، واکنش های منفی بسیاری در داخل از کشور به همراه داشت و در نهایت باعث شد حاتمی از مردم عذرخواهی کند.

او درباره این اتفاق توضیح داده بود که ژیل ژاکوب به سمت او آمده و قصد روبوسی داشته و حاتمی دست خود را دراز کرده است تا از این اقدام ژاکوب جلوگیری کند. البته در فیلم منتشر شده این لیلا حاتمی است که به سمت ژیل ژاکوب می رود، دست می دهد و سپس روبوسی می کند.

او همچنین گفته بود که ژیل ژاکوب برای او مانند پدربزرگ کهنسالی است و به نوعی عمل خود را به دلیل کهنسال بودن ژاکوب توجیه کرده بود.

حاتمی در صحبت های ماست‌مالیزسیون خود یا همان توضیحات تکمیلی پیرامون عملی که انجام داده است باز هم از نام پدر مرحومش استفاده کرده و با مخفی شدن پشت نام او گفته بود که من فرزند پدری هستم که همه از علاقه او به دین و ملیت ایرانی آگاهند.

حالا و همین روز گذشته لیلا حاتمی که به همراه فیلم «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی در آلمان به سر می برد، در نشست خبری این فیلم در جشنواره برلین با زبان انگلیسی جملاتی را بیان کرده است که به گفته خود او اولین موضع گیری سیاسی اش است. او گفته: این شرم آور است که در کشور من، تظاهرات و اعتراض به بهای جان تظاهرکنندگان تمام می شود.

حالا این سخنان دست و پا شکسته حاتمی به زبان انگلیسی تعجب بسیاری را برانگیخته و احتمالا پس از فشار افکار عمومی دگر بار حاتمی به ماستمالی قضیه مشغول شود و بگوید نورعلی تابنده به مانند پدربزرگ کهنسالی برای من بود و من هم دلتنگ پدربزرگم بودم. و در ادامه بگوید که اشتباه در انتخاب کلمه بوده و منظور من این بوده است که؛ مایه افتخار است که در ایران تظاهرات به بهای جان تظاهرکننده تمام می شود!

صحبت های حاتمی هر طور هم که توجیه پذیر باشد، او نمی تواند بار دیگر خودش را پشت نام پدرش مخفی کند چرا که همه از میل و رغبت علی حاتمی به آب و خاک ایران اسلامی آگاه هستیم و مطمئنیم اگر امروز علی حاتمی زنده بود قطعا از وحوشی که جان فرزندان ملت را می گیرند و سایه امنیت را از خیابان های پاسداران بر می زنند، حمایت نمی کرد. علی الخصوص که دراویش گنابادی نیز در بیانیه ای چنین حرکاتی علیه مردم و نظام را محکوم کرده اند و از این افراد برائت جسته اند.

بنابراین مشخص است که اجتماع این افراد در جلوی کلانتری به منظور بیان حق طبیعی خود نبوده است و این افراد حتی پشتوانه ای مانند طرفداری دراویش را با خود همراه نداشته اند و صرفا تعدادی اراذل و اوباش بوده اند که از مردم سلب آسایش کرده اند و جان چهار عزیز و خدمتگزار این ملت را ستانده اند.

خانم حاتمی بهتر است به جای به زور انگلیسی صحبت کردن و داد به ظاهر مشکلات کشور، در خارج از ایران، کمی بیاندیشد... که علی حاتمی، همان پدری که از قِبَل نام او لیلا حاتمی نام و نشان یافته، هیچگاه از حرکت ناجوانمردانه و خباثت آلود این وحوش حمایت نمی کرد.

البته پایان بخش نشست خبری فیلم سینمایی «خوک» با درایت مانی حقیقی کارگردان این فیلم به نوعی جمع شد. چرا که وقتی خبرنگاران تلاش کردند سوالات سیاسی از حقیقی بپرسند او با تسلط به زبان انگلیسی و با اعتراض نسبت به این سوالات، اشاره کرد که من یک فیلم ساخته ام و بیایید درباره این هنر سخن بگوییم.

امیدواریم این بار خانم حاتمی خیلی زودتر به قضاوت اشتباه خود پی برده و از مادرانی که در آستانه سال نو فرزندان خود را برای دفاع از شهر و ملت خود از دست داده اند، عذرخواهی کند.