وصیت نامه شهید معروف که تبدیل به فیلم شد

فتانه توفیقی نویسنده فیلم سینمایی «اشک نرگس»، درخصوص حمایت از فیلمنامه های ژانر دفاع مقدس گفت: ایده اصلی فیلم سینمایی «اشک نرگس» برگرفته از وصیت نامه شهید باکری بود، چرا که ما با توجه به مشکلاتی که جانبازان و یا بازماندگان هشت سال جنگ تحمیلی پشت سر گذاشتند، سعی کردیم دغدغه و مشکلات آنها را در قالب خبرنگاری که خودش هم دغدغه ارزش های جبهه را دارد و از جانبازان جنگ است، به تصویر بکشیم.

وی در خصوص حمایت از فیلم های سینمایی در حوزه دفاع مقدس بیان کرد: فیلمی که در حوزه دفاع مقدس ساخته می شود، با توجه به آنکه باید حق مطلب درباره شهدا و هشت سال دفاع مقدس را ادا کند، نیازمند توجه و حمایت های مادی و معنوی است. احمد عبداللهیان از رزمندگان جنگ تحمیلی است و «اشک نرگس» یکی از دغدغه های همیشگی اوست و دوست دارد کاری جدید و درخور حوزه سینمای دفاع مقدس داشته باشد. اما متاسفانه بعضی از دوستان ممکن است از فیلم و یا کارگردان خاصی حمایت مادی و یا معنوی داشته باشند و برخی دیگر با بی توجهی مواجه شوند.

توفیقی افزود: این فیلم اگر حمایت مادی بیشتری داشت، شرایط تولیدش به مراتب خیلی بهتر بود. البته این را باید در نظر داشت که فیلم های دفاع مقدس از چارچوب فیلمنامه خارج شده اند و بر جلوه های بصری و تصویری تاکید دارند. شاید به این خاطر است که هنوز حرف جدید در عرصه دفاع مقدس داریم. حتی به جرات می گویم که برخی از فیلم های حوزه دفاع مقدس که از آنها استقبال می شود، فیلمنامه ندارند.

وی با اشاره به روایت داستانی «اشک نرگس» اظهار کرد: بزگترین دغدغه من در فیلمنامه نویسی بی عدالتی است که ما در برخی سطوح جامعه شاهد آن هستیم. متاسفانه بعضی از ارزشها امروز به ضد ارزش تبدیل شده اند. وقتی یک قهرمان ملی در یک برهه زمانی برای ناموس و ملت خودش می جنگد و حالا بعد از سالها برای موقعیتی دارد، از جایگاه هشت سال دفاع مقدس سوءاستفاده می کند؛ این عمق فاجعه است. ما در «اشک نرگس» سعی کردیم به این نکته اشاره کنیم.

توفیقی با بیان اینکه مسئولان نسبت به حوزه دفاع مقدس کم لطفی می کنند، گفت: کم لطفی مسئولان ما باعث شده تا نسل جدید ما هیچ رابطه عاطفی و یا فکری با هشت سال دفاع مقدس نداشته باشد و این تا حدودی ذائقه مخاطب را تغییر داده است. البته خود فیلمساز در این قضیه می تواند نقش موثر داشته باشد. هشت سال درگیری و جنگ موضوع کمی نیست و نمی شود خیلی سطحی از کنار آن عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه روایت هشت سال دفاع مقدس در تاریخ معاصر ما رقم می خورد؛ ادامه داد: تاریخ جنگ تحمیلی ما تاریخ معاصر است، ساخت فیلم درباره برهه زمانی که خیلی از آن نگذشته، نیازمند فضاسازی های بسیار دقیق است تا در زمان حال موقعیت های آن برهه زمانی را به تصویر بکشد.

توفیقی خاطرنشان کرد: ما باید بازماندگان دفاع مقدس را دریابیم، آن کسانی که قهرمانان ملی ما بودند امروز نباید مشکل معیشتی داشته باشند. این رزمندگان دیروز حقشان این نیست که امروز در شرایط سخت زندگی کنند.