به گزارش ایرنا، حضرت علی (ع) در نامه ۵۳ نهج البلاغه به مالك اشتر نوشت: افراد زیرك با ظاهرسازي و خوش خدمتي، نظر زمامداران را به خود جلب مي كنند كه در پس این ظاهرسازي ها، نه خیرخواهي وجود دارد و نه از امانتداري، نشاني یافت مي شود.

سپس در امور نویسندگان و منشیان به درستی بیاندیش، و کارهایت را به بهترین آنان واگذار و نامه های محرمانه را که دربردارنده سیاست ها و اسرار توست، از میان نویسندگان به کسی اختصاص ده که صالح تر از دیگران باشد، کسی که گرامی داشتن، او را به سرکشی و تجاوز نکشاند تا در حضور دیگران با تو مخالفت کند و در رساندن نامه کارگزارانت به تو، یا رساندن پاسخ های تو به آنان کوتاهی نکند، و در آنچه برای تو می ستاند یا از طرف تو به آنان تحویل می دهد، فراموشکار نباشد، در تنظیم هیچ قراردادی سستی نورزد و در برهم زدن قراردادی که به زیان توست کوتاهی نکند و منزلت و قدر خویش را بشناسد.

همانا آنکه از شناخت قدر خویش عاجز باشد، در شناخت قدر دیگران جاهل تر است.

مبادا در گزینش نویسندگان و منشیان، بر تیزهوشی و اطمینان شخصی و خوش باوری خود تکیه نمایی. زیرا افراد زیرک با ظاهرسازی و خوش خدمتی، نظر زمامداران را به خود جلب می نمایند که در پس این ظاهرسازی ها، نه خیرخواهی وجود دارد و نه از امانتداری، نشانی یافت می شود ولی آنها را با خدماتی که برای زمامداران شایسته و پیشین انجام داده اند بیازمای.

به کاتبان و نویسندگانی که در میان مردم آثاری نیکو گذاشته و به امانتداری، از همه مشهورترند، اعتماد داشته باش که چنین انتخاب درستی نشان دهنده خیرخواهی تو برای خدا و مردمی است که حاکم آنانی.

براي هر یك از كارهایت سرپرستي برگزین كه بزرگي كار بر او چیرگي نیابد و فراواني كار او را درمانده نسازد و بدان كه هرگاه در كار نویسندگان و منشیان تو كمبودي وجود داشته باشد كه تو بي خبر باشي خطرات آن دامنگیر تو خواهد بود.