سلبریتی های خبرساز در سال 96/ از "آزاده نامداری" تا "مهران مدیری"

در سالی که پشت سر گذاشتیم برخی نام ها بیش از دیگران در حوزه سینما و تلویزیون شنیده شد. این چهره ها بواسطه رفتار و گفتارشان مدت ها توی چشم بودند و اسم شان سر زبان ها بود. در این گزارش درباره چهره های خبرساز سال 96 نوشته ایم.

چهره های تلویزیونی

تلویزیون پتانسیل بالایی برای جریان سازی و موج آفرینی دارد. با این حال از پتانسیل اش بخوبی استفاده نمی شود که هر وقت این اتفاق افتاده، نمودش را در جامعه دیده ایم. در سال 1396 نام مجریان بیش از همه سر زبان ها افتاد.

رضا رشیدپور

سال 96 به کام او بود و حتی انتقادهای فزاینده به رضا رشیدپور بر سر ماجرای «هفت» روی موفقیتش سایه نینداخت. او در «حالا خورشید» بارها و بارها مسولان را به چالش کشید و موجی از حمایت مردم را پشت سر خود دید. این برنامه خالی از حاشیه نبود که مهم ترینش گفت و گوی مجری با حسین عطایی کودکی به ادعای رد شده ای مطرح کرد که از سوی شرکت تسلا موتورز و ولوو پیشنهاد کار داشته است. گفت و گوی رشیدپور با حسن روحانی اگرچه حاوی نکات و امتیازهای غیر قابل انکار است اما بخاطر تعارف بیش از حد و نپرسیدن چند و سوال مورد نقد قرار گرفت. 

عادل فردوسی پور

مجری شاداب برنامه نود، سال 96 را هم با موفقیت پشت سر نهاد. چندین حاشیه متوجه عادل فردوسی پور نیز بود و باعث شد مدت ها نامش در رسانه ها باشد. مهم ترین آن، ماجرای دعوت از فیگو و دستمزد 500 میلیونی اوست. عادل بخاطر شوخی های بیش از حد با پوشش مجری مراسم قرعه کشی جام جهانی فوتبال هم مورد انتقاد قرار گرفت. از اتفاقات خوب نود می توان به بازکردن پرونده تبلیغات دور زمین، فالیگری در فوتبال و مناظره کریمی و ساکت اشاره کرد.

جواد خیابانی

ادبیات خاص او گاهی حاشیه ساز می شود. جواد خیابانی می خواست رشادت شهید حججی را ستایش کند اما در استفاده از واژگان دقت نکرد و مدتی در مظان بود. او بعد از زلزله غرب کشور آستین بالا زد و برای کمک پیش قدم شد. مصاحبه تند او علیه مسولان در «حالاخورشید» شایعه ممنوع الکاری خیابانی را هم باعث شد.

رامبد جوان

مجری موفق «خندوانه» خیلی مراقب است بهانه دست کسی ندهد. با این حال در لیگ «خنداننده شو» عنان کار از دستش خارج شد و بخاطر فضای باز اجرای شرکت کننده ها توی منگنه قرار گرفت. رامبد خیلی زود حاشیه ها را کنار زد. او یک حاشیه جدی دیگر هم داشت و آن مراسمی با عنوان بزرگ ترین گردهمایی اینفلوئنسرهای اینستاگرام در ایران است که شاخ های فضای مجازی در آن شرکت داشتند. واکنش جوان بعد از ماجرای دوئل بهناز جعفری و خبرنگاران هم او را تا مدت ها در حاشیه برد.

مهران مدیری

از حاشیه به دور است اما ذات «دورهمی» است که مجری اش را در راس اخبار قرار دهد. مهران مدیری در سال 96 هم بارها به شرایط روز و مسولان انتقاد کرد و متهم شد که ضد دولت روحانی است. دستمزد مدیری از دورهمی دیگر حاشیه ای بود که مدتی در فضای مجازی شاهدش بودیم. او به عنوان مجری هفت انتخاب شد اما بخاطر انتقاد فزاینده رسانه ها از این مسولیت دست کشید. اکران اولین ساخته سینمایی مهران مدیری یعنی «ساعت 5 عصر» هم بر خبرسازی او افزود.

بهناز جعفری

بازیگری که سعی می کند از حاشیه دور باشد در سال 96 یکی از حاشیه سازان لقب گرفت. بهناز جعفری بازیگر «زیر پای مادر» در جلسه نقد و بررسی سریال از واژه نامناسبی خطاب به یکی از خبرنگاران استفاده کرد و تا مدت ها مورد هجمه بود. او که در جشنواره جم جم برای این سریال جایزه گرفت، در روز خبرنگار از اصحاب رسانه عذرخواهی کرد.

کتایون ریاحی

در واپسین روزهای سال نام کتایون ریاحی زیاد در سایت های خبری و شبکه های اجتماعی دیده شد. بازیگر کم حاشیه سینما و تلویزیون به «دورهمی» دعوت شده بود اما در روز موعدد این برنامه پخش نشد. ریاحی، تلویزیون و مهران مدیری را نواخت.

آزاده نامداری

بعد از جدایی، مدتی در تلویزیون حضور نداشت. آزاده نامداری در آستانه بازگشت بود که انتشار تصاویر و فیلم های بدون روسری از او، حاشیه ای جدی برایش رقم زد. خانم نامداری در سوئیس بخاطر وزش باد روسی از دست می دهد! او مدتی بعد برنامه ای اینترنتی اجرا کرد.

محمد رضا ورزی

نام محمد رضا ورزی هم در بین چهره های خبرساز قرار گرفت. این بار سریال «ستارخان» که در دهه فجر روی آنتن رفت باعث ایجاد حاشیه شد. اواخر بهمن ماه نامه ای در سایت های خبری و کانال های تلگرامی دست به دست می شد که امضای تعداد زیادی از نمایندگان مجلس را پای خود داشت. این نامه پخش سریال «ستارخان» را توهین به اقوام لر می دانست.

چهره های سینمایی

سینمای ایران در سال 96 کلی حاشیه داشت. ابتدا به چهره های خبرساز اشاره می کنیم و در ادامه سراغ اتفاقات می رویم.

ابراهیم حاتمی کیا

نطق آتشین ابراهیم حاتمی کیا بعد از گرفتن سیمرغ بهترین کارگردانی برای «به وقت شام» مدت ها سوژه بود و محل بحث و نظر. او از نحوه نقد فیلمش در برنامه هفت و سینما دو ناراضی بود و گله داشت. برای همین وقتی پشت تریبون رفت، ابتدا مقدمه ای درباره«به وقت شام» گفت و بعد از آن تلویزیون را نواخت:«....به تلویزیون اعتراض می‌کنم از مسئولان شبکه سه و دو، شکایتم را به خدا می‌برم ...»

احمد نجفی

احمد نجفی فیلمی تهیه کرده بود به نام «من یک ایرانی ام». برای این فیلم مدت ها پیش تقاضای اکران داده بود اما در نهایت پیش از جشنواره فجر نوبت به آن رسید. این تهیه کننده هم به شورای صنفی نمایش رفت و با داد و فریاد اعلام کرد در این شورا را گل خواهد گرفت. در نهایت بعد از جشنواره فجر تهدیدش را عملی کرد؛‌او یک استانبولی و مشتی گل پشت صندوق عقب ماشین خود قرار داد و به سمت خانه شماره دو سینما راه افتاد. چند عکاس و خبرنگار هم در محل بودند و صحنه را ضبط کردند. 

اکبر عبدی

یک ویدئو از اکبر عبدی منتشر شد که سگش را نوازش می کند و با او درد و دل می کند. او بخاطر این فیلم ممنوع الکار شد برنامه اش یعنی «شبی با عبدی» مدت ها بلاتکلیف ماند و برغم اعلام قبلی بهمن ماه فرصت پخش از شبکه نسیم نیافت.

جمشید مشایخی

بچه های انجمن منتقدان کلیپی درباره بازیگران سرشناس آماده کرده بودند که در میانه جشن پخش شد و تاکید آن به انتظامی بود نه مشایخی. او وقتی روی سن آمد انتقادات تندی روانه انتظامی کرد و حرف هایی زد که از زبان او نشنیده بودیم. او بدون نام بردن از انتظامی به بازیگری اشاره کرد که مقابل شهبانو تمبک می زد ولی تصویرش در این کلیپ پخش شد.

سعید سهیلی

در روزهای پایانی اکران ، نسخه غیرقانونی «گشت 2» در اینترنت بارگذاری شد و همین زمنیه اعتراض سهیلی را فراهم آورد. سعید سهیلی انتظار داشت خانه سینما و صنوف سیمایی از او حمایت کنند که نکردند. او نیز به نشانه اعتراض، کارت خانه سینما و کانون کارگردانان را در مقابل دوربین یک برنامه اینترنتی آتش زد تا این گونه بگوید صنف قدرت و کارآیی لازم را ندارد.

محمد حسین مهدویان

مهدویان برای بررسی فیلمش «لاتاری» به برنامه هفت رفته بود اما دوئل او با مجری منجر به حرف های عجیب و غریبی شد. مهدویان در برابر پرسش های متعدد و متنوع رضا رشیدپور عنوان فاشیشت برای فردوسی به کار برد و خیلی زود موجی از واکنش ها روبروی خود دید. او کمی بعد عذرخواهی کرد و منظورش را واضح بیان کرد:«در حقیقت من می خواستم به شاهنامه و فردوسی در آن برنامه به دلیل فشارهایی که وارد شده بود، پناه ببرم.»

دیگران

به این جمع می شد نام های دیگر را هم اضافه کرد؛‌از جمله منیژه حکمت که به همراه عوامل «جاده قدیم» با لباس مشکی وارد جشنواره فجر شدند و این گونه اعتراض خود به داوری آرای مردمی را نشان دادند. یا حرکت عجیب و دور از ادب مهران احمدی در نشست خبری فیلم «مصادره». شهرام مکری که فیلمش از سوی جشنواره برلین در بخش تدی داوری شد و برچسب همجنسگرایانه خورد،‌ناخواسته به حاشیه رفت. اتفاقات دیگری هم بودند که خب چندان مهم نیستند مثل فلان بازیگر که از همسر خود قطره چکانی رونمایی کرد، گریه هانیه توسلی برای گربه خود و ....

نام ناصر ملک مطیعی هم مدت ها در رسانه ها بود. این بازیگر پیشکسوت برای اولین بار در شب یلدای 96 مهمان تلویزیون شد و در اتفاقی عجیب هم «دورهمی» و هم «من و شما» با حضور او ضبط شدند. در لحظه آخر اما اجازه پخش به این دو برنامه داده نشد.

اظهارنظر عجیب سحر قریشی درباره منقلب شدن در ورزشگاه ها و در ادامه انتشار تصویر او در استادیوم دوبی او را مدت ها گوشه رینگ انتقادات افکار عمومی برد.

از جمله اتفاقات پرحاشیه می توان به ماجرای فیلمسوزی و شکایت قضایی اشاره کرد. در سال 1396 تراکم فیلم ها و اتفاق تکرار شونده فیلمسوزی منجر به ماجرایی جدید شد: شکایت قضایی از شورای صنفی. اتفاقی که پیش از این شاهدش نبودیم اما پاییز امسال پای شکایت قضایی از شورای صنفی به سینما باز شد.  

حضور نورگل یشلیجای بازیگر سریال های ترکی در فیلم «جن زیبا» علاوه بر این که حاشیه آفرید، این سوال را مطرح کرد که ساز و کار استفاده از بازیگران خارجی چگونه است.