آخرین خبرها از وضعیت آماده‌سازی نمایشگاه کتاب

ادبیات در هفته ای که گذشت،شاهد رویدادهایی بود که در ادامه به آن می پردازیم.

آخرین اخبار از وضعیت آماده‌سازی نمایشگاه کتاب به روایت مسئولان

جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران از روند آماده‌سازی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی بازدیدکردند.

سیدمحمد طباطبائی مدیر امور رسانه‌ای این دوره از نمایشگاه کتاب، در بازدید از بخش ناشران خارجی اظهار کرد: بخش گمرک امسال در جوار ناشران خارجی در رواق شرقی شبستان قرار گرفته است. این کار به دلیل کمتر شدن فاصله گمرک با ناشران خارجی است.

طباطبائی درباره بخش ناشران خارجی اظهار کرد: ناشران لاتین ۵ هزار مترمربع فضای مفید  و ناشران عربی حدود ۲هزار مترمربع در اختیار دارند.

او درباره محل استقرار ناشران خارجی نیز گفت: این بخش جزء مکان‌هایی است که در دوره‌های قبل قابل استفاده نبود. حالا هم ممکن است مناسب نباشد اما بهتر از فضای چادر است.

مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ۶۰۰ دوربینی که در نمایشگاه نصب خواهد شد، اظهار کرد: این دوربین‌ها زیر نظر حراست نمایشگاه است و شخص دیگری حق ندارد نظارتی داشته باشد و بدون هماهنگی کمیته حراست در هیچ جای نمایشگاه دوربینی نصب نمی‌شود.

واگذاری حق نشر دو کتاب‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ناشران چینی

به دنبال حضور کانون در بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب پکن در سال 1396 و انجام مذاکره‌های متعدد با ناشران این کشور در خصوص واگذاری حق‌نشر کتاب‌های کانون، قرارداد حق‌نشر این دو عنوان کتاب کانون به تازگی به امضای طرفین قرارداد رسید.

بر همین اساس، کتاب‌های «از این طرف نگاه کن» با تصویرگری علی خدایی و «ماه بود و روباه» به نویسندگی و تصویرگری آناهیتا تیموریان دو عنوان کتابی هستند که از سوی ناشران چینی مورد توجه قرار گرفتند.

انتشارات CNPIC Digital Printing (Beijing) با همکاری آژانس کیا از ایران و آژانسYOUBOOK از چین حق‌نشر کتاب «ماه بود و روباه» را از کانون خریداری کرده‌اند و قرار است با شمارگان 5000 نسخه در کشور چین منتشر کنند.

انصراف گروه کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی در نمایشگاه کتاب

امسال گروه کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی،در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت نمی‌کند.

این ناشر در روزهای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب، در فروشگاه های خود کتاب های بخش ادبیات کودک و نوجوان را به مخاطبان، والدین محترم و کودکان و نوجوانان عزیز عرضه می کند.

لازم به ذکر است؛ در این مدت، کتاب های مذکور باتخفیف ویژه سی درصدی به علاقه مندان ارائه می شود.

همچنین، مراکز آموزشی و کتابخانه ها از سی و پنج درصد تخفیف استفاده خواهند کرد و وزارتخانه ها، نهادها و بانک ها در خرید عمده، از چهل درصد تخفیف ویژه برخوردار می شوند.

تجهیز ۱۵۰۰ کتابخانه مدارس تهران در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب

همایون امیرزاده سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه بین‌‌‍المللی کتاب تهران از تجهیز کتابخانه‌های مدارس تهران و شهرستان‌های استان تهران همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: همزمان با سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۵۰۰ کتابخانه مدارس تهران و شهرستان های استان تهران با کتاب‌های مناسب تجهیز می‌شود.

وی افزود: این طرح برای دومین سال متوالی با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود و 15 میلیارد ریال اعتبار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آن در نظر گرفته شده است. از این رو کتاب‌های مناسب گروهای سنی در دورهای تحصیلی از ناشران شرکت کننده در نمایشگاه خریداری خواهد شد.

سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران همچنین از حضور دانش‌آموزان در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ادارات آموزش و پرورش تهران و شهرستان‌های تهران پیش‌بینی می‌شود که ۸۰ هزار دانش‌آموز از نمایشگاه بازدید کنند. مدارس در قالب برگزاری اردوهای یک‌روزه و بازدید از نمایشگاه، از امتیاز تجهیز کتابخانه بهره مند می شوند.

فعالیت‌های رسانه‌ای و خبری نمایشگاه کتاب تهران تشریح شد

سید محمد طباطبایی حسنی مدیر امور رسانه‌ای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضمن تشریح فعالیت‌های رسانه‌ای در این دوره از نمایشگاه گفت: امسال سعی می کنیم تا شرایط رسانه‌ها اعم از تردد و فعالیت در فضای نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل تسهیل شود. همچنین تا آنجا که بتوانیم تلاش خواهیم کرد تا امکانات مورد نیاز را در دسترس خبرنگاران قرار دهیم.

وی با اشاره به ایجاد تسهیلات برای رسانه‌های و اهالی رسانه در طول برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: مانند سال‌های گذشته به رسانه‌هایی که متقاضی دریافت غرفه برای فعالیت رسانه‌ای در نمایشگاه هستند، غرفه تعلق خواهد گرفت. در این راستا کمیته اجرایی و رفاهی هم همکاری خوبی با ستاد امور رسانه‌ای داشته است.

وی تصریح کرد: با هماهنگی‌های انجام شده فعالیت رسانه‌ای اعم از تولید گزارش، عکاسی و تصویربرداری در فضای نمایشگاه کتاب فقط با کارت خبرنگاری صادر شده از سوی ستاد نمایشگاه مقدور خواهد بود.

محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کونراد ریگو معاون وزیر فرهنگ اسلواکی، سفیر این کشور در ایران و هیئت همراه روز یکشنبه (2 اردیبهشت) دیدار کرد.

محسن جوادی در این دیدار با اشاره به توسعه و گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور گفت: بسیار خرسند هستیم که شروع روابط ایران و اسلواکی با فعالیت‌های فرهنگی آغاز شده است و امیدواریم که این ارتباطات نقطه آغازی برای همکاری‌های گسترده و تعاملات فرهنگی میان دو کشور باشد.

وی افزود: امیدوارم این همکاری‌ها با سفرهای دوجانبه میان دو کشور تعمیق پیدا کند؛ زیرا مردم ایران با کشورهای اروپای شرقی کمتر آشنا هستند. همچنین آثار ادبی کمتری از این محدوده جغرافیایی به زبان فارسی ترجمه شده است. گسترش ارتباطات و رفت‌و‌آمدهای فرهنگی می‌تواند به ایجاد یک تبادل فرهنگی میان دو کشور منجر شود و شناخت دو کشور را بیشتر کند.

پوستر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد

پوستر سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد.

لازم به ذکر است؛ نمایشگاه کتاب تهران با حضور حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز سه شنبه 11 اردیبهشت ماه رسماً افتتاح می شود.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن»، از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

ثبت نام حدود 61 هزار طلبه و دانشجو برای دریافت بن خرید کتاب

امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران درباره تعداد متقاضیان دریافت بن کتاب دانشجویی و طلاب گفت: تا صبح روز یکشنبه (2 اردیبهشت ماه) تعداد 60 هزار و 914 متقاضی در سامانه ثبت‌نام انجام داده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه امسال ثبت‌نام‌ها از سه طریق قابل انجام است، تعداد 16 هزار و 18 نفر از طریق کارت ملی هوشمند، یک هزار و 906 نفر از طریق فناوری NFC و 42 هزار و 990 نفر نیز متقاضی بن کارت فیزیکی بوده‌‌اند.

قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران تصریح کرد: ثبت نام ساعت 24 امروز به پایان می‌رسد و امیدواریم که متقاضیان کار ثبت‌نام خود را به ساعات آخر موکول نکنند.