هفته ای پرحادثه برای موسیقی ایران/از سکته "شهاب مظفری" تا درگذشت "ناصر چشم آذر"

در این گزارش به بیان اتفاقاتی که در موسیقی ایران در هفته ای که گذشت، می‌پردازیم؛

 

ناصر چشم آذر درگذشت

«ناصر چشم‌آذر» آهنگساز و نوازنده باسابقه موسیقی ایران، صبح امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷ درگذشت.

وداع تلخ علی عبد المالکی با مادرش

علی عبدالمالکی به سوگ مادر نشست. این خواننده پاپ کشورمان به مادرش علاقه ویژه ای داشت و همیشه می گفت از دوران کودکی که پدرش را از دست داده است، مادرش برای او هم پدر بوده است هم مادر. عبدالمالکی می گفت مادرم در یک مدرسه کار می کرد و تمام تلاشش را می کرد که ما کمبودی احساس نکنیم.

در بسیاری از کنسرت ها عبدالمالکی مادرش را هم دعوت می کرد و در وسط اجرایش از پله های استیج پایین می آمد و او را عاشقانه در آغوش می گرفت و از حضار می خواست که مادرش را تشویق کنند.

 

ایست قلبی خواننده محبوب پاپ و انتشار موسیقی تصویر ماندگار نیما مسیحا

 

ماندگار در تاریخ موسیقی ایران مانند افشین یداللهی

نیما مسیحا که آخرین اثر ترانه سرای بزرگ، مرحوم افشین یداللهی را خوانده بود، موسیقی تصویر این قطعه را دوشنبه 10 اردیبهشت منتشر کرد. در آخرین روز های سال 1396 نیما مسیحا قطعه شنیدنی «دنیا با تو» را منتشر کرده بود.

 

ایست قلبی خواننده محبوب پاپ و انتشار موسیقی تصویر ماندگار نیما مسیحا

این قطعه با اقبال فراوان دوستداران هنر اول مواجه شد. مسیحا موسیقی تصویر این قطعه را هم این هفته منتشر کرد که این موسیقی تصویر به خوبی با فضای آهنگ همخوانی داشت.

حمله قلبی و نجات جان شهاب مظفری

شب چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه خبری در رسانه ها منتشر شد که شهاب مظفری دچار حمله قلبی شده و به بیمارستان منتقل شده است. خوشبختانه اتفاق خاصی رخ نداد و این هنرمند از یک خطر بزرگ در جوانی نجات پیدا کرد.

 

ایست قلبی خواننده محبوب پاپ و انتشار موسیقی تصویر ماندگار نیما مسیحا

او سپس ویدئویی را روز پنجشنبه همین هفته منتشر کرد و اعلام کرد که عارضه قلبی، به دلیل فشار کاری و استرس برنامه های مختلفش بوده است. این خواننده پاپ به زودی مرخص خواهد شد.

باز هم سرود ایران در جام جهانی و باز هم تغییرات در آن

پس از انصراف علیرضا قربانی از خوانندگی سرود ایران در جام جهانی 2018 روسیه، بنیاد فرهنگی هنری رودکی اعلام کرد که شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران، دو قطعه بی‌کلام برای مجموعه سرودهای تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه می‌سازد.

 

ایست قلبی خواننده محبوب پاپ و انتشار موسیقی تصویر ماندگار نیما مسیحا

در مجموعه سرودهای تیم ملی در جام جهانی، این دو قطعه بی‌کلام با نام‌های «سرود قهرمانان» و «سرود جام جهانی» جایگزین قطعه‌ای شده که پیش از این بنا بود علیرضا قربانی آن را اجرا کند. بنیاد رودکی با سپاس دوباره از قربانی اعلام کرد: با توجه به اینکه شعر و قطعه فوق براساس سبک موسیقیایی و اجرایی علیرضا قربانی تنظیم شده بود، با احترام به شخصیت هنری ایشان از جایگزینی خواننده دیگر خودداری کرده و این دو قطعه به صورت بی‌کلام جایگزین آن گردید.

قطعه های جدید از خوانندگان محبوب

در این هفته قطعه هایی هم از خوانندگان محبوب کشورمان منتشر شد. جدیدترین اثر میثم ابراهیمی با نام «جون و دلم» از جمله این قطعه ها بود. ترانه و موزیک این قطعه با منصور فرهادیان و تنظیم با مسعود جهانی بوده است.

همچنین سینا سرلک قطعه ای با نام «تنهایی» را منتشر کرد. موسیقی این قطعه با میثم جمشیدپور بوده است و رضوان مظاهری ترانه کار را سروده است.

ایست قلبی خواننده محبوب پاپ و انتشار موسیقی تصویر ماندگار نیما مسیحا

علیرضا طلیسچی نیز قطعه ای با نام «ای داد بر من» را منتشر کرد. تنظیم، میکس و مسترینگ این کار با حامد برادران است.

ایست قلبی خواننده محبوب پاپ و انتشار موسیقی تصویر ماندگار نیما مسیحا

 

کنسرت بزرگ سامان احتشامی

سامان احتشامی ۱۳ اردیبهشت ماه در سالن نقش جهان اصفهان کنسرت «پیانو، تنبک و آواز» را روی صحنه برد تا برای نخستین بار میهمان دوستداران این سبک از موسیقی در اصفهان باشد.

 

ایست قلبی خواننده محبوب پاپ و انتشار موسیقی تصویر ماندگار نیما مسیحا

این کنسرت با هنرنمایی پیانوی سامان احتشامی، تنبک عمران فروزش و آواز امیر رفعتی در اصفهان روی صحنه رفت و در مایه‌های بیات ترک، دشتی، ابوعطا، و بیات اصفهان اجرا شد.

نیمه شعبان و جشنی همراه با سرود

جشن «سروهای منتظر» به مناسبت جشن میلاد حضرت موعود (عج) برای تکریم خانواده گرانقدر شهدای مدافع حرم در فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد.

همخوانی گروه سرود دانش‌آموزی، اجرای مناسبتی گروه هنری نمایشی «مردان نقره‌ای ایران»، اجرای زنده موسیقی با صدای «امیر تاجیک»، برگزاری مسابقه حضوری، برپایی ایستگاه‌های فرهنگی و هنری و تقدیر و تجلیل از خانواده معزز شهدای مدافع حرم بخش‌های متنوع این برنامه بود.  اجرای موسیقی با فضایی مذهبی از جمله اتفاقاتی است که باید بیش از این در موسیقی کشور تحقق پیدا کند.