وقتی "سر دلبران" ، دلبری می کند

همواره سریال های تلویزیون در ایام ماه مبارک رمضان یکی از پربیننده ترین برنامه های سیما هستند. آثاری که جدا از جذابیت روایی، محتوای آموزنده هم باید داشته باشند.

امسال هم سه سریال رمضانی مهمان خانه ایرانیان شده اند که در این بین «سرّ دلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی از شبکه یک سیما پخش می‌شود و به روایت قصه زندگی مردم یک محله و نقش یک روحانی در حل مشکلات مردم آنجا دارد.

در همین زمینه، جبار آذین یکی از منتقدان کشورمان، یادداشتی را درباره سریال «سرّ دلبران» نوشته که در ادامه آن را می خوانید؛

«ایام و مناسبت‌های دینی و ملی و اجتماعی، برهه‌های مناسبی برای پیوند سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی با مردم اند و سازمان صداوسیما و بویژه تلویزیون می‌تواند در این مناسبت‌ها با تولید و پخش برنامه ها و مجموعه‌های خوب و با محتوا، افزون با همسویی فرهنگی و معنایی با مردم، میان سیما و مخاطبان آن، ارتباط مستحکم ایجاد کند.

ماه مبارک رمضان، در این میان برای این سازمان یک فرصت طلایی، جهت ارائه تولیدات برتر و جذب مخاطب است. امسال هم تلویزیون با سه سریال جدید، میزبان مردم روزه دار کشور شده است. مجموعه‌هایی که گرچه هیچ کدام از نظر مضمون، چندان با ویژگی‌های رمضانی مرتبط نیستند و از لحاظ ساختار هنری و تلویزیونی در ردیف درجه یک‌های سیما قرار نمی‌گیرند، ولی آثاری قابل اعتنا ومحتواگرا هستند.

در میان این سه مجموعه تلویزیونی، سریال سرّ دلبران به کارگردانی محمدحسین لطیفی به دلیل توجه در موضوع و داستان به مسائل اخلاقی و انسانی و دینی با محوریت حضور یک روحانی، کم و بیش مورد عنایت علاقه‌مندان سیما قرار گرفته است.

با آنکه پیشتر‌ها هم سوژه‌های زیادی با حضور روحانیون در سیما و سینما به سریال و فیلم تبدیل شده است؛ لیکن پرهیز از درشت نمایی و غلو و طرح واقع گرای مسائل و رویداد‌های زندگی یک روحانی و پردازش قابل باور کاراکتر‌ها بخصوص شخصیت روحانی این سریال، سرّ دلبران را تا حدی از سریال‌های مشابه متفاوت کرده است.

استفاده از بازیگران شناخته شده و لوکیشن یزد، برای پرداخت ماجرا‌های سریال، کارگردانی جمع و جور و بازی‌های به نسبت خوب در کنار نمایش واقع نمای زندگی یک روحانی مردمی، سبب استقبال از این سریال را فراهم آورده است.

سرّ دلبران، در کل به عنوان یک سریال دینی و اجتماعی آموزنده و سرگرم کننده و مخاطب پسند، برای تلویزیون و سازندگانش نمره قبولی کسب کرده است.»