تشریح جدیدترین برنامه‌های شبکه قرآن

ین روز‌ها طرح ۱۴۵۲ کار خودش را به طور جدی دنبال می‌کند و شبکه قرآن و معارف سیما سخت مشغول اجرای برنامه‌های این طرح بزرگ قرآنی است. به این بهانه و برای مطلع شدن از فعالیت‌های شبکه قرآن و معارف سیما، با محمد حسین محمد زاده مدیر این شبکه گفتگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

طرح ۱۴۵۲ این روز‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

طرح ۱۴۵۲ طبق وعده‌ای که به مردم داده بودیم از نهم تیرماه آغاز شد. تمام شبکه‌ها از جمله تلویزیون و رادیوی سراسری و استانی در این طرح شرکت کرده اند. ابتدا قرار شد که از طریق مسابقات پیامکی در خدمت علاقمندان باشیم.

چگونه در فضای مجازی فعالیت می‌کنید؟

علاوه بر سامانه پیامکی، به زودی ارتباط ما با مخاطبان از روشی دیگر، بیشتر می‌شود چرا که ما از طریق یک اپلیکیشن در تعامل با مخاطبان خواهیم بود و ۱۶ میلیون کاربر در این اپلیکیشن فعالیت می‌کنند.

ارتباط با مخاطبان از طریق این اپلیکیشن، باعث می‌شود که ما در پرورش ظرفیت انسانی تلاش کنیم. ما با تعداد زیادی از رسانه‌ها مانند سروش رسانه مشغول مذاکره برای همکاری هستیم و در نظر داریم که در فضا‌های پرجمعیت شبکه اجتماعی وارد شویم، که بتوانیم در فضای مجازی اتفاق خوبی را رقم بزنیم.

فعالیت شما در اپلیکیشن به چه شکلی است؟

قرار است که در این اپلیکیشن کار ثبت نام و عضویت را انجام دهیم؛ همچنین در نظر داریم که امتیاز دهی مسابقه، از جزء ۳۰ را بر اساس نظام نامه امتیازی در اپلیکیشن قرار دهیم چرا که بخشی از قرعه‌کشی جوایز مربوط به این اپلیکیشن است.

تفاوتی که برای این دوره از مسابقه قرآن با عنوان ۱۴۵۲ در نظر گرفته اید، چه تفاوتی با دوره‌های قبل دارد؟

ما در طرح ۱۴۵۲ امسال، فقط طرح تابستانی نداریم. این طرح یک طرح سالیانه است از این رو در نظر داریم که بر اساس همین ثبت‌نام‌ها آزمون الکترونیکی در فصل پاییز برگزار کنیم که از سوره مبارکه «طارق تا بینه» را شامل می‌شود و به همین ترتیب برنامه‌های دیگر و آزمون‌های دیگر برگزار می‌شود.

کار ویژه دیگری که برای این دوره در نظر گرفته ایم، برگزاری آزمونی جامع در عید ۱۳۹۸ است. گزارش‌ها از نظر حجم مراجعه کنندگان در فضای پیامکی نشان می‌دهد که روز به روز افزایش مخاطب وجود دارد و به این ترتیب آزمون جامع در عید ۹۸ امکان پذیر است. نمی‌خواهیم که فقط طرح را برگزار کنیم و این مسئولیت را از سر خودمان باز کنیم. در نظر داریم که بهترین فعالیت را برای توسعه فرهنگ قرآنی انجام دهیم، از اهداف کمی طرح ۱۴۵۲ این است که در آینده تعداد حافظان را در جزء ۳۰ بیشتر کنیم.

استقبال مخاطبان از ۱۴۵۲ چطور بوده است؟

هرچقدر تبلیغات ما در شبکه ها‌ی تلویزیونی و در تبلیغات محیطی کامل‌تر شود، مخاطبان این طرح بیشتر و بیشتر خواهند شد. ما در طرح ۱۴۵۱، ۱۵ میلیون مخاطب داشتیم. به امید خدا یک افزایش چشمگیر را برای این طرح شاهد خواهیم بود. علت افزایش مخاطب، زمان بیشتری است که برای تبلیغات ۱۴۵۲ در نظر گرفته ایم. حضور بیشتر ما در شبکه‌های اجتماعی باعث شد، بسیاری از افرادی که حتی ارتباطی جزئی با فضای قرآن کریم دارند، بتوانند با قرآن کریم انس دوچندان بگیرند. ما برای استان‌ها و سطح شهر تبلیغات فراوان و محیطی را در نظر گرفتیم و در فضای مجازی هم فعالیت فراوانی داریم.

چرا امسال طرح ۱۴۵۲ به جز تابستان در فصل‌های پاییز و زمستان هم برگزار می‌شود؟

تصمیم تغییر در جدول زمان بندی برنامه‌های طرح ۱۴۵۲ در فاصله کمی به آغاز طرح انجام شد. ابتدا قرار بود که طرح را مانند سال‌های گذشته، تابستانه برگزار کنیم، اما به این نتیجه رسیدیم که این حجم از برنامه برای تابستان خیلی زیاد است. به همین دلیل جدول زمان بندی را تغییر دادیم.

تغییر در زمان بندی مسابقات، در کیفیت اجرای این طرح تأثیر نمی‌گذارد؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این نخستین بار است که چنین فعالیت گسترده‌ای در حوزه قرآن با مشارکت تمامی ارگان‌ها انجام می‌شود. ما در این دوره تلاش کردیم که خیلی زود طرح را به پایان نرسانیم و تا عید ۹۸ نیز فعالیت قرآنی داشته باشیم. هدف ما صرفا برگزاری مسابقه نیست. ما با فعالیتی که در فضای مجازی داریم، بانک جامع اطلاعات از سرمایه انسانی کشورمان فراهم می‌کنیم که این بانک جامع اطلاعات را پس از برگزاری مسابقات در اختیار نهاد‌هایی مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش قرار خواهیم داد تا بتوانند برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری در حوزه حفظ قرآن کریم داشته باشند. در این بانک اطلاعاتی مشخص می‌شود که مثلا چه تعداد حافظ قرآن وجود دارد. یکی دیگر از نیاز‌های ما آشنایی با استعداد‌های مختلف قرآنی بود، در این بانک جامع اطلاعاتی از جامعه قرآنی، اطلاعاتی گنجانده شده است که برای برنامه ریزی نهاد‌های قرآنی و فرهنگی کشور لازم است.

دیگر ارگان‌ها چقدر به پیشرفت طرح ۱۴۵۲ کمک می‌کنند؟

برخی از نهاد‌ها با استاندارد‌های ما برای کمک به طرح فاصله دارند. بر اساس جدول اجرایی که ما آماده کرده ایم برخی نهاد‌ها فعالیت نکرده اند از این رو در نظر داریم که در فاز اول ۱۴۵۲ نهاد‌ها و شبکه قرآن با هم کار کرده و تیمی کار کردن را یاد بگیرند؛ سپس در فاز‌های دوم و سوم این طرح، همکاری بهتری میان ارگان‌های مختلف رقم بخورد.

در فصل تابستان به جز ۱۴۵۲ چه برنامه‌هایی روی آنتن شبکه قرآن می‌رود؟

ما برنامه‌ای با عنوان «رصد» داریم که در کنار برنامه ۱۴۵۲ به فعالیت نهاد‌های مختلف در این طرح می‌پردازد. در دهه کرامت، حرم‌های مطهر حضرت رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، شاهچراغ (ره)، امام زاده صالح (ره) تهران و برخی دیگر از امامزاده‌ها و بقاع متبرکه تحت پوشش رسانه‌ای قرار دارند. سعی کردیم با ظرفیت بالای رسانه ای، رویداد‌های فرهنگی که در این نقاط برگزار می‌شود را هم در این شبکه و هم در شبکه‌های دیگر پوشش دهیم در حال حاضر سه تیم مجهز در حرم امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) حرم شاهچراغ (ره) حضور دارند که برای شبکه معارف و دیگر شبکه‌ها برنامه تولید می‌کنند.

یک مستند فوق العاده آماده کرده ایم که دوبله شده، این مستند ساخت کشور مصر است و قراء بزرگ مصر را بررسی می‌کند. کار دوبله این سریال را در سازمان صدا و سیما انجام دادیم و به زودی این مستند پخش خواهد شد. یک برنامه جدیدی به نام «فرهنگ تلاوت» در نظر گرفتیم، در این برنامه سعی شده است که از اساتید قرآنی و فرهنگی تلاوت بهره ببریم. این برنامه از نظر نوع برنامه سازی هم کمی متفاوت است و در نوع ساخت برنامه «فرهنگ تلاوت» از قالب جدید استفاده کردیم.

برنامه زبان قرآن را چند وقتی است کلید زده ایم. ما همچنین در خصوص بررسی یک موسیقی آیینی به نام «ابتهاج» مقامات آن را به صورت حرفه‌ای مورد بحث قرار دادیم که این برنامه هم در این چند وقت روی آنتن می‌رود. علاوه بر این بسته ۱۴۵۲، برنامه‌ای را فراهم آورده ایم که به بسیاری از توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره تربیت حافظ، تربیت آشنایی به روخوانی و روانخوانی قرآن، آشنایی با تجوید و مفاهیم، پرداخته است. در مهر ماه سال تحصیلی جدید یک کار فوق العاده خوب و موثر در دست اقدام داریم که با کمک آموزش و پرورش، به تشریح تمام کتب درسی قرآن می‌پردازد که این کار به زودی کلید خواهد خورد.

به نظر شما چقدر از این برنامه‌ها استقبال می‌شود؟

ما در حال حاضر جزء پر مخاطب‌ترین شبکه‌های رسانه ملی هستیم و این مخاطبان ما در حال افزایش هستند. این سرمایه اجتماعی میلیونی که در ۱۴۵۲ در نظر گرفتیم، در فضای مجازی و اینترنت هم با ما همراه هستند. برنامه‌های مختلفی داریم که بتوانیم سرویس‌های لازم را حتی فراتر از ۱۴۵۲ به جهت استمرار ارتباط با مخاطب ارائه کنیم. شما شاهد هستید که مخاطبان ما افزایش پیدا کرده اند، اما ما به این قائل نیستیم و می‌خواهیم تعداد مخاطبان از این هم بیشتر شوند. در فعالیت هایمان به دست یاری جدی مسئولان و نهاد‌های مختلف نیازمندیم و رسانه هم از این نهاد‌ها حمایت خواهد کرد.

فکر می‌کنید در کدام قسمت‌ها نیاز به بازنگری در بخش مدیریت وجود دارد؟

باید در خصوص تولید فیلم بازنگری جدی داشته باشیم. روسای سازمان صدا و سیما باید به این نتیجه برسند که سریال‌هایی برای شبکه قرآن ساخته شود که البته پیشنهاد‌ها را به مدیران داده ایم.