طرح تابستانه کتاب از چه زمانی آغاز می شود؟

سه سال پیش بود که نحوه اختصاص یارانه به بخش کتاب تغییر کرد و یارانه کتاب به جای اینکه در اختیار ناشر قرار بگیرد به کتابفروشی ها در قالب طرح های حمایتی چون عیدانه،تابستانه و پاییزه کتاب اختصاص یافت.کتابفروشی ها هم برای شرکت در این طرح به سایت مراجعه کردند.چند ماه پیش آخرین دوره طرح حمایتی موسسه خانه کتاب از کتابفروشی ها با عنوان طرح عیدانه کتاب برگزار شد.

در طرح عیدانه سال 97 تعداد 739 کتابفروشی مشارکت کردند.در این طرح 123 کتابفروشی از استان تهران شرکت کردند که بیشترین میزان مشارکت کتابفروشی ها در این طرح از همین استان بود. استان‌های اصفهان با ۹۲ کتابفروشی، خراسان رضوی با ۹۳ ، گیلان با ۲۴ ، قم با ۸۶ ، فارس با ۴۰ ، آذربایجان شرقی با ۳۰ ، مازندران با ۲۴ ، خوزستان با ۲۱  و همدان با ۱۷ کتابفروشی به ترتیب بیشترین خریداران کتاب در این طرح بودند.

همچنین، استان‌های کرمانشاه با ۱۱ کتابفروشی، کردستان با ۳۹ ، کرمان با ۲۹، یزد با ۲۲ ، گلستان با ۱۳ ، مرکزی با ۱۳ ، البرز با ۸ ، سمنان با ۱۰ ، زنجان با ۶  و خراسان جنوبی با ۱۳ کتابفروشی در رتبه‌های یازدهم تا بیستم بیشترین میزان خریداران کتاب طرح عیدانه  قرار گرفتند.

استان‌های اردبیل با ۹ کتابفروشی، آذربایجان غربی با ۱۶ ، لرستان با ۶ ، چهار محال بختیاری با ۷ ، قزوین با ۵ ، بوشهر با ۷ ، ایلام با ۶ ، کهگیلویه و بویراحمد با ۳ ، سیستان و بلوچستان با ۱۱ ، خراسان شمالی با ۷  و هرمزگان  با ۲ کتابفروشی توانستند در فهرست ۲۱ تا ۳۱ بیشترین خریداران کتاب طرح عیدانه کتاب قرار بگیرند.

در مدت اجرای طرح عیدانه کتاب ۹۷، حدود ۲۰۰ هزار شهروند از نقاط مختلف کشور با حضور در کتابفروشی‌های عضو این طرح، مبلغ ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کتاب خریدند.حداقل یارانه هر کتابفروشی عضو این طرح‌ دو میلیون تومان بود که گاه در بعضی از کتابفروشی‌ها با توجه به میزان مراجعه مردم و خرید آنها،  تا سقف ۳۰ میلیون تومان یارانه تزریق شد.

هرسال پس از اجرای طرح عیدانه کتاب، طرح تابستانه  از 15 تیر  تا 15 مرداد ماه برگزار می شد،امسال اجرای طرح تابستانه کتاب به زمان دیگری موکول شده است که همچنان کتابفروشی ها و مخاطبان کتاب منتظر اعلام فراخوان طرح تابستانه کتاب در روزهای پیش رو هستند.

نیکنام حسینی پور مدیر عامل موسسه خانه کتاب در خصوص زمان اجرای طرح تابستانه کتاب گفت: ما جلسات کارشناسی را درباره طرح تابستانه کتاب در موسسه خانه کتاب آغاز کردیم که  تقریبا رو به اتمام  است هفته آینده جلسه ای با حضور اصحاب نشر ،تعدادی از کتابفروشان،ناشران و نهادهایی که درگیر طرح تابستانه کتاب هستند برگزار می کنیم تا نحوه اجرای طرح و تغییرات آن را نهایی کنیم و اواخر مرداد ماه اجرای طرح تابستانه را آغاز خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در آیتم ها و محورهای اجرای طرح تابستانه کتاب تغییراتی می دهیم، افزود: در طرح تابستانه کتاب از کتاب های تالیفی حمایت بیشتری خواهیم کرد.با توجه به برنامه ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کردند و این برنامه ها در مواردی چون طرح تابستانه کتاب باید اجرایی شود نگاه به استان ها و شهرستان ها در این طرح جدی است البته نگاهمان به استان ها را بیشتر می کنیم و سعی می کنیم کتابفروشی ها در مناطق کم برخوردار در طرح تابستانه کتاب بیشتر دیده شوند و آیتم های ما در تخصیص یارانه به کتابفروشی ها در این طرح افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: شفاف سازی در اطلاعات از تغییرات دیگری است که در طرح تابستانه کتاب اعمال می شود.این مسئله در دستور کار موسسه خانه کتاب وجود دارد از این رو سعی می کنیم تمام اطلاعات را به طور شفاف در اختیار اهالی رسانه قرار دهیم.با توجه به اینکه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به ما ابلاغ شده است این کار را انجام می دهیم.در همین راستا گزارش عیدانه و حتی میزان تخصیص یارانه را در این طرح روی سایت موسسه خانه کتاب بارگذاری کردیم که اصحاب رسانه می توانند این اطلاعات را ببینند و نسبت به نقد و بررسی آن اقدام کنند.

حسینی پور  با اشاره به نحوه حمایت طرح تابستانه کتاب از کتاب های تالیفی اظهار کرد: کتاب های تالیفی را نسبت به ترجمه در طرح تابستانه کتاب بیشتر خواهیم کرد و پس از اینکه  کارهای اجرایی ثبت نام کتابفروشی ها در طرح تابستانه کتاب را  با همکارانمان در موسسه خانه کتاب هماهنگ کردیم زمان ثبت نام کتابفروشی ها را در این طرح اعلام می کنیم.

وی با اشاره به دلیل تاخیر در اجرای طرح تابستانه کتاب تصریح کرد: تاخیری که در طرح تابستانه کتاب به وجود آمده است دلیل خاصی ندارد چون باید  بعضی کارهای کارشناسی طرح  انجام می شد و اعتبار لازم برای اجرای طرح را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گرفتیم.بعضی کتابفروشی ها و ناشران از ما مطالبه داشتند که طرح تابستانه کتاب از اواخر مرداد ماه اجرایی شود که چون به خرد جمعی اعتقاد داریم درباره نحوه برگزاری این طرح همفکری کردیم و تاریخ آغاز طرح را براساس این خرد جمعی انتخاب کردیم.