خبرآنلاین:رحمت امینی دبیر جشنواره تئاتر فجر در این نشست خبری از برگزاری چهار بزرگداشت از چهار هنرمند تئاتر ایران خبر داد و گفت: امسال در بخش بزرگداشتها از جمشید مشایخی، شیرین بزرگمهر، اسماعیل خلج و احمد جولایی تجلیل خواهیم کرد.
او در ادامه اسامی داوران دو بخش مسابقه ایران و بخش مسابقه بین‌الملل را اعلام کرد که در بخش بین‌الملل ژاک لسل، کن کامرون، دومنیکن کمپل، گلاب آدینه و سعید کشن فلاح و در بخش مسابقه ایران مهدی هاشمی، هما روستا، امین تارخ، محمدباقر قهرمانی و مسعود دلخواه آثار را داوری می‌کنند.

امینی ادامه داد: «امسال تخفیف ویژه‌ای برای دانشجویان در نظر گرفته‌ایم. برای اولین بار کمیته دانشجویی برپا شده که طی فراخوانی که دادیم بیش از ۱۲۰ تقاضا برای حضور داشتیم که ۲۰ نفر در جشنواره حضور دارد و ۱۰۰ نفر بقیه با مراجعه به گیشه با تخفیف ۵۰ درصدی می‌توانند بلیت تهیه کنند و بقیه دانشجویان در همان روز بعداز ظهر نیز با تخفیف ویژه می‌توانند بلیت‌های خود را دریافت کنند.»

در ادامه محمودرضا رحیمی، مدیر بخش کارگاه‌های تخصصی بین‌الملل در باره این بخش توضیحاتی ارایه داد و گفت: «من به عنوان یک معلم به جشنواره آمده‌ام تا به آن کمک کنم و معلمان خوبی را به آن دعوت کنم. امروزه جهان به معلمان احترام می‌گذارد.»
او یادآور شد: «ما سعی کردیم همان‌طور که در کارگاه‌ آموزش دو سال پیش برنامه داشتیم با معلمان جهانی ارتباط داشته و از آن‌ها دعوت کردیم. امسال با ۲۶۰ نفر تماس مستقیم گرفتیم که تعدای که شرایط بهتری داشتند در ورک‌شاپ‌های ما حضور خواهند داشت.»

رحیمی تاکید کرد کارگاه‌های امسال بر اساس المان‌های غیرنمایشی استوار است.
ایوب آقاخانی، مدیر بخش رادیو تئاتر جشنواره در این نشست گفت: «نحوه برگزاری سی‌امین جشنواره برای متصدیان امر یک عادت نشود و فکر نکنند که در بزنگاه‌ها همیشه می‌شود یک جشنواره خوش‌قواره برگزار کنند. امسال شرایط ویژ‌ه‌ای بود و رحمت امینی جان بر کف جلو رفت ولی نگرانی اهالی هنر این است که نکند برگزاری جشنواره تبدیل به سنت شود، برخوردهای سلیقه‌ای که گاه فکر می‌کنند پرچمدار این عرصه هستند تنگ نکنند.»

او درباره بخش رادیو تئاتر جشنواره توضیح داد: «سال ۸۶ در دوره ۲۶ جشنواره این رسانه برای حضور در جشنوار وارد شد. این رسانه تا دوره ۲۹ بود ولی در دوره ۲۹ آن را نداشتیم که امسال بذری در زمین بایر این مقوله کاشته شد.»
به گفته آقاخانی، «این بخش قرار است رقابتی باشد و آثار شرکت‌کننده در این بخش با انتخاب اثر برتر معرفی می‌شود. هیئت انتخاب ۸۰ اثر را در قالب فایل صوتی شنیدند. از این آثار ۱۴ اثر را خواهیم داشت که شش اثر از استان‌های مختلف و بقیه آثار از تهران هستند که در سئانس ۱۵ و ۱۸ تالار انتظامی اجرا می‌شود و همزمان بخش زنده هم روی رادیو نمایش خواهد داشت. این بخش توسط داود رشیدی، صدرالدین شجره و بنده داوری می‌شود.»
پیمان شریعتی مدیر بخش استانی جشنواره امسال نیز در این نشست گفت: «سال گذشته تجربه فجر استانی را با هفت گروه استانی داشتیم انتخاب استان‌ها پروسه‌ای داشت که مدیران کل با توجه به شرایط و پتانسیل استان‌ها اعلام آمادگی کردند که نهایتا با پنج استان توافق کردیم؛ البرز، گلستان، لرستان، کرمانشاه و خراسان شمالی. تعامل خوبی بین ستاد جشنواره و مسئول کارگاه‌ها شده و تلاش کردیم علیرغم فشردگی این اساتید علاوه بر تهران در شهرستان هم کارگاه داشته باشیم.»
به گفته شریعتی نمایش‌های «پری» کار تقیانی‌پور، «سفید بری و هفت کوتوله» نصیر ملکی جو، «شاهزاده اندوه» محمد عاقبتی، «سکوتی با سه نقطه» محمدرضا عطایی‌فر، «رویای تفتیده» سالاری، «نویسنده مرده است» آرش عباسی، «من، تو، ما، شما، ایشان» از ترکیه و «دن رافائل» از آذربایجان از جمله کارهایی هستند در استان‌های نام برده شده روی صحنه می‌روند.
مجید امرایی مدیر بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره نیز درباره این بخش گفت: «بخش تئاتر خیابانی در سه شاخه مسابقه، آیینی و متخبین مریوان کارهایی را اجرا می‌کند که در این سه بخش ۲۴ گروه حضور دارند.»
او همچنین از اجرای دو گروه نمایش خیابانی از ترکیه و فرانسه خبر داد و در ادامه داوران بخش خیابانی را معرفی کرد.
امرایی گفت در بخش مسابقه جشنواره امسال ۸۰ درصد گروه‌ها شهرستانی هستند و تنوع در مضامین نمایش‌ها امسال بسیار زیاد است.
نمایش‌های خیابانی در مجموعه باز تئاتر شهر، پارکینگ تالار وحدت و محوطه خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.
بهزاد صدیقی، مدیر بخش نمایشنامه‌خوانی جشنواره نیز گفت: «از بین ۱۶۰ نمایشنامه ارسالی به دبیرخانه که شامل نمایشنامه‌های ایرانی و خارجی می‌شد، ۹ نمایشنامه توسط هیئت داوری ارزیابی شد که سه نمایشنامه «دوران خوش بازنشستگی» اثر کامران شهلایی، «خشت خام خانه» علی اصغری، «آخرین حکایت فرهاد» اثر مهدی میرباقری توسط انتشارات نمایش منتشر می‌شود.»
در بخشی از این نشست به روال همیشه پرسش‌های خبرنگاران مطرح شد.
رحمت امینی در پاسخ به سئوالی درباره معیار انتخاب داوران بخش چشم‌انداز جشنواره امسال گفت: «درباره کمیته‌های انتخاب و داوری من در چند سال اخیر به این نتیجه رسیده‌ام که ما رشته‌ای به نام داوری می‌خواهیم. ما در جشنواره ترکیبی از پیشکسوتان و دانشگاهیان را برای داوری می‌خواهیم و آرام آرام باید جوانان را هم وارد کنیم. این‌که سراغ چهره‌ها می‌رویم به این دلیل است که نیاز داریم که گروه‌ها اعتماد داشته باشند و از سوی دیگر ما به تعداد زیادی زنگ می‌زنیم ولی بعضی‌ها نمی‌توانند برای داوری حضور داشته باشند.»
او همچنین درباره سئوالی که آیا کانون منتقدان ملی منتقدان در جشنواره امسال حضور دارند یا نه توضیح داد: «با این کانون تعامل صورت گرفت و در بخش بین‌الملل کارهایی که دوست داشتیم کردیم، ولی اشخاصی که تایید شده بود نتوانستند بیایند. خود مسئولان کانون اعلام کردند که آن‌ها نمی‌توانند در جشنواره امسال حضور یابند ولی مایل هستیم که کانون به نوعی در جشنواره امسال حضور داشته باشد.»
امینی درباره شایعاتی که درباره اجرای عمومی نشدن آثاری که در جشنواره حضور دارند گفت:کارها به گونهای پیش میرود که اتفاق غیرقابل قبولی رخ ندهد. من دارم کارهایم را انجام میدهم و برنامههایمان پیش میرود و کارهایی که قرار است اجرای عمومی شود اجرا میشود.من به عنوان یک فعال تئاتری تلاشم این است که بچههای مستعد دانشگاهی روزنههای اجرا پیدا کنند. زمانی هست که سالن و امکانات مناسب زیادی داری ولی سوءمدیریت باعث میشود امکان اجرا فراهم نشود. الان مشکل تئاتر فقدان امکانات سختافزاری است. ما هنوز یک تئاتر شهر داریم.