آخرین اخبار از جشنواره فیلم‌ کودک

نشست رسانه‌ای علیرضا رضاداد دبیر سی‌ویکمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان صبح امروز دوشنبه ۵ مردادماه در محل موزه سینما برگزار شد.

پیش از شروع رسمی این نشست خبری که با تاخیر ۵۰ دقیقه‌ای قرار بود آغاز شود، با اعلام احد میکائیل‌زاده معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی جشنواره، آیین رونمایی از پوسترهای ویژه بزرگداشت‌های جشنواره سی‌ویکم برگزار شد.

در این بخش از پوستر بزرگداشت فریال بهزاد و برادران دالوند با حضور خودشان رونمایی شد و پوستر مربوط به نکوداشت زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر نیز با ارایه توضیحاتی از سوی دبیر جشنواره به نمایش درآمد.

وحید نیکخواه آزاد، فرزاد اژدری و علیرضا قاسم‌خان در بخش رونمایی از پوستر بزرگداشت‌ها دبیر جشنواره را همراهی کردند.

 به گفته رضاداد، در جشنواره سی‌ویکم نیز مانند دوره قبل بخش مربوط به بزرگداشت‌ها به صورت مستقل از آیین اختتامیه و در روزهای میانی جشنواره برگزار خواهد شد تا به صورت ویژه‌تر به کارنامه چهره‌های انتخاب شده پرداخته شود.

پس از آیین رونمایی از پوسترهای بخش بزرگداشت، رضاداد در مقام دبیر جشنواره در زمانی نزدیک به یک ساعت و نیم به مرور خبرهایی درباره جزییات برگزاری جشنواره سی‌ویکم پرداخت که اهم این اخبار مانند معرفی اعضای هیات‌های انتخاب و داوری و نیز معرفی بخش‌های اصلی و فرعی جشنواره سی‌ویکم، پیش‌تر رسانه‌ ای شده بود.

چقدر خوب که در شرایط نامساعد اقتصادی امروز، سینمای ما زنده است و به زنده بودن جامعه هم کمک می‌کندرضاداد در ابتدای صحبت‌های خود اشاره‌ای به «شرایط خوب سینما» داشت و گفت: دیشب آمار فروش پنج ماهه سینمای ایران منتشر شد که گزارش امیدوارکننده‌ای برای من بود. چقدر خوب که در شرایط نامساعد اقتصادی امروز، سینمای ما زنده است و به زنده بودن جامعه هم کمک می‌کند. ۴۵ درصد افزایش فروش فیلم‌ها در این بازه زمانی رقم شگفت‌انگیزی است.

وی ادامه داد: مهمترین نکته این گزارش هم این است که ۳ فیلم از ۶ فیلم پرفروش سینما آثاری جدی و غیرطنز هستند و این خلاف آن برداشتی است که بسیاری نسبت به سینمای ما دارند. از میان این پنج فیلم پرفروش یکی هم نماینده سینمای کودک بود و این نکته هم جای امیدواری دارد.

دبیر سی‌ویکمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به توافقنامه‌ منعقد شده میان این رویداد و مسئولان شهری اصفهان اشاره کرد و درباره آن گفت: تلاش کرده‌ایم نگرانی بابت جا به جایی مدام جشنواره را در توافقنامه جدید برطرف کنیم و اراده جدی ما در جهت تثبیت و پایداری شرایط برگزاری جشنواره است.

وی به ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی هم اشاره کرد و گفت:‌ کتاب مرور سینمای کودک در این چهاردهه تهیه شده است و با همراهی انجمن منتقدان برنامه‌ای برای ارزیابی و انتخاب بهترین‌های این چهاردهه در حوزه سینمای کودک خواهیم داشت.

به گفته رضاداد، بخش اصلی سیاست‌گذاری‌های کلان جشنواره به مانند دوره قبل در قالب شورایعالی برگزاری پیگیری خواهد شد و در زمینه روند تخصیص بودجه هم گفت: کمیته‌ها بودجه پیشنهادی خود را اعلام کرده‌اند و دبیرخانه پس از بررسی پیشنهادها، بودجه نهایی را به شورایعالی متشکل از نمایندگان سازمان سینمایی و شهرداری و شورای شهر اصفهان ارایه کرده است.

وی در بخش دیگری از این نشست بودجه برگزاری این دوره از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را ۳ میلیاردتومان و بدون افزایش نسبت به دوره گذشته اعلام کرد.

به گفته وی، در این دوره از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان ۳۷۸ اثر متقاضی حضور در بخش رقابتی و ۴۲۰ اثر متقاضی حضور در بخش بین‌الملل بوده‌اند که به ترتیب در بخش داخلی مجموعا ۳۷۸ اثر و در بخش بین‌الملل ۲۸۲ اثر واجد شرایط حضور تشخیص داده شدند.

دبیر جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ادامه با دفاع صریح از رویکرد «حمایت از تولید» در این رویداد گفت: معتقدیم جشنواره بدون حمایت از تولید پدیده تاثیرگذاری نیست. سال گذشته اعتبار ۵۰۰ میلیونی در شهرداری اصفهان مصوب شد که در قالب طرحی از ۵۰ فیلم آن دوره حمایت مستقیم صورت گرفت. از این ۵۰ پروژه ۳۲ فیلم آماده نمایش شده که در این دوره از جشنواره و در بخش غیررقابتی به نمایش گذاشته خواهد شد.

نمایش همزمان در ۳۱ استان

نمایش همزمان فیلم‌های جشنواره در ۳۱ استان و ۲ منطقه در قالب تکرار تجربه جشنواره فیلم فجر از دیگر خبرهای رضاداد درباره این دوره بود که به گفته دبیر جشنواره منابع مالی آن از سوی سازمان سینمایی تامین شده است.

وی در پایان با اشاره بر آرامش حاکم بر سینمای ایران، بر لزوم شفافیت در برگزاری رویدادهای سینمایی تاکید کرد و قول داد ظرف مدت ۴۵ روز پس از پایان جشنواره گزارش دستاوردها و عملکرد خود را منتشر خواهد کرد.