پایان کار کم حاشیه‌ترین جشن خانه سینما/حامد بهداد و غزل شاکری؛ بهترین بازیگران

آیین پایانی بیستمین جشن سینمای ایران به منظور اهدای تندیس‌های خانه سینما به برگزیدگان این رویداد بزرگ سینمایی، در تالار وحدت برگزار شد.

در این مراسم برندگان رشته‌های مختلف در این آیین که توسط داوران انجمن عالی هنر‌ها و فنون سینمایی برگزیده شده اند، معرفی و با اهدای لوح تقدیر و تندیس‌های جشن سینما مورد تقدیر قرار گرفتند.

بیستمین جشن سینمای ایران به ریاست علی نصیریان برگزار شده است.

رضا کیانیان، حامد بهداد، ستاره اسکندری، هومن سیدی، امیر جدیدی، ابراهیم داروغه زاده، علی نصیریان، محمد مهدی حیدریان (رئیس سازمان سینمایی)، علی ربیعی (وزیر سابق کار)، گلاره عباسی، پانته آ پناهی ها، شبنم مقدمی، صابر ابر و ... از جمله هنرمندان و مسئولان حاضر در این مراسم بودند.

مراسم با پخش کلیپی مربوط به درگذشتگان سینما و اجرای محمدرضا شهیدی فرد به طور رسمی آغاز شد.

سپس، علی نصیریان رئیس بیستمین جشن خانه سینما در ابتدای صحبت هایش گفت: نسل ما در دوران سختی کار کرد؛  امیدوارم سختی‌های کار در سینما شامل جوانان و نسل جدید نشود. امروز صنعت سینما پیشرفت زیادی کرده است.

وی ادامه داد: امیدوارم هنر سینما منجر به دوستی‌های بیشتر شود و به حاشیه نرویم. امید دارم که این جشن همبستگی ما را بیشتر کند؛ زیرا ملت ما امروز به موسیقی و نمایش نیاز دارد و در این شرایط هنر می تواند نقش مهمی ایفا کند.

نصیریان در پایان گفت: سینمای ما پس از انقلاب اسلامی، پیشرفت خوبی کرد. نسل بعد از ما بسیار موفق عمل کردند، کار‌های خوبی ارائه دادند. همه ما با همدلی و پایمردی می توانیم فیلم خوب بسازیم و امیدوارم به توفیقات بالایی برسیم. امروز در این جشن دورهم جمع شدیم. خوب است همه بدانند که برگزیدگان این جشن حاصل همفکری و آرای چند صد هنرمند هستند و در انتخاب آنها سلیقه شخصی‌ دخیل نیست.

در ادامه منوچهر شاهسواری‌توضیحاتی درباره برگزاری‌این مراسم داد و سپس، برگزیدگان بخش های‌مختلف معرفی‌شدند.

جوایز بیستمین جشن خانه سینما را چه کسانی اهدا کردند؟

* در بخش نخست جایزه بهترین انیمیشن معرفی شد و تندیس بیستمین جشن خانه سینما به حسین ملایمی برای انیمیشن بدو رستم بدو اهدا شد. روانبخش صادقی و گلاره عباسی جوایز این بخش را دادند.

* تندیس بهترین فیلم کوتاه را مجید برزگر و پانته آ پناهی ها اهدا کردند. در این بخش تندیس جشن بیستم به محمد کارت برای فیلم بچه خور رسید.

* رامین حیدری فاروقی و رویا نونهالی برای اهدای تندیس  بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند به روی سن آمدند. جایزه این بخش به ارد عطارپور برای فیلم پرسپولیس شیکاگو اهدا شد.

* همچنین ، تندیس بهترین مستند بلند به آزاده موسوی و کورش عطایی برای فیلم در جستجوی فریده اهدا شد.

پس از پخش کلیپی از لحظات جشن خانه سینما در بیست دوره گذشته نوبت به بخش دوم اهدای جوایز رسید.

* در بخش دوم اهدای جوایز، جایزه بهترین جلوه های بصری توسط سیروس ابراهیم زاده و ماهور الوند، به فرید ناظرفصیحی برای فیلم چهارراه استانبول اهدا شد.

سیروس ابراهیم زاده بعد از اهدای تندیس بخش جلوه های بصری گفت: در سه چهار ماه اخیر اوضاع خوبی از لحاظ اقتصادی نداریم؛ اما در این سه چهار ماه فعالیت های فرهنگی بیشتر شده و این قابل تامل است که چرا در این ایام فعالیت فرهنگی بیشتر شده است؟ من معتقدم ما ریشه فرهنگی داریم و بدینوسیله در عرصه جهانی موفق تر خواهیم بود و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنیم.

* سپس، محمدرضا شرف الدین و همایون ارشادی جایزه بهترین جلوه های ویژه میدانی را به محسن روزبهانی برای فیلم به وقت شام دادند.

*جلال معیریان و حسن معجونی هم جایزه بهترین چهره پردازی را به مهرداد میرکیانی برای فیلم خوک تقدیم کردند.

*تندیس شایستگی صدابرداری در بیستمین جشن سینمای ایران هم به رشید دانشمند برای فیلم پل خواب اهدا شد.

* همچنین تندیس بهترین صداگذاری به علیرضا علویان برای فیلم به وقت شام رسید.این تندیس توسط حسن زاهدی، محمود سماک باشی‌و جمشید گرگین اعطا شد.

*تندیس بهترین طراحی لباس به نگار نعمتی برای فیلم خوک رسید. آتوسا قلمفرسایی و لیلی رشیدی جایزه این بخش را اهدا کردند.

* جایزه بیستمین جشن سینمای ایران در بخش بهترین طراحی صحنه به حجت اشتری برای فیلم سد معبر اهدا شد. این جایزه را محسن شاه ابراهیمی ستاره اسکندری اهدا کردند.

در بخش بعدی لوح تقدیری به خانم‌السلطنه امینی یکی از عاشقان سینما از خطه کردستان با حضور جواد عزتی اهدا شد.

سپس، هانیه توسلی و صابر ابر برای اهدای تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن روی صحنه آمدند و تندیس این بخش به زکیه بهبهانی برای فیلم بدون تاریخ بدون امضا اهدا شد.

*تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هم توسط امیر جدیدی و طناز طباطبایی به نوید محمدزاده برای فیلم بدون تاریخ بدون امضا اهدا شد.

*علیرضا زرین دست و مرضیه برومند جایزه بهترین فیلمبرداری را اهدا کردند. تندیس بیستمین جشن سینمای ایران در بخش بهترین فیلمبرداری به مسعود سلامی برای فیلم خفگی اهدا شد.

* شهداد روحانی و شبنم مقدمی برای اهدای تندیس بهترین موسیقی روی صحنه آمدند. تندیس جشن بیستم در این بخش به پیمان یزدانیان برای فیلم خوک اهدا شد.

* تندیس بهترین تدوین به احمد مرادپور برای فیلم سارا و آیدا اهدا شد. سیروس الوند و عباس گنجوی تندیس بهترین تدوین را اهدا کردند.

پس از پخش کلیپی از لحظات درخشان بازیگری استاد عزت الله انتظامی که با تشویق حاضران همراه بود، نوبت به اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن رسید.

*حسن فتحی و نگار جواهریان تندیس بیستمین جشن سینمای ایران را برای بهترین بازیگر نقش اول زن به غزل شاکری برای سارا و آیدا اهدا کردند.

* امین تارخ و پریناز ایزدیار هم تندیس جشن بیستم برای بازیگری نقش اول مرد را به حامد بهداد برای فیلم سد معبر دادند.

* تندیس بهترین فیلمنامه با حضور فرهاد توحیدی و هومن سیدی به علی زرنگار و وحید جلیلوند برای فیلم بدون تاریخ بدون امضا اهدا شد.

* همایون اسعدیان و ابوالحسن داودی هم برای اهدای تندیس بهترین کارگردانی روی صحنه آمدند. تندیس این بخش به وحید جلیلوند برای فیلم بدون تاریخ و بدون امضا رسید.

* اهدای جایزه بهترین فیلم با حضور علی نصیریان و هارون یشایایی برگزار شد. آخرین تندیس بیستمین جشن سینمای ایران هم به علی جلیلوند برای فیلم بدون تاریخ بدون امضا اهدا شد.

سر انجام پس از حدود دو ساعت، بیستمین جشن خانه سینما با کمترین حواشی به کار خود پایان داد.