حضور یک مهمان ویژه در کنسرت شهرام ناظری/اجرای چند قطعه قدیمی

کنسرت شهرام ناظری خواننده سنتی کشورمان در جشنواره «ققنوس» شامگاه شنبه ۱۰ شهریور با ۵۵ دقیقه تاخیر در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

در ابتدای این کنسرت به دلیل این تاخیر طولانی مردم به نشانه اعتراض مرتب کف می زدند تا گروه شهرام ناظری روی صحنه بیایند و حتی برخی از شرکت کنندگان از پرسنل این مکان دلیل این تاخیر را می پرسیدند که در نهایت شهرام ناظری و نوازندگان گروه «مولوی» روی صحنه آمدند.

 

ناظری پس از عرض سلام و خیر مقدم کوتاهی به حضار، تصنیف «لولیان» با مطلع «گر بی دل و بی دستم وز عشق تو پابستم» را اجرا کرد که با تشویق مردم مواجه شد.

این خواننده سنتی پس از اجرای این قطعه بیان کرد: ما امشب دلمان می خواست دکتر محمدعلی موحد و جمشید مشایخی هم در این کنسرت حضور پیدا کنند اما این امر به علت کسالت این عزیزان میسر نشد. به هر حال از تشریف‌فرمایی دوستان به ویژه دکتر الهی قمشه‌ای و سایر دوستان مانند دکتر متوسل، دکتر منوچهری و دکتر خطیبی تشکر می کنم.

ناظری پس از بیان این جملات قطعه «زمستان» که شعر آن را مهدی اخوان ثالث سروده است، در میان سکوت حضار اجرا و در ادامه اظهار کرد: از شما به خاطر این همه دقت، تمرکز، سکوت و همراهی که کردید تا بتوانیم این شعر جاودانه اخوان ثالث را اجرا کنیم، تشکر می کنم. این همه دقت و سکوت شما به ما انرژی می دهد به طوری که در طول اجرا، گاهی فکر می کردم کسی در سالن نیست اما بعد که به حال خودم می رفتم همه نفس ها و عشق شما را حس می کردم.

وی عنوان کرد: چیزی که تا حالا در این کنسرت شنیدید یک بخش از برنامه ما بود که ما و شما هم می توانیم بین آن، دقایقی استراحت و سکوت کنیم و هم می توانیم وارد حال و هوای حس موسیقی مولانا شویم که در این زمان ناظری با تشویق مردم فاز دوم اجرا را آغاز کرد.

شهرام ناظری در ادامه تصنیف «شیدا شدم» با مطلع «پیدا شدم پیدا شدم پیدای ناپیدا شدم» و یکی دیگر از اشعار مولانا با مطلع «دوش چه خورده ای دلا راست بگو نهان مکن» را اجرا کرد که با تشویق حضار مواجه شد.

این خواننده سنتی پس از اجرای این قطعه بیان کرد: گاهی اوقات مولانا در اشعاری که جنبه عاشقانه دارد، طنزهایی به کار می برد که بسیار کاربرد دارد زیرا او می خواهد که مردم راست بگویند و در واقع توصیه به راستگویی می کند.

ناظری اظهار کرد: برای ما بسیار زیبا و باشکوه است که علاقه مندان به هنر موسیقی به این صورت می نشینند و گوش می دهند.

وی در ادامه ۲ قطعه «قفل زندان» و یکی از قطعه های قدیمی خود به نام «دلنوازان» را اجرا کرد.

ناظری پس از اجرای یک قطعه کردی، به درخواست مردم «آتش در نیستان» را اجرا کرد.

این کنسرت در ساعت ۲۳:۲۸ به پایان رسید.

کنسرت شهرام ناظری اولین برنامه ای بود که در هتل اسپیناس پالاس برگزار می شد و هر چند سالن این هتل به لحاظ فضا و برخورداری از امکانات صدا، سالن مناسبی بود اما این هتل برای اجرای برنامه های عمومی مناسب نیست چراکه مسیر نامناسب این هتل دسترسی همه اقشار مردم به این مکان را محدود می کند و به نظر می رسد تنها ساکنان همان منطقه می توانند از چنین برنامه هایی استفاده کنند در حالی که یک جشنواره یا یک فستیوال موسیقی متعلق به تمام مردم است.

از دیگر نکات این مکان این است که تنها کسانی که خوردوی شخصی دارند می توانند از برنامه هایی که در هتل اسپیناس پالاس برگزار می شود، بهره مند شوند چراکه هیچ وسیله حمل و نقل عمومی یا تاکسی برای رفت و آمد شرکت کنندگان در چنین مراسم هایی وجود ندارد.