ساخت فیلم کمدی نیاز به جرات و جسارت دارد

یکی از برنامه‌های رادیویی شبکه رادیو تهران هرشب به یکی از مقوله‌های سینمای ایران و جهان می‌پردازد، برنامه «نقطه سرشب» هر شب از ساعت ۲۲ به تهیه‌کنندگی اسماعیل باستانی و گویندگی وحید رونقی به روی آنتن می رود. شب گذشته این برنامه با حضور آرش معیریان کارگردان فیلم سینمایی «دم سرخ‌ها» پخش شد، که بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در زیر مشاهده می کنید.

معیریان در ابتدای برنامه درباره فعالیت‌های خود در سینمای ایران گفت: من قبل از این که سینماگر باشم یک تدوینگر بودم و قبل از آن سینما را با جان و دل به شکل تئوریک و آکادمیک طی کردم، عشق و علاقه ام سینما بوده و هست. من رتبه اول کنکور سینما در سال ۶۹ را کسب کردم و فارغ التحصیل ممتاز رشته کارگردانی در مقطع لیسانس، فارغ التحصیل ممتاز مقطع کارشناسی ارشد دانشکده هنر‌های زیبا بودم.

این کارگردان فیلم‌های سینمایی درباره آسان شدن فیلم‌سازی در ایران بیان کرد: در حال حاضر فیلم سازی به خصوص برای فیلم اولی‌ها خیلی راحت شده است، در زمان ما این‌گونه نبود.

وی افزود:در حال حاضر تهیه کننده‌هایی هستند که خیلی علاقه‌مندند بنده با آنها کار کنم، آنهایی که حتی حاضر نبودند فیلم‌نامه‌ای را که من سال ۷۷ بعد از مقطع فوق لیسانس نوشته بودم بخوانند اما امروز این گونه نیست و فیلم سازان راحت‌تر فیلم می‌سازند.

معیریان ادامه داد: در دنیای فیلم سازی با جمله معروف از ماست که برماست مواجه می شویم، هیچ کدام از مدیران فرهنگی و مسئولان، علاقه‌مند به ممیزی و آزار فیلم سازان نیستند، ما متاسفانه به عنوان سینماگر، همین که یک فیلم می‌فروشد شروع به بد گفتن می‌کنیم و به کارگردان و بازیگر و تهیه کننده ناسزا می‌گوییم و اگر فیلم هم نفروشد خوشحال می‌شویم. متاسفانه ما یک مشکلی داریم بطوریکه وقتی می‌بینیم کسی راهی را آغاز می‌کند و در آن موفق می‌شود، آنقدر به شکل سطحی و ساده انگارانه دنبالش می‌رویم و آنقدر دستمایه آنچه تجربه کرده را تکرار می کنیم که به ورطه ابتذال کشیده می‌شود.

وی درباره چگونگی انتخاب بازیگران سینمای کمدی ادامه داد: نکته خیلی مهمی در حوزه بازیگران سینمای کمدی وجود دارد، آن هم قابلیت، جرات و جسارت افرادی است که وارد حیطه فیلم کمدی می‌شوند. ما برای یک فیلم کمدی تلاش می‌کنیم و از دوستانی دعوت می کنیم که شاید سابقه کار کمدی نداشته باشند اما به دلیل اینکه ترس و واهمه دارند که اگر موفق به خنداندن مردم نشوند، ممکن است جایگاه فعلی غیر کمیک شان،تحت شعاع قرار بگیرد و دیگر برند و پتانسیل جذب مخاطب در حوزه سینمای غیر کمدی را از دست بدهند،به این حوزه ورود می کنند.

این کارگردان گفت: ورود به سینمای کمدی چه به عنوان کارگردان و چه به عنوان بازیگر و نویسنده خواسته یا ناخواسته جسارت و جراتی می‌خواهد که اعتماد به نفس داشته باشند و بتوانند مردم را بخنداند، چون خنده اگر تبدیل به اخم یا گریه شود فیلم کمدی سراشیبی سقوط را طی می‌کند و برای همه دست اندرکارانش گران تمام می شود.

وی تاکید کرد: فیلم‌سازان معدودی در سینماحضور دارند که در حوزه فیلم کمدی فعالیت می‌کنند، که معتقدم از پتانسیل خاص و بسیار زیادی برخوردار هستند. با وجود این که فیلم‌ها را نگاه می‌کنیم حضور گا‌ها تکراری آن‌ها را حس می‌کنیم که با همان حضور تکراری می‌توانند تماشاچی را بخندانند و لحظات خوشی را ایجاد کنند.

معیریان در پایان یادآور شد: تمام فیلم‌هایی که من ساختم به شدت دوستشان دارم و پای آن‌ها می‌ایستم. من بعد از ۱۷ سال فیلم سازی، یک سینماگر تجاری، گیشه ساز برای طبقه متوسط  هستم، اما ادعای روشنفکری ندارم و به عنوان عاشق سینما همه ژانر‌ها را دوست دارم.

گفتنی است؛ برنامه رادیویی «نقطه سرشب» با حضور اسماعیل باستانی تهیه کننده، وحید رونقی گوینده، محمدرضا مقدسیان کارشناس و منتقد، حسین پیرحیاتی هماهنگی هرشب به روی آنتن شبکه رادیویی تهران می رود.