فیلمی که یک‌تنه سینمای ایران را نجات داد

فصل تابستان با تمام خاطرات خوش و ناخوشی که برای سینماگران و همچنین تماشاگران آن داشت به پایان رسید و در نهایت برای برخی از کارگردانان خوش قدم بود و برای برخی نه.

تابستان با با بازی‌های جام جهانی و تب داغ مسابقات تیم ملی که به سالن‌های سینما هم کشیده شد آغاز شد و شهریور هم همزمان با ماه محرم و عزاداری امام حسین (ع) به پایان رسید و این مسئله تاثیر نسبی بر کاهش فروش فیلم‌ها نیز گذاشت.

نمایش مسابقات تیم ملی فوتبال در جام جهانی از اتفاقات مهم سینمای ایران در تابستان به شمار می‌آید که در ابتدا با حواشی و واکنش‌های متنوعی همراه بود و در نهایت توانست سود قابل توجهی را به حساب سینمای ایران واریز کند.

در عین حال در سه ماه دوم سال شاهد یک اتفاق بزرگ در سینمای ایران بودیم و آن هم تغییر پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بود که به «هزارپا» ابوالحسن داودی رسید.

با این حال با فرا رسیدن فصل پاییز، بهترین فرصت است تا به تمامی آنچه در سه ماه تابستان بر سینمای ایران گذشت نگاهی بیندازیم.

صف پرتراکم اکران در تابستان

سینمای ایران در تابستان 97 هم همچون بهار با ترافیک فیلم‌ها برای اکران همراه بود، اتفاقی که همواره واکنش‌های متفاوتی را از سوی فیلمسازان و فعالان حوزه سینما دارد و برخی معتقدند که این امر باعث سوختن آثار سینمایی و دیده نشدنشان می‌شود.

در نهایت حدود 22 فیلم در این سه ماه رنگ پرده نقره‌ای را دیدند که در نوع خود آمار قابل توجهی به شمار می‌آید و حاکی از حجم گسترده آثاری است که در صف اکران قرار دارند.

در این میان با وجود آنکه فیلم‌های کمدی سهم بیشتری از فروش به خود اختصاص دادند اما آثار اجتماعی بیشتری در تابستان امسال روی پرده رفتند که برخی با استقبال مخاطبان، گیشه موفقی را تجربه کردند و برخی نه.

تنوع موضوعی آثار اکران شده در تابستان نیز قابل توجه بود، به جز آثار کمدی و اجتماعی، سه فیلم با موضوع دفاع مقدس، کودک و نوجوان و پلیسی معمایی نیز در تابستان روی پرده رفتند که توانستند در رقابت با سایر آثار سینمایی به فروش قابل قبولی دست پیدا کرده و در گیشه عملکرد خوبی داشته باشند.

کمدی‌ها گیشه را قبضه کردند

به واقع می‌توان تابستان 97 را فصل فروش خوب فیلم‌های کمدی دانست، فصلی که با رکوردزنی فیلم «هزارپا» ساخته ابوالحسن داودی همراه بود. فیلمی که با بازی زوج رضا عطاران و جواد عزتی توانست توجه علاقه‌مندان به سینما را جلب کرده و فروش بیش از 35 میلیاردی را برای این فیلم رقم بزند. موفقیت رضا عطاران و جواد عزتی نشانگر این بود که این دو هنرمند به واقع تضمین کننده گیشه برای فیلم‌های سینمایی هستند.

در کنار «هزارپا» شش فیلم دیگر با حال و هوای کمدی نیز روی پرده رفتند که هیچکدام در فروش نتوانستند به آمار این فیلم نزدیک شوند و برخی‌هایشان نیز به واقع در گیشه شکست خوردند.

«دشمن زن» به کارگردانی کریم امینی تنها فیلم کمدی پس از «هزارپا» بود که توانست به فروش بیش از سه میلیارد در تابستان دست پیدا کند، فیلمی که از نعمت حضور جواد یساری خواننده نام آشنای پیش از انقلاب نیز بهره‌مند بود.

«دم سرخ‌ها» آرش معیریان و «کاتیوشا» علی عطشانی دیگر فیلم‌هایی هستند که در مقایسه با سایر آثار کمدی که در جلب نظر مخاطبان ناموفق بودند، به فروش قابل قبولی دست پیدا کردند.

غیرکمدی‌ها در اکران سینما چه کردند؟

از نکات جالب توجه اکران سه ماه دوم سال، اکران موفق فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی بود. فیلمی با مضمون دفاع مقدس که توانست در جلب نظر مخاطبان موفق عمل کرده و به فروش نسبتا خوبی دست پیدا کند.

این فیلم که از بازی چهره‌هایی چون جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ و ... بهره برده است، توانست در رقابت با آثار کمدی و غیرکمدی دیگری که روی پرده رفتند پس از فیلم «هزارپا» به عنوان دومین فیلم پرفروش سینما در تابستان دست پیدا کند، اتفاقی نادر که پیش از این کمتر درباره آثاری در حوزه دفاع مقدس شاهد آن بودیم.

«خاله قورباغه» به کارگردانی افشین هاشمی و تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور دیگری اثر غیرکمدی بود که در تابستان توانست گیشه موفقی را تجربه کند. فیلمی عروسکی و موزیکال برای کودکان و نوجوانان که به فروشی بیش از دو میلیار دست پیدا کرده و در رتبه پنجم پرفروش ترین فیلم‌های تابستان امسال قرار گرفت.

از دیگر آثاری که در تابستان امسال در رقابت با کمدی‌ها، توانست با توجه به مضمونی که داشت در جلب نظر علاقه‌مندان سینما موفق باشد، «دارکوب» بهروز شعیبی بود. فیلمی اجتماعی با بازی تحسین برانگیز سارا بهرامی که توانست برای او سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر را به همراه آورد.

از ناکام‌های پیش بینی نشده اکران تابستان می‌توان به «شعله ور» حمید نعمت‌الله با بازی متفاوت امین حیایی اشاره کرد که نتوانست به فروش خوبی دست پیدا کند. «شعله ور» متفاوت‌ترین فیلم نعمت‌الله به شمار می‌آید که واکنش‌های متفاوتی را هم پس از نمایش از سوی منتقدان تجربه کرد.

تاثیر مستقیم یک فیلم بر فروش سینما

میزان فروش سینمای ایران در تابستان 97 در حالی به حدود 61 میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از این میزان تنها حاصل فروش یک فیلم است. «هزارپا» داودی با فروش بیش از 35 میلیاردی که در تابستان کسب کرد تاثیر مستقیمی بر گیشه سینمای ایران در سه ماه دوم سال گذاشت.

این فیلم بیش از 50 درصد فروش سینما را در تابستان به دست آورده و این اتفاق حاکی از آن است که در صورت حذف «هزارپا» از جدول فروش، سینمای ایران در تابستان فروش ناموفقی را تجربه کرده است و 21 فیلم دیگر روی هم 26 میلیارد فروش داشته‌اند. اتفاقی که می‌تواند زنگ خطری برای فعالان این حوزه و سینماگران باشد.

پس از «هزارپا»، فیلم «تنگه ابوقریب» بهرام توکلی با اختلاف بسیار زیادی و با فروشی نزدیک به چهار میلیارد عنوان دومین فیلم پرفروش تابستان را از آن خود کرد و پس از آن نیز فیلم‌های کمدی «دشمن زن» و «دم سرخ‌ها» توانستند در جایگاه‌های بعدی قرار بگیرند.