تازه ترین خبرها از جشنواره فیلم فجر امسال

کمتر از سه ماه تا برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده؛ اما هنوز این جشنواره به انسجام و قانون ثابت دست نیافته است. نمونه بارز آن بحث جدا شدن یا نشدن بخش بین الملل و ملی جشنواره و بودن یا نبودن فیلم اولی‌هاست؛ البته موضوعات دیگری هم هست که تنها با تصویب قانون حل خواهد شد.

به نظر می‌رسد اگه برگزارکنندگان جشنواره با سینماگران همفکری کنند و پیشنهادهای آنها را مدنظر قرار دهند، به طور حتم جشنواره فیلم فجر به یک انسجام درست می رسد.

ما در همین ارتباط با برخی سینماگران کشورمان به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید؛

فیلم اولی‌ها نیاز به جشنواره‌ای جداگانه دارند

پیمان جعفری تهیه کننده سینما درباره ادغام و یا جداسازی بخش ملی از بین الملل فیلم فجر گفت: این دو جشنواره باید با هم ادغام شوند بخصوص در شرایط اقتصادی فعلی که با مشکلات زیادی روبرو هستیم.

وی افزود: چرا باید برای جداگانه برگزار شدن جشنواره ملی و بین المللی این قدر هزینه کرد؛ در صورتی که می‌توانند با هم برگزار شوند؟

جعفری بیان کرد: زمانی که خارجی‌ها برای حضور در جشنواره به ایران سفر می‌کنند، باید بجز جشنواره بین المللی با جشنواره داخلی و همه فیلم‌های ایرانی منتخب و تولید شده روبرو شده و آن‌ها را ببینند؛ نه اینکه تعدادی فیلم خاص را مشاهده کنند.

این تهیه کننده در ادامه با اشاره به حذف یا اضافه شدن بخش نگاه نو به جشنواره ملی فیلم فجر بیان کرد: باید مانند بیشتر کشور‌های جهان که به فیلم اولی‌ها توجه ویژه‌ای دارند، جشنواره‌ای مجزا برای فیلم اولی‌ها راه انداخت. تا زمانی هم که این اتفاق رخ ندهد، باید در جشنواره ملی فیلم فجر حضور داشته باشند؛ چون نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

جداسازی بخش ملی و بین الملل فجر بهتر است

غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما درباره ادغام یا جدایی بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر گفت: به گمان من ما با دو جشنواره متفاوت روبرو هستیم و قاعدتاً می‌توانند به صورت مستقل برگزار شوند. اگرچه شرایط موجود فرهنگی در کشور، نبود شرایط لازم برای نمایش همه فیلم‌های خارجی، تحریم و مشکلات فراوان دیگر که روی جشنواره بین المللی هم تاثیر می‌گذارند.

وی افزود: علی رغم تمایل و استدلال برخی همکاران درست این است که این دو جشنواره جداگانه برگزار شوند؛ البته اسامی آن‌ها باید متفاوت باشد.

این تهیه کننده درباره حذف بخش نگاه نو از جشنواره ملی فجر اظهار داشت: این جداکردن و یا حذف مسئله حاد و مهمی نیست؛ من معتقدم فیلم اولی و چندمی نداریم. کیفیت تعیین کننده است. آنچه مهم است توجه به فیلم اولی هاست؛ در بسیاری از جشنواره‌های دنیا مانند کن به فیلم اولی‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: شما وقتی جشنواره برگزار می‌کنید، نیاز به فیلم خوب و با کیفیت دارید. حال این فیلم می تواند اثر یک کارگردان تازه کار و یا باتجربه باشد.