کلکسیون موزه هلند در موزه ملی ایران

حاضر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار باستان‌شناسی و هنری سرزمین هلند به روایت موزه درنتس که در موزه ملی برگزار شد؛ جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران گفت: بسیار خوشحال هستیم که در یک سال اخیر شاهد برگزاری چهار نمایشگاه خارجی در موزه ملی هستیم. به دنبال برگزاری نمایشگاه ایران؛ مهد تمدن، نمایشگاه باستان شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس در تهران برگزار می‌شود. از آثار ویژه این نمایشگاه می توان به مومیایی طبیعی عصر آهن با قدمت۲۵۰۰ سال اشاره کرد. ونگوک مدتی را در درنته زندگی کرد. پیوند ونگوک با درنته در ماه اکتبر و گشایش نمایشگاه درنته در ایران در ماه اکتبر را به فال نیک میگیریم.

هارولد توپان مدیر موزه درنتس، در بخش دیگری از این مراسم گفت: افتخاری است برای من که بعد از۴ماه تلاش توانستیم کلکسیونی از آثار موزه درنتس را در ایران برگزار کنیم. برگزاری این نمایشگاه به نوعی تبادل فرهنگی بین دو کشور است و میراث فرهنگی بدون هیچ مشکلی بین دو کشور تبادل شده است. فرهنگ می تواند جوامع را به هم نزدیک کند. با برگزاری نمایشگاه تصاویر مناسبی از یک کشور در ذهن بازدیدکنندگان شکل می‌گیرد. نمایشگاهی که از ایران در هلند به نمایش گذاشته شد؛ فرهنگ و هنر ایران را به هلندی‌ها نشان داد و پیش بینی شده است که یکصد هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کنند.

وی افزود: نمایشگاهی که در تهران افتتاح می‌شود، بهترین آثار باستان شناسی را در معرض دید عموم قرار می‌دهد و باید اذعان کنم تفاوت‌های فاحشی بین امپراطوری قدرتمند پارس و منطقه درنته وجود دارد، البته باید عرض کنم کوچک بودن به معنای فاقد اهمیت بودن نیست. در واقع درنته خیلی کوچک‌تر از امپراطوری است که داریوش کبیر به وجود آورد، اما موزه درنتس آثار و مومیایی‌های حائز اهمیتی را در خودش جای داده است.

مدیر موزه درنتس اظهار کرد: امیدوارم بازدیدکنندگانی که از موزه ملی ایران و نمایشگاه ما بازدید می‌کنند از آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه آثار باستان شناسی و هنری سرزمین هلند به روایت موزه درنتس بهره ببرند.

محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌های ایران در بخش دیگری از این مراسم گفت: قطعا اگر بخواهیم کشوری را به خوبی بشناسیم باید از دریچه میراث فرهنگی با آن آشنا شویم. نمایشگاه آثار باستان شناسی و هنری سرزمین هلند به روایت موزه درنتس به ما کمک می‌کند که شناخت واقعی و درستی از سرزمین هلند داشته باشیم و قطعا از این به بعد هلند جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد. ما معتقدیم که دیپلماسی فرهنگی به نسبت سایر دیپلماسی‌ها تاثیر بیشتری روی روابط کشور‌ها و دولت‌ها خواهد داشت.

کیس بی جل معاون استاندار درنته هلند، در بخش دیگری از این مراسم گفت: سخنان مدیر موزه درنتس را شنیدیم، اما باید بدانیم که هر آنچه در این موزه به نمایش گذاشته شده متعلق به استان درنته است. ما گاهی کلکسیون‌هایی از سراسر کشور‌های جهان را به نمایش می‌گذاریم و این نشان می‌دهد که ما علاقمند به آشنایی با سایر کشور‌ها هستیم. هم اکنون نیز نمایشگاهی از آثار موزه‌ای ایران در موزه درنتس برگزار می‌شود لذا از این طریق می‌توانیم کشور شما و تمدن عالی آن را به مردم هلند بشناسانیم و این فرصت نیز برایمان پیش آمده که فرهنگ و تمدن خودمان را به ایران معرفی کنیم.

وی افزود: ما استان کوچکی هستیم و ورود چندانی به مسائل ژئوپولتیک نداریم، اما گاهی مواقع مسائل سیاسی تاثیر خودشان را می گذارند و ما تلاش می کنیم از طریق فرهنگ و برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای دو کشور را بیش از پیش با هم آشنا کنیم.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از این مراسم گفت: سال پیش وقتی نمایشگاهی در آلمان داشتیم، مدیر موزه درنتس به ما درخواست همکاری داد و ما از همان آغاز به دو طرفه بودن این همکاری توجه کردیم. به نظرم این کار یک تعامل فرهنگی است و خوشبختانه امروز برخی کشور‌ها همچون کره جنوبی درخواست کردند که نمایشگاه‌های موزه‌ای دائمی آن‌ها را در کشورمان داشته باشیم و این نشان می‌دهد که ایران امنیت پایدار دارد و امیدواریم که سایر موزه‌های کشور نیز در این مسیر گام بردارند. ما تلاش می کنیم که با استفاده از ظرفیت‌های میدان مشق فضای موزه‌ای کشورمان را توسعه بدهیم.

وی افزود: استقبال زیادی از نمایشگاه ایران؛ مهد تمدن که در هلند برگزار شده، انجام شده است و بسیاری از بازدیدکنندگان هلندی موزه ملی ایران را از طریق این نمایشگاه شناخته اند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد:همکاری فرهنگی ما با هلند به چند سال اخیر برنمی گردد و قدمت دارد. امیدواریم این همکاری‌های فرهنگی تداوم داشته باشند.