پول‌های مشکوک در سینما/عوامل فنی پول کثیف در جیب‌ نمی‌گذارند

آرش برومند صدابردار سینما درباره ورود پول های شائبه دار به سینما که تاثیر خود را بیشتر بر افزایش دستمزد بازیگران گذاشته است گفت: واقعیت این است که هر پولی که به سینما می آید عوامل پشت صحنه سهمی از آن ندارند. آن زمانی که پول تمیز وارد سینما می شد ما در جریان نبودیم و حالا که پول کثیف وارد سینما می شود بازهم در جریان این موارد نیستیم. اصلا صاحبان آثار درباره این مسایل با ما گفتگو نمی کنند و به عبارتی ما را بازی نمی دهند مگر اینکه خودمان کنکاش کنیم.

وی درباره دستمزد بازیگران و سهمی که از هزینه تولید یک فیلم را به خود اختصاص می دهد، بیان کرد: در سینمای ما عرضه و تقاضا با همه جای دنیا متفاوت است. در همین موردی که اشاره می کنید ورود پول های سرگردان به سینما باعث افزایش دستمزد بازیگران می شود و هنگامی که دستمزد آنها بالا می رود، دریافتی عوامل پشت صحنه کمتر می شود که این بدترین اتفاق به ویژه برای ما صدابرداران است که در دقیقه نود نه، بلکه در وقت های اضافه برای حضور در یک فیلم انتخاب می شویم!

برومند با اشاره به اینکه برای برخی تهیه کنندگان اصلا مهم نیست که کدام صدابردار با چه ابزاری در فیلمشان کار می کند، گفت: تهیه کنندگانی که دستمزدهای نجومی به بازیگران می دهند برای ۵۰۰ هزار تومان با عوامل فنی به نتیجه نمی رسند. همین اتفاق برای من افتاد و برای اختلاف ۲۰۰ هزارتومان حضور در یک فیلم را رد کردم چراکه آن تهیه کننده روی حرف خود مُصِر بود و حاضر نبود ریالی بیشتر از آنچه که می گفت، بدهد.

صدابردار «جشن دلتنگی» ساخته پوریا آذربایجانی با اشاره به اینکه برخی می گویند ورود این پول ها باعث کاهش تولیدات می شود، عنوان کرد: من این موضوع را قبول ندارم چناچه زمانی که ساخت تله فیلم ها رونق گرفته بود برخی می گفتند کار در تله فیلم بد است اما اتفاقا همه به راحتی در این آثار حضور پیدا می کردند. حالا هم نمایش خانگی حکم همان تله فیلم ها را دارد و تنها نام آن تغییر کرده است بنابراین به نظرم بهتر است پول وارد سینما شود ولی درست مدیریت شود.

برومند با بیان اینکه برخی تنها شعار می دهند که با چنین پول هایی کار نمی کنند اما همان ها حاضر به کار با هر پولی هستند، اظهار کرد: در حال حاضر تهیه کنندگان انگشت شماری وجود دارند که با پول جیب خودشان فیلم می سازند و خیلی ها ورود این پول ها و چنین مسایلی برایشان اهمیتی ندارد. این روزها تنها کارِ برخی از افراد درشت نمایی می شود در حالی که بسیاری در حاشیه و بدون اینکه کسی کاری به کارشان داشته باشد از این پول های نادرست استفاده می کنند، می خورند و می برند.

صدابردار «پشت دیوار سکوت» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی درباره هزینه بالای ساخت یک اثر عنوان کرد: در حالی که با یک میلیارد تومان می شود یک فیلم ساخت اما شرایط به گونه ای شده است که باید ۹۰۰ میلیون تومان تنها برای حضور یک بازیگر بدهیم و سوال اینجاست که چرا صاحبان فیلم ها تن به این امر می دهند؟ اگر بازیگری با مبلغی کمتر از این حاضر به ایفای نقش نیست بهتر است افراد دیگری را جایگزین او کنند؛ افرادی که دستمزدشان کمتر از این بازیگران است و در عین حال حرفه ای هستند.

برومند با بیان اینکه برخی افراد برای فرار از حساب و کتاب و پولشویی سرمایه شان را به سینما آورند، اظهار کرد: برای چنین سرمایه گذارانی اصلا برگشت سرمایه اهمیتی ندارد و آنها با علم به اینکه این پول برنمی گردد وارد سینما می شوند. چنین مبالغی برای این افراد اهمیتی ندارد زیرا با هزینه‌کردِ این پول، مبالغ بیشتری را از چشم مالیات پنهان می کنند اما دست بر قضا گاهی اوقات فیلم های آنها فروش خوب پیدا می کند و این سیستم رواج می یابد و در نتیجه همه چیز آلوده می شود.

این صدابردار سینما در پایان ضمن بیان اینکه این روزها کارگردانی از ورود پول های کثیف صحبت می کند که خودش سر صحنه می گفت هدفون را بده تا ببینم بازیگران درباره من چه می گویند و من به او گفتم من جاسوس تو نیستم، اظهار کرد: متاسفانه همه ما می دانیم چه کسانی پول را وارد و چه کسانی هزینه می کنند اما بازهم با این شرایط کار می کنیم.