روایت زندگی متفاوت یک زوج در خانه ای بدون نور

مهدی مشهور کارگردان نمایش خاموشخانه؛در خصوص این نمایشنامه و چگونگی تولید اثر اظهار داشت: نمایش خاموشخانه سال ۹۶  تولید شد و این اثر را در جشنواره‌های بین المللی بسیاری اجرا کردیم که خوشبختانه  با استقبال خیلی خوبی همراه شد. اما موضوع اصلی نمایش در ارتباط با مسئله‌ مهاجرت و زن و مردی است که در کمپین مهاجرین زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های اثرش گفت: یکی از ویژگی‌های این نمایش استفاده محدود از دیالوگ است درواقع ما در این اثر شاید چهار یا پنج دیالوگ داشته باشیم که به زبان فرانسه و انگلیسی است و نشانه‌هایی که در کار وجود دارد باعث شده که هر مخاطبی در هرجای دنیا بتواند با کار ارتباط برقرار کند.

مشهور خشونت را مسئله‌ دیگر این نمایش خواند و گفت: محور دیگری که در نمایش خاموشخانه مورد توجه قرار دادیم مسئله‌ خشونت است یعنی خرده خشونت‌ها روزی ممکن است باعث خشونت‌های بزرگ شود که در این کار ما قصد داشتیم تجربه‌های افراد مختلف را در موقعیت نشان دهیم اما در نهایت خود مخاطب درباره‌ مهاجرت تصمیم می‌گیرد و قضاوت می‌کند.

وی افزود: شیوه‌ گروه ما به اینگونه است که وقتی کاری راتولید می‌کنیم تا چند سال آن را در فضا‌های مختلف اجرا می‌کنیم و طی اجرا‌های مختلف کار دستخوش تغییرات می‌شود این تغییرات در راستای این است که تجربه، کار ما را تکمیل‌تر می‌کند. همچنین برایمان جالب است که گوشه‌ای از تئاتر ایران را در جا‌های مختلف نشان دهیم، زیرا معدود گروه‌های نمایشی در جشنواره‌هایی خارجی حضور دارند.

مشهور از دلایل اجرای نمایش در تئاتر شهر گفت: یکی از دلایلی که ما اصرار بر اجرا در تئاتر شهر داشتیم این بود که تجربه هایمان را در اختیار گروه‌های نمایشی دیگر قرار دهیم البته رئیس تئاتر شهر این ریسک را کردند که به ما اجازه‌ اجرا بدهند، زیرا کار ما به گونه‌ای نیست که به قول تئاتری‌هایی که امروز مد شده، بفروش باشد در واقع ما مسیری را رفتیم و می خواهیم بگوییم چه استاندارد‌های فنی باید داشته باشیم که بتوانیم کارهایمان را در کشور‌های مختلف به اجرا ببریم.

وی درباره‌ انتخاب نام «خاموشخانه» بر روی اثرش گفت: این کار در خانه‌ای خاموش است یعنی زن و شوهر با یکدیگر حرف نمی زنند و خانه خاموش است همچنین ما در این کار به سمت صحنه هایی نرفتیم، زیرا معتقدیم با سادگی می‌توان مفاهیم را منتقل کرد.

گفتنی است؛ نمایش «خاموشخانه» از روز جمعه چهارم آبان ماه در تالار سایه به صحنه خواهد رفت. در این اثر نمایشی که از تاریخ یاد شده ساعت ۱۸ به مدت ۶۰ دقیقه اجرا می‌شود، شیوا مکی نیان، بنیامین اثباتی به عنوان بازیگر حضور دارند.