آقای مجری از «مخاطب خاص» می گوید

برنامه «مخاطب خاص» با اجرای رسالت بوذری امسال سومین سال تولید خود را سپری کرد و در این مدت در کنار انتقال حال و هوای صحن حرم امام حسین (ع) به صورت زنده به مخاطبان تلاش کرد برخی شبهاتی که جامعه در روز به آن مبتلاست را با حضور کارشناسان بررسی کرده و به آنها پاسخ دهد. گفت‌وگو با مجری این برنامه را در ادامه می‌خوانید: 

*برنامه‌ای که در 2 فصل روی آنتن می‌رود، داشته‌هایش را برای مخاطب رو می‌کند، برای مخاطب برنامه «مخاطب خاص» هنوز چه ویژگی باقی مانده بود که سری سوم آن نیز تولید شد؟

-همیشه معتقد بوده و هستم یکی از عوامل موفقیت برنامه‌های تلویزیونی علاوه بر استاندارد بودن، استمرار آن است. در چنین موقعیتی مخاطب فرصت پیدا می‌کند برنامه را شناخته و با آن انس بگیرد و طبعا همدلی و همراهی مخاطب با چنین برنامه بیشتر می‌شود. ویژگی «مخاطب خاص» در فصل سوم مخاطبان و مردمی هستند که در طی دو سال تقریبا هر شب جمعه همراه با این برنامه دل‌های‌شان را راهی کربلا کرده‌اند.

در پیام‌های مردم هست و نوشته‌اند که وقتی یک شب جمعه این برنامه پخش نمی‌شود حس می‌کنند گمشده‌ای دارند. این به این معنا نیست که آنها برنامه‌ی ما را گم کرده باشند بلکه دل‌شان می‌خواهد توسط ارتباط مستقیم این برنامه با فضا و اتمسفر شهر کربلا همراه باشند.

پس از نزدیک به سه سال حالا کسانی در این برنامه مانده‌اند که از روز اول به عشق امام حسین(ع) به آن پیوسته بودند. کسانی که فقط مرد روزهای خوشی نیستند و در روزهای سخت نیز همراه بوده‌اند چراکه به باورهای‌شان ایمان دارند. بچه‌های این تیم همگی دوسال همراه برنامه بودند و برای سال سوم هم با اینکه شرایط اقتصادی بسیار سخت شد یاعلی گفتند و برنامه را یاری کردند. تیم «مخاطب خاص» یک تیم کاربلد، حرفه ای و عاشق است و عوامل این موضوع را بخصوص در فصل سوم ثابت کردند.

**اینکه شما هر شب از کربلا این برنامه را روی آنتن ببرید چه تفاوتی با ارتباط زنده گرفتن از آنجا و یا تولید برنامه از استودیویی در تهران دارد؟

-شبکه‌ای مانند شبکه کربلا به صورت مداوم از حرم امام حسین (ع) پخش زنده دارد و این ارتباط هرگز قطع نمی‌شود و سال‌هاست این شبکه با تصاویر زنده‌ حرم روی آنتن است و همیشه مخاطب دارد و اتفاقا بسیار پرمخاطب است.

ما به این حس و حال در برنامه نیاز داریم و برخی از برنامه‌های‌مان درست از میان صحن حرم پخش می‌شود و پلاتوها گاهی از بین الحرمین آغاز می‌شوند.

واضح بگویم مردم اتمسفر را کاملا لمس می‌کنند و ممکن نیست انرژی و حس و حالی که از این مکان مقدس به مخاطب منتقل می‌شود را با یک بک ساده در استودیو نیز به تماشاگر انتقال داد. واقعا حس حال برنامه‌ زنده از حرم امام حسین (ع) با برنامه‌ای که از استودیو پخش می‌شود قابل مقایسه نیست. انرژی و شوقی که این برنامه از حرمین به خانه ها می‌برد وصف ناشدنی است و این را در پیام مخاطبان می‌توان دید وحس کرد.

**برنامه مخاطب خاص چقدر توانسته مخاطب را درگیر خود کند تا همراه آن شود؟

- رکن اصلی این برنامه مردم هستند. عشق و ارادتی که مردم به امام حسین (ع) دارند «مخاطب خاص» را دیدنی می‌کند. من همیشه به دوستداران این برنامه گفته‌ام که شمایی که در ظاهر از اینجا دور هستید قلبا از ما به حرم نزدیک‌ترید. در پیام‌های مخاطبان می‌شنویم یا می‌خوانیم که اظهار می‌کنند با تماشای این برنامه خودشان را در صحن و سرای حرم امام حسین(ع) حس می‌کنند و همین کلید موفقیت ماست. ما و هر برنامه دیگری بدون مخاطب، زنده و پویا نخواهد بود. وقتی مخاطب با برنامه همراه می‌شود و می‌گوید با تماشای این برنامه کربلا را در خانه‌اش حس کرده و زیارت می‌کند یعنی رکن اصلی برنامه همین مخاطب است و همین حس و حالی که دارد.

**به همین دلیل است که به بخش‌های مختلف حرم و شهر رفته و از آنجا برنامه را اجرا می‌کنید یا پلاتوهایتان را در میان مردم و زائران ضبط می‌کنید؟

-راستش در کل «مخاطب خاص» برنامه سختی است. اینکه در بیست و چهار ساعت یا نهایتا سی ساعت از کشور خارج شده و کاری رسانه‌ای در کشوری دیگر انجام دهید و تمام تلاش‌تان را بکنید که این کار رسانه ای استاندارد و قوی باشد واقعا دشوار است. همه این اتفاقات در بازه زمانی بسیاری کوتاهی رخ می‌دهد و این کار را واقعا مشکل می‌کند.

اگر کسی فکر می‌کند این کار ساده است باید یک سفر با ما همراه شود تا دشواری‌های کار را از بیخوابی بیست و چهارساعته تا دیگر سختی‌ها ببیند. با تمام این اوصاف ما سعی می‌کنیم برنامه را به بهترین شکل اجرا کنیم. برای هر قسمت از برنامه تیم محتوایی و اتاق فکر، ایده‌ها و طرح‌های جدید دارد. در فصل سوم سعی کردیم به سمتی برویم که برنامه شبیه به مجله‌ای تصویری شود. به این معنا که بخش‌ها و ستون‌ها وسرستون‌های ثابت داشته باشد. آنهایی که با کار مطبوعات آشنا هستند می‌دانند هر روزنامه و مجله بخش‌ها و ستون‌های ثابتی دارد و خوانندگان به شوق خواندن آن ستون و بخش است که مجله یا روزنامه را می‌خرند. ما سعی کردیم در «مخاطب خاص» به چنین ویژگی دست پیدا کنیم و بخش‌های ثابتی داشته باشیم که مخاطب آنها را دوست داشته باشد.

اگر دقت کرده باشید در فصل سوم ما برنامه را بخشی ثابت به نام «بفرمائید زیارت» آغاز می‌کنیم. در این بخش سعی کرده‌ایم از صدای محیط استفاده کنیم و معمولا هیچ موسیقی یا افکت صوتی در آن استفاده نمی‌شود. به این ترتیب مخاطبان حس می‌کنند در فضایی سیال خودشان در محیط قرار دارند و به سمت زیارت حرم می‌روند.

تمام تلاش‌مان را کردیم که از استانداردهای رسانه‌ای به هیچ وجه کوتاه نیاییم و چون کار سخت است به این موضوع بسنده نکنیم که چون کارمان سخت است پس بیش از این در توان‌مان نیست و...  بلکه سعی داریم هر فصل بهتر و فصل قبلی ظاهر شویم.

بخش دیگری از برنامه «اینجا کربلاست» نام دارد و ما در این بخش به جاهایی از شهر سر می‌زنیم که مردم کمتر می‌شناسند و یا زائران فرصت رفتن به آنجا را پیدا نمی‌کنند. همچنین بخش ثابت «صداهای مردمی» با سروشکلی تازه در برنامه گنجنده شده است که بسیار پرطرفدار است و در انتخاب لوکیشن‌ها برای انتقال حس زنده بودند برنامه از نقطه ای جدید آغاز می‌کنیم.

**البته نکته حائز اهمین در این میان این است که شما در «مخاطب خاص» جریانی را به تصویر می‌کشید که رسانه‌های جهانی آن را بایکوت کرده‌اند.

-دقیقا همینطور است. در این روزها و به ویژه در مقطع اربعین ما از برنامه هفتگی به سمت برنامه‌ای روتین و شبانه رفتیم تا حس و حال این شب‌ها را مستقیم به مخاطبانی که نتوانسته‌اند در این حماسه حسینی شرکت کنند منتقل کنیم.

**بخشی از برنامه شما به پاسخ به شبهات اختصاص داشت، در این بخش چطور این شبهات را استخراج کرده و آن را واکاوی می‌کردید؟

-اتفاقی که در این فصل به آن پرداختیم این بود که سعی کردیم خیلی صریح و روشن به شبهات روز پاسخ دهیم و جریان ساز باشیم. این کار را نه برای مطرح شدن بلکه راستای یک اعتقاد درست  انجام دادیم. در طول هفته اگر اعتراض، انتقاد و شبهه‌ای در فضای مجازی یا رسانه‌ها مطرح شده باشد خیلی صریح و صادقانه به آن پاسخ می‌دهیم و خط قرمزهای خودساخته را از میان برداشته ایم. چراکه می‌دانیم بسیاری از این خط قرمزها محصول سازمانی که در آن کار می‌کنیم نیست بلکه حاصل تفکرات خودمان است. ما آنقدر به خودسانسوری عادت کرده‌ایم که تصور می‌کنیم بسیاری از حرف‌ها را نمی‌توان مطرح کرد در حالی که اینطور نیست. در «مخاطب خاص» تلاش‌مان این بوده است که به جریانی بپردازیم که از دل مردم برآمده ، دغدغه آنهاست و به مردم کمک می‌کند.

**امکان دارد که مخاطب خاص به فصل چهارم برسد و باز هم شما آن را اجرا کنید؟

-تا وقتی امام حسین اجازه و اذن دهد و تا وقتی توان در بدن داشته باشم با افتخار و سربلند در خدمت این برنامه خواهم بود. برای هر برنامه ساعت‌ها مطالعه می‌کنم و زحمت می‌کشم چراکه خودم را بابت حضور روی آنتن این برنامه که بیت المال مردم است به امام حسین (ع) و امام زمان(عج) و بعد از آنها به مردم عزیزم مدیون می‌دانم. همیشه سعی کرده‌ام با دست پر وارد برنامه شوم و هرگز نگفته‌ام حالا برویم ببینیم چه می‌شود! نه اینطور نبوده و من برای هر قسمت با توجه به محتوای آن خود را آماده کرده‌ام. در پلاتوها سعی داشته‌ام هر بار با واژگان و ادبیاتی تازه خدمت مخاطبان برسم و منظری تازه برای عرضه به مردم داشته باشم.