حذف بخش بین الملل از جشنواره تجسمی فجر

هادی مظفری مدیر کل دفتر هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره یازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به اهالی رسانه گفت: نشست‌های متعددی را با هنرمندان و مدیران برگزار کردیم، در چندین جلسه هم با مدیران و عوامل اجرایی جشنواره تجسمی در سال‌های گذشته به گفتگو پرداختیم که برآیند این جلسات، بزرگ‌تر کردن حلقه اجرایی جشنواره شامل دبیران، داوران و هنرمندان شرکت کننده بود.

وی افزود: امسال نخستین سالی است که جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به جای شورای هنری دارای شورای سیاست گذاری است و علاوه بر ۹ بخش اصلی، بخشی هم به نام هنر‌های جدید به جشنواره اضافه شده است.

دبیر کل جشنواره هنر‌های تجسمی فجر ضمن اشاره به تشکیل شورایی با حضور اساتید هر رشته ادامه داد: پس از انتشار فراخوان، دبیر هر بخش به انتخاب اساتید و نمایندگان هر کدام از رشته‌ها انتخاب شدند که بر اساس این آرا، ابراهیم حقیقی دبیر، امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را بر عهده گرفتند.

مظفری تصریح کرد: اصلی‌ترین معیار مدنظر برای انتخاب دبیران مورد وثوق و اعتمادبودن آنان در جامعه هنری بود. همچنین در این دوره علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های اساتیدی که در دوره‌های گذشته در اجرای جشنواره فعال بودند، از جوانان صاحب ایده و فعال هم بهره خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه در این دوره بخش علمی و پژوهشی هم به جشنواره تجسمی فجر اضافه شده است، اظهار کرد: در این دوره بخش بین الملل را حذف کردیم؛ زیرا در این بخش لازم بود که کیفیت اجرا، جوایز، داوران و ... متناسب با شأن هنرمندان خارجی و نمایش توانمندی‌های داخلی باشد. در حال حاضر این امکان را نداشتیم برای همین آن را حذف کردیم، اما چشم انداز بین المللی برای جشنواره در دوره‌های آینده وجود دارد.

در ادامه ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره با بیان اینکه نقش خبرنگاران در انعکاس اخبار جشنواره هم تراز با خود جشنواره است، اظهار کرد: در هفت دوره نخست جشنواره هنر‌های تفکیک شده بودند، اما از دوره هشتم به بعد به شکل گروهی سنجیده می‌شدند. در شورای سیاست گذاری یازدهمین دوره به این نتیجه رسیدیم که ده رشته را تقسیم کنیم. در دوره گذشته یک اثر تصویرگری در کنار یک اثر چیدمان داوری می شد که این شیوه غلطی بود.

وی افزود: امسال بخش کیوریتوری هم داریم و از کیوریتور‌ها دعوت کردیم که نمایشگاه‌های مفصل و تخصصی را ترتیب دهند.

حقیقی ادامه داد: جشنواره وظیفه‌ای غیراز کشف ندارد. بخش دیگر در رویکرد امسال تجلیل از ناشر و نقد حوزه تجسمی است. تا نقد نوشته نشود جامعه پیشرفت نمی‌کند. در حوزه سینما، چون منتقدین بسیارند و نقد‌های خوبی می‌نویسند دیگر چهره سینمایی از یک نقد ناراحت نمی‌شود، اما هنرمند تجسمی از نقد‌ها دلگیر می‌شود.

دبیر جشنواره فجر ضمن اشاره به نمایش فیلم‌های مستند در حوزه تجسمی تصریح کرد: فیلم‌های بلندی که با موضوع هنرمندان تجسمی تولید شده اند با حضور بازیگران و عوامل به نمایش در می‌آید.

وی در ادامه جوایز را تشریح کرد و گفت: نفر اول هر رشته تندیس، طوبی زرین و ۱۵۰ میلیون ریال و نفرات دیگر تندیس و ۵۰ میلیون ریال دریافت می‌کنند.

محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره نیز طی ایراد سخنانی گفت: شاید باز زمانی جشنواره‌های دیگر مانند موسیقی، سینما و تئاتر کوتاه‌تر باشد، اما تجسمی هنر بصری است و به خاطر برقراری ارتباط با مردم مدت آن طولانی‌تر است.

وی افزود: این جشنواره از ۵ بهمن الی ۱۵ اسفندماه در موسسه فرهنگی هنری صبا، فرهنگسرای نیاوران، خانه هنرمندان، موزه هنر‌های دینی امام علی (ع) و همچنین دانشگاه‌های هنری برگزار خواهد شد.

در ادامه امیر سقراطی دبیر هنری درباره بخش‌های فنی جشنواره گفت: رویکرد امسال ما پیش به سوی اعتمادسازی است، از ظرفیت‌های هنرمندان در اغلب رشته‌ها استفاده خواهیم کرد، امسال جشنواره تجسمی نه یک جشنواره بلکه ۲۰ جشنواره است.

وی افزود: امسال ۳۵ داور و ۱۰ دبیر داریم که اسامی آن‌ها در فراخوان اعلام شده است. بخشی از دستاورد‌های هنرمندان در شهرستان‌ها هم به سرپرستی کیوریتور منتخب از سوی دبیرخانه اصلی برگزار خواهد شد.

سقراطی ادامه داد: امسال توجه ویژه‌ای به پژوهشگران، منتقدان و فعالان مطبوعات تجسمی خواهیم داشت. همچنین نمایشگاهی از دستاورد‌های ۴۰ ساله تجسمی در انتشارات برگزار خواهد شد که در این نمایشگاه کتاب‌ها و نشریات معتبر و تخصصی تجسمی گردآوری خواهد شد.

دبیر هنری جشنواره تجسمی با اشاره به همایش بزرگ در خانه هنرمندان گفت: زمینه های سخنرانی در این همایش هنر‌های تجسمی و جامعه، هنر‌های تجسمی و اقتصاد و عنر‌های تجسمی و آموزش است. در بخش مقالات هم مسئله تجسمی و خلاقیت را پیش می‌بریم.

وی افزود: امسال برای اولین بار در کنار مفاخر هنر‌های تجسمی از مفاخر منتقدان و نویسندگان این حوزه نیز تجلیل می‌شود.

گفتنی است؛ بودجه مصوب برای یازدهمین جشنواره تجسمی فجر ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون برآورد شده که بر اساس اظهارات هادی مظفری با ۲ میلیارد اجرا می‌شود و تمام مبالغ ۴۰ روز بعد از جشنواره به هنرمندان و عوامل واریز خواهد شد.