تأثیر تغییر رییس سازمان سینمایی بر «سند ملی سینما»

هفتم مهرماه بود که جلسه کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور اعضای کمیسیون و محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری برای بررسی «سند ملی سینما» برگزار و مقرر شد کمیته‌ای با حضور اربابی و ۲ سینماگر برای بررسی نهایی این سند تشکیل شود.

این کمیته سه نفره متشکل از محمد خزاعی و محمدرضا جعفری‌جلوه به نمایندگی از شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز محمود اربابی به‌عنوان نماینده سازمان سینمایی بررسی سند را از ۱۱ مهر کلید زدند و قرار شد طی سه ماه نسخه نهایی را برای تصویب به کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه دهند.

محمود اربابی پس از گذشت نزدیک به هفت هفته از آغاز به کار این کمیته درباره پیشرفت فرآیند نهایی شدن اصلاحات سندملی سینما گفت: بخش اعظم کار کمیته بررسی تا به امروز انجام شده است و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کار بررسی باقی مانده که در جلسه آینده این بخش هم نهایی خواهد شد.

اربابی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است زودتر از موعد سه‌ماهه اعلام شده، «سند ملی سینما» به مرحله تصویب نهایی برسد، گفت: کاری که برعهده کمیته بررسی قرار داشت، قطعا تمام خواهد شد و امیدواریم در کمیسیون مربوطه هم این سند به سرعت نهایی و برای ادامه مسیر به صحن اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی برود.

وی درباره شمای کلی مباحث طرح شده در جلسات کمیته بررسی «سند ملی سینما» هم توضیح داد: این متن به معنای واقعی کلمه ویژگی‌ها یک سند در مختصات ملی را دارد و ناظر به چشم‌اندازها، سیاست‌گذاری‌ها و مسائل نظارتی در سطح کلان تنظیم شده است. بیان جزئیات بیشتر درباره محتوای سند حتما فرصت دیگری می‌طلبد اما طبیعی است که کلیت سند در چارچوب ارزش‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی این سند نهایی خواهد شد.

اربابی درباره اینکه به نظر می‌رسد مباحث مطرح شده در «سند» بیشتر ناظر به کلیات است و مسائل اجرایی در آن طرح نشده است، تصریح کرد: طبیعتاً اینگونه است و حتی اگر در بخش‌هایی مسائل اجرایی در آن طرح شده، به‌صورت کلان است و اشاره‌ای به جزئیات نشده است. «سند ملی» یک سند بسیار بالادستی در حیطه سینما است و طبیعتا باید نگاهی کلان‌نگر هم داشته باشد.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی درباره تاثیر خداحافظی محمدمهدی حیدریان و تغییر ریاست این سازمان بر فرآیند نهایی شدن «سند ملی سینما» هم توضیح داد: باتوجه به شناختی که از دیدگاه‌های دکتر انتظامی سرپرست جدید سازمان سینمایی سراغ داریم، به نظر نمی‌رسد که تغییر ویژه‌ای در این فرآیند داشته باشیم. البته که بدیهی است در این مسیر با ایشان مشورت می‌کنیم و از نظراتشان بهره‌مند خواهیم شد.

وی به این نگرانی که شاید روسای بعدی سازمان سینمایی تمایلی به پایبندی به این سند نداشته باشند هم اینگونه پاسخ داد: تغییرات احتمالی که در قالب مشورت با آقای انتظامی می‌تواند در سند اعمال شود، طبیعتا تا پیش از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل اعمال است و اینگونه نیست که نگران پایبندی روسای آتی سازمان به سند باشیم. پس از تصویب این سند به‌عنوان یک سند بالادستی برای همه لازم‌الاجرا است.

نماینده سازمان سینمایی در کمیته بررسی سند ملی سینما درباره استمرار برگزاری جلسات این کمیته از روز معارفه تا به امروز هم گفت: چندین جلسه تا به امروز برای بررسی سند داشته‌ایم که طبیعتا به‌صورت هر هفته و منظم نبوده است اما بنابر پیشرفت کار تا به امروز فکر می‌کنم نهایت در یک جلسه دیگر کار بررسی سند نهایی خواهد شد.

اربابی در پایان با اشاره به فعالیت محمد خزاعی به‌عنوان یکی از اعضای کمیته بررسی «سند ملی سینما» در مقام دبیری پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت، موعد برگزاری جلسه نهایی کمیته را پس از اتمام این جشنواره اعلام کرد.