برگزاری دهمین جشن مستقل انیمیشن/شب معرفی برترین‌های انیمیشن ایران

دهمین جشن مستقل انیمیشن ایران به دبیری معین صمدی، عصر امروز یکشنبه ۴ آذرماه با حضور علاقه‌مندان و فعالان عرصه انیمیشن، در سینما کانون تهران برگزار شد.  

در این مراسم که با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد، برترین‌های حوزه انیمیشن در یک سال گذشته در ۹ بخش معرفی و تجلیل شدند.  

این مراسم بدون سخنرانی دبیر و با اهدای جوایز اصلی آغاز شد.

در نخستین بخش اهدای جوایز با حضور هیات داوران، جایزه «بهترین انیمیت» به امیرهوشنگ معین برای انیمیشن «گرگم و گله می‌برم» اهدا شد. دیگر نامزدهای این بخش صادق جوادی برای «روباه»، عباس جلالی یکتا و حجت اعظم‌پور برای «پسر دریا» و لیلا شعبانی‌نژاد برای «سیم ششم» بودند.

اهدای جایزه «بهترین طراحی صدا» بخش بعدی برنامه بود که با حضور هیات داوران روی سن برگزار شد. قاسمی از داوران این بخش در توضیح فاکتورهای انتخاب بهترین اثر گفت: این انتخاب بسیار تخصصی بود، به خصوص که صداگذاری انیمیشن متفاوت از صداگذاری در سینما است. به همین دلیل توجه ویژه‌تری به جزئیات و ظرافت‌های انیمیشنی در آثار داشتیم.

انیمیشن‌های «پلکان»، «قایم موشک»، «گرسنگی» و «گرگم و گله می‌برم؟» نامزدهای بخش بهترین طراحی صدا بودند که از میان این آثار آرمین بهاری برای انیمیشن «قایم موشک» جایزه اصلی را از آن خود کرد.

در ادامه هیات داوران بخش «بهترین فضاسازی» روی سن حاضر شدند که در این بخش مهدی شیری با انیمیشن «شب ترسناک لومو»، صادق جوادی و شهرام خوارزمی با «روباه» و امیرهوشنگ معین برای «گرگم و گله می‌برم» نامزد بودند.

از این میان مهدی شیری برای «شب ترسناک لومو» لوح تقدیر دریافت کرد و جام زرین این بخش به صادق جوادی و شهرام خوارزمی برای انیمیشن «روباه» اهدا شد.  

جوادی این جایزه را دریافت کرد و پس از آن پیام صوتی شهرام خوارزمی که به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت، پخش شد.

به‌دنبال داوری‌های تخصصی‌تر هستیم

در ادامه برنامه امیر سحرخیز به‌عنوان رئیس انجمن صنفی فیلم‌سازان انیمیشن ایران، نکاتی را درباره غایبان این مراسم اعلام کرد و در سخنانی کوتاه گفت: این ماه، ماه ضیافت انیمیشن بود. ما سعی می‌کنیم شکل داوری‌های این جشن تخصصی‌تر شود. صنف انیمیشن یک خانه سینمای کوچک است که صنف‌های مختلفی در دل خود دارد.  

وی ادامه داد: کارگردانان معمولا در جشنواره‌های فیلم کوتاه که زیاد هم هستند، دیده می‌شوند و در این جشن می‌خواهیم حرفه‌ها و صنف‌های دیگر را بیشتر ببینیم. حتما سیستم داوری ما بدون باگ و ایراد نیست و سعی در رفع اشکالات آن داریم. در آینده نزدیک همه فیلم‌های نامزد در بخش‌های مختلف را به اکران می‌گذاریم تا امکان قضاوت بهتر درباره این آثار باشد.

فردین خلعتبری: ای کاش انیمیشن مثل سینما حرفه‌ای نشود! کاش به جایی نرسیم که نسبت به هم نامهربان شویم. حتی اگر در گوشی تلفن همراه کارهای همدیگر را بببینیم و اکران هم نداشته باشیم، بهتر از آن است که گرفتار بددلی‌ها و سوتفاهمات موجود در این روزهای سینما بشویمدر ادامه مراسم و پس از اجرای موسیقی، نوبت به بخش معرفی «بهترین موسیقی» رسید که از میان انیمیشن‌های «روباه»، «قایم موشک»، «سیم ششم»، «گرگم و گله می‌برم؟»، «دیدی و بودی یه روز ابری» جام زرین این بخش به فردین خلعتبری و علی قمصری برای انیمیشن «سین ششم» رسید.

آریا عظیمی‌نژاد، حامد ثابت و ستار اورکی به‌عنوان هیات داوران این بخش این جایزه را به فردین خلعتبری اهدا کردند.

کاش انیمیشن مانند سینما حرفه‌ای نشود!

خلعتبری پس از دریافت جایزه خود در واکنش به صحبت‌های امیر سحرخیز مبنی‌بر تلاش برای حرفه‌ای‌تر شدن این جشن گفت: هر چقدر هم بخواهید تخصصی داوری‌ها را برگزار کنید، بازهم در واقع داوری سلیقه است.

این آهنگساز باسابقه ضمن بیان کنایی اینکه «ای کاش انیمیشن مثل سینما حرفه‌ای نشود!» گفت: کاش به جایی نرسیم که نسبت به هم نامهربان شویم. حتی اگر در گوشی تلفن همراه کارهای همدیگر را بببینیم و اکران هم نداشته باشیم، بهتر از آن است که گرفتار بددلی‌ها و سوتفاهمات موجود در این روزهای سینما بشویم. بهتر است لااقل حالمان خوب باشد.

خواهش نویسنده پیشکسوت از انیمیشن‌سازان

در ادامه جایزه «بهترین داستان‌پردازی» با داوری سه چهره ادبی به پرستو کاردگر برای انیمیشن «ایکی» اهدا شد که این جایزه را در رقابت با «پلکان»، «روباه»، «گرسنگی»، «مرد دود کشی»، «شب ترسناک لومو»، «بلولوآ» و «روبی و جوجه‌ها» به‌عنوان دیگر نامزدهای این بخش به‌دست آورد.

محمدرضا یوسفی نویسنده پیشکسوت و چهره شاخص حوزه ادبیات داستانی به نمایندگی از هیات داوران این بخش پیش از اهدا جایزه با اشاره به ضعف مشهود داستان‌گویی در فیلمنامه‌ها، گفت: شاید از نظر فنی امکان رقابت با آثار جهانی را نداشته باشیم، اما حتما از نظر داستان و فیلمنامه می‌توانیم. برای همین خواهش ما این است که فیلمنامه را بیشتر جدی بگیرید.

کاردگر هم پس از دریافت جایزه خود ضمن تشکر از مسئولان صنف انیمیشن گفت: این جایزه برای من بسیار دست نیافتنی بود و سپاسگزارم از هیات داوران که کارم را لایق این جایزه تشخیص دادند.

معرفی برگزیده «برترین شخصیت‌سازی» بخش بعدی بود که در این بخش جام زرین به مهدی علی‌بیگی و مهدی شیری برای انیمیشن «شب ترسناک لونو» اهدا شد. دیگر نامزدهای این بخش محمود مختاری برای «بولوآ» و احسان انصاری و بابک نکویی برای «روبی و جوجه ها: مسافران فضا» بودند.

آیین بزرگداشت نصرت کریمی

بخش بعدی این برنامه بزرگداشت نصرت کریمی بود که با پخش ویدئوکلیپی از این هنرمند آغاز شد و در ادامه همایون اسعدیان، امیر سحرخیز و معین صمدی روی صحنه حاضر شدند.

پس از دعوت محمدرضا مقدسیان از خانواده کریمی، همسر نصرت کریمی در سخنان کوتاهی گفت: اگر امروز انیمیشن ایران به این سطح رسیده و جشن برگزار می‌کند مدیون زحمات نسل نخست مانند نصرت کریمی است و خوشحالم که امروز این آیین بزرگداشت برگزار می‌شود.

بابک کریمی کارگردان، تدوین‌گر و بازیگر سینما هم گفت: نه فقط به‌عنوان فرزند بلکه به‌عنوان تماشاگر کارهای پدر اینجا صحبت می‌کنم. یادم می‌آید روزهایی را که از طرف مدرسه به سینما می‌رفتیم و نسخه نهایی کارهایی که طرح‌های اولیه آن را در خانه دیده بودم روی پرده می‌دیدم. فضای ذهنی ما اینگونه شکل گرفت و اگر امروز فعالیتی در سینما دارم مدیون همان روزها و کارهای پدرم است.

همایون اسعدیان هم به‌عنوان رئیس هیات مدیره خانه سینما در این بخش ضمن اشاره به ابعاد مختلف کارنامه هنری نصرت کریمی گفت: امیدوارم روزی برسد که بی‌مهری‌هایی را که این سال‌ها در حق نصرت کریمی داشته‌ایم در قالب بزرگداشتی به مراتب بزرگتر و باشکوه‌تر جبران کنیم.

جوایزی برای خانواده انیمیشن

جایزه «بهترین کارگردانی انیمیشن» به صادق جوادی برای انیمیشن «روباه» اهدا شد. دیگر نامزدهای این «ایکی» به کارگردانی پرستو کاردگر، «بدو رستم بدو» به کارگردانی حسین ملایمی و «روباه» به کارگردانی صادق جوادی بودند.

لوح تقدیر بهترین کارگردانی به حسین ملایی برای انیمیشن «بدو رستم بدو» اهدا شد. ملایی پس از دریافت لوح گفت: این لوح از آنجا برای من ارزشمند است که در خانواده خود این جایزه را دریافت میکنم. ما سینماگریم نه نقاش متحرک و از همه عزیزان همراه در تیم تولید این انیمیشن تشکر می‌کنم.

در ادامه معرفی برگزیدگان، انیمیشن «روبی و جوجه ها؛ مسافری از فضا» به تهیه کنندگی برادران نکویی توانست عنوان «بهترین سریال سال» را در رقابت با دیگر نامزدهای این بخش شامل «او. بی. سی شماره ۶»، و «دیدی و بودی یک روز ابری» از آن خود کند.

جایزه این بخش با حضور محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا و امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اهدا شد.

بابک نکویی پس از دریافت این جایزه گفت: این یکی از ارزشمندترین جوایزی بود که تا امروز گرفتم و آرزومندم مسئولان صنف انیمیشن در تحقق اهداف خود موفق باشند.

بهبود نکویی هم از هیات داوران برای این انتخاب سپاسگزاری کرد.

معرفی بهترین انیمیشن کوتاه سال

نامزدهای «بهترین انیمیشن کوتاه سال» هم «آلفابت» به کارگردانی کیانوش عابدی، «ایکی» به کارگردانی پرستو کاردگر، «بدو رستم بدو» به کارگردانی حسین ملایمی، «روباه» به کارگردانی صادق جوادی، «سیم ششم» به کارگردانی بهرام عظیمی، «شب ترسناک لومو» به کارگردانی سارا شفیعی‌پور و «گرگم و گله می برم؟» به کارگردانی امیرهوشنگ معین بودند که از این میان جایزه بهترین فیلم کوتاه سال به «گرگم و گله میبرم» به تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کوکان و نوجوانان رسید.

جایره این بخش با حضور همایون اسعدیان رئیس هیأت مدیره خانه سینما و محمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به محمدرضا کریمی صارمی مدیر کل سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و امیرهوشنگ معین اهدا شد.

دهمین جشن بزرگ انیمیشن ایران با عکس یادگاری برگزیدگان، نامزدها و برگزارکنندگان این جشن به کار خود پایان داد.