سخن حاتمی‌کیا درباره بیضایی

مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» عصر امروز دوشنبه ۵ آذر ماه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سرود جمهوری اسلامی ایران به صورت زنده اجرا شد و سپس صادق آهنگران به اجرای قطعاتی با همراهی گروه نمایشی پرداخت.

در ادامه محمد خزاعی دبیر این دوره از جشنواره روی صحنه آمد و در سخنان کوتاهی گفت: امروز میزبان فیلمسازان داخلی و خارجی هستیم و از همه کسانی که ما را در برگزاری این مراسم همراهی کردند، تشکر می‌کنم.

سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنران بعدی مراسم بود که با گرامیداشت نام و یاد شهدا گفت: عظمت و اقتدار ایران اسلامی از همین مقاومت ملت ایران است. این مقاومت و هنر ریشه در تاریخ هزار ساله ایران اسلامی دارد و تاریخ ۴۰ ساله انقلاب اسلامی ایران سرشار از این مقاومت‌ها است.

وی بیان کرد: آنچه در این ۴۰ سال رخ داده است قرار گرفتن کلمه مقاومت در کنار اسلام است که تبدیل به مقاومت اسلامی شده است. این مفهوم بسیاری از اتفاقات را در دنیای امروز رقم زده و این معنا با همه قداست در منطقه و جهان در حال گسترش است.

سردار جعفری تاکید کرد: معنای مقاومت اسلامی ایستادگی مومنانه در برابر پلیدی‌ها است. این همان راهی بود که امام حسین (ع) آن را پیش گرفت و این راه را به همه یاد داد. خدا را شکر که ملت ایران در این راه موفق بوده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد: جوهره ایستادگی و مقاومت، اراده انسان‌ها است که ما باید به این جوهره عمق دهیم. اساس پیروزی را اراده انسان‌ها شکل می‌دهد و این اراده ملت ما و دیگر ملت‌های آزاده که ایستادگی و مقاومت را سرلوحه خود قرار داده اند زبان‌زد دنیا است.

وی توضیح داد: این اراده مقاومت ملت ایران و منطقه دنباله اراده الهی است. همچنین نباید فراموش کرد که روحیه جهادی نیز بسیار مهم است. در انقلاب اسلامی جنگ نرم و جهاد در عرصه‌های جنگ نرم بسیار مهم‌تر از جهاد در عرصه جنگ سرد است. هنرمندان جبهه مقاومت باید روحیه جهادی داشته باشند و اگر این روحیه را نداشته باشند به جایی نمی‌رسند.

سردار جعفری گفت: روحیه جهادی سه شرط دارد؛ نیت برای رضای خدا، تحمل سختی و سخت کوشی، ایستادگی در برابر مخالفت‌های موجود.

وی در پایان گفت: در دوران دفاع مقدس بسیاری تردید‌هایی برای حضور در جنگ داشتند و در جنگ حضور پیدا نکردند و بعد‌ها پشیمان شدند. امروز نیز همین شرایط وجود دارد و با کار جهادی باید وارد میدان شویم.

در ادامه سردار جعفری، سردار غیب پرور، محمد خزاعی و جمشید هاشم پور برای بخش نکوداشت‌ها روی صحنه آمدند و مراسم نکوداشت زنده یاد حبیب الله کاسه ساز را برگزار کردند.

در ادامه بخش تجلیل‌ها، از زنده یاد حمید آخوندی با حضور علیرضا رضاداد تجلیل شد. در بخش تجلیل از خانواده زنده یاد سید ضیاالدین دری، مریلا زارعی نیز روی صحنه آمد.

در بخش تجلیل از خانواده زنده یاد یدالله صمدی، منوچهر شاهسواری به جمع حاضران روی سن پیوست.

در ادامه لوح تقدیری به فرزند شهید سردار همدانی اهدا شد.

در بخش ۴۰ سال سینمای مقاومت جوایز به شرح ذیل اهدا شد:

لوح تقدیر بخش بهترین فیلمنامه به نرگس آبیار، ابراهیم حاتمی کیا و محمدحسین مهدویان اهدا شد.

در بخش بهترین بازیگری لوح تقدیر به پرویز پرستویی، هادی حجازی فر و مریلا زارعی اهدا شد.

حایزه بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی کیا، مسعود ده نمکی و زنده یاد رسول ملاقلی پور اهدا شد.

ابراهیم حاتمی کیا در سخنانی گفت: من این محبت مردم را فراموش نمی‌کنم و خود را نماینده کسانی می‌دانم که در حوزه دفاع مقدس کار کردند که از آن جمله می‌توانم به استادم بهرام بیضایی اشاره کنم و من این جایزه را به نمایندگی از این افراد گرفته ام.

مسعود ده نمکی بیان کرد: این انتخاب از سوی مردم برای من غیرقابل پیش بینی نبود. من این جایزه را به ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم دیده بان و منیر قیدی کارگردان ویلایی‌ها اهدا می‌کنم.

جایزه بهترین فیلم در این بخش نیز به فیلم‌های آژانس شیشه‌ای به تهیه کنندگی مهدی کریمی، اخراجی‌ها به تهیه کنندگی حبیب الله کاسه ساز و شیار ۱۴۳ به تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی اهدا شد.

در ادامه لوح تقدیری به فرزند شهید احمد محمد شیخ اهدا شد.

برگزیدگان بخش «جلوه گاه نور» به شرح ذیل اهدا شد:

دیپلم افتخار به جواد موگویی برای فیلم نیمه شب ۲۴ آوریل اهدا شد.

دیپلم افتخار برای ساختار مناسب به مصطفی رزاق کریمی برای مستند بانو قدس ایران اهدا شد.

برگزیدگان بخش بهترین فیلم کوتاه داستانی به شرح ذیل اهدا شد:

لوح تقدیر به راضیه سراجی برای فیلم باز هم سکوت اهدا شد.

لوح تقدیر به پوریا پیشوایی برای فیلم تاسوکی اهدا شد.

دیپلم افتخار به ماریا ماوتی برای فیلم مادر اهدا شد.

همچنین تندیس و دیپلم افتخار به احمد زایری برای فیلم درخت زیتون سعد اهدا شد. وی بعد از دریافت این جایزه گفت: فلسطین فلسطین می‌ماند نه چیز دیگر.

در ادامه از خانواده شهید رکن آبادی تجلیل شد.

در بخش «روایت نو» نیز تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی به علی توکلی زانیانی برای فیلم تا فردا اهدا شد.

تندیس و دیپلم افتخار فیلم مستند این بخش نیز به محمدحسین همتی نژاد برای فیلم برای نبل برای الزهرا اهدا شد.

حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی نیز در این مراسم گفت: به همه حضار در این آیین و همه فیلمسازان و سینماگران دغدغه‌مند که روشنایی بخش این دوره از جشنواره اند خوشامد می‌گویم.

وی بیان کرد: جشنواره بین المللی فیلم مقاومت که تصویر ایثار و حمیت غیرتمندان است در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی که پیروزی عزت و آزادگی است، روایتگر عشق و دلدادگی کسانی است که شجاعت و ایستادگی بر آرمان‌ها را توشه راه خود کردند.

انتظامی توضیح داد: روایت هنرمندان مومن و انقلابی از لحظه‌های درخشانی است که مایه ارزش و اعتبار سینمای ایران شده است. جشنواره فیلم مقاومت ستایشگر تلاش این فیلمسازان در ایران و جهان است که پانزدهمین دوره آن همزمان با هفته بسیج برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: حضور تعداد زیادی فیلم سینمایی، مستند و کوتاه در دوره‌های گوناگون این جشنواره و نیز آثار سینمایی و غیرسینمایی این دوره از جشنواره که عموماً جزو آثار پرمخاطب سال گذشته و امسال سینمای ایران نیز بوده اند نشان از عزم و تلاش سینماگر ایرانی در این عرصه است که به رغم همه مشکلات در این راه با پایمردی و ایستادگی توانسته اند برگ‌هایی از این صفحات درخشان را به تصویر بکشند و آوازه برخی از آن‌ها از مرز‌های ایران فراتر رفته تا آنجا که فیلمسازی با این مضامین به گونه‌ای معتبر و ستایش برانگیز در جهان تبدیل شده است و جشنواره فیلم مقاومت بیش از همه مدیون تلاش این سینماگران است.

سرپرست سازمان سینمایی تاکید کرد: آنچه در این میان شایسته توجه است انتظار مشارکت بیشتر نهاد‌های مسئول و همه کسانی است که دلبسته این راهند تا این آثار با حمایت و کمک موثر آن‌ها ابتدا به گونه‌ای شایسته تولید شوند و سپس به گونه‌ای شایسته به دست مخاطبان تشنه و علاقمند در داخل و خارج از کشور برسد و از این رهگذر به سهم و نقش شایسته خود در تولید و نمایش دست یابد که این انتظار سینماگران انتظاری معقول و به جاست.

وی توضیح داد: برگزاری این دوره را که به همت همه همکارانمان در بنیاد روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرفته به جملگی سینماگران، مشارکت کنندگان و برگزار کنندگان به ویژه عزیزانمان در سازمان بسیج مستضعفین شاد باش می‌گویم.