تذکر به صاحبان فیلم‌های در آستانه اکران

غلامرضا فرجی سخنگوی کارگروه اکران درباره تخلف برخی از صاحبان فیلم ها که زمان های قطعی نشده اکران آثارشان را رسانه ای می کنند گفت: کارگروه اکران موظف است براساس آیین نامه شورای صنفی نمایش عمل کند و آیین نامه نیز چارچوب و ضوابطی دارد که همه ما موظف هستیم به آن پایبند باشیم. اینکه برخی صاحبان فیلم ها زمان اکران فیلم خود را پیش از قطعی شدن قانونی اعلام کرده و به تبلیغات در فضای مجازی می پردازد از موارد نقض قانون است.

وی افزود: آنچه که در آیین نامه درباره اکران فیلم ها آمده این است که وقتی فیلمی در سرگروهی در حال اکران است، فیلم بعدی به هیچ دلیلی نمی تواند زودتر از زمان اعلام شده اکران شود. اگر قرار است در شرایط خاص اکران فیلمی زودتر باشد، کارگروه اکران آن را بررسی می کند و با در نظر گرفتن چارچوب آیین نامه نظر خود را از سوی سخنگوی کارگروه اعلام می کند.

سخنگوی کارگروه اکران توضیح داد: از طرف دیگر توزیع کننده فیلمی که قرار است برای فیلم خود تبلیغ یا روزشمار اکران بگذارد، می تواند با کارگروه اکران هماهنگی کند تا نه آسیبی به فیلم در حال اکران وارد شود و نه فیلمی که قرار است اکران شود، دچار تخلف شود.

وی با یادآوری آیین نامه اکران بیان کرد: آیین نامه این مساله را به صراحت اعلام می کند که فیلم در حال اکران بعد از پایان بازه رسمی اکران در صورتی که کف فروش داشته باشد می تواند به اکران خود ادامه دهد. گاهی از سوی تهیه کننده و توزیع کننده شرایط اکران فیلم های روی پرده پیش بینی می شود و بر اساس آن تبلیغ می کنند که مسئولیت این پیش بینی و تبلیغات برعهده خود صاحب فیلم و توزیع کننده است.

فرجی ادامه داد: کسانی که می خواهند روزشمار برای فیلم خود بروند می توانند یک هفته قبل از اکران و با هماهنگی کارگروه اکران شرایط برای تبلیغ را فراهم کنند.

سخنگوی کارگروه اکران در پاسخ به این پرسش که آیا نمونه اکران زودهنگام وجود داشته است که کارگروه اکران اطلاعیه ای درباره ممنوعیت اکران زودتر از موعد صادر کرده است، توضیح داد: چنین موردی در اکران نداشتیم اما این بحث در فضای مجازی ایجاد شده بود و کارگروه اکران تصمیم گرفت تا اطلاعیه ای در این مورد صادر کند.