«به وقت شام» از سال‌ها سخنرانی تاثیرگذارتر بود

سیدمحمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ترویج گفتمان مقاومت که از سوی ایران به ادبیات فرهنگی و سیاسی جهان افزوده شده است، تصریح کرد: بحث مقاومت اکنون یک بحث راهبردی برای جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه است و خوشبختانه گفتمان مقاومت تاکنون آثار و برکات فراوانی داشته است.

وی ادامه داد: هیچ کس باور نمی کرد ما بتوانیم در سوریه تکفیری ها را علی رغم حمایت های گسترده ای که دریافت می کردند، سرجای خود بنشانیم اما با پایداری مردم منطقه و کمک های جمهوری اسلامی نتایج خوبی حاصل شده و حال باید این نتایج و سیاستگذاری ها را در قالب فیلم، مستند و سریال به دنیا عرضه کنیم.

در قالب های مختلف هنری نشان دهیم که راهی جز مقاومت نداریم

حسینی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرف هنر برای انتقال یک گفتمان گفت: ما باید در قالب های هنری نشان دهیم که راهی جز مقاومت نداریم و مظلومیت و حقانیت جبهه مقاومت را به دنیا معرفی کنیم، همچنین باید بتوانیم خشونت و ظلم و بی عدالتی ای را که در حق مردم منطقه روا می شود، نمایش دهیم.

وزیر اسبق ارشاد با اشاره به تاثیرگذاری فیلم هایی مثل «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی کیا عنوان کرد: فیلم «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی کیا در خود ایران هم تاثیر بسیاری داشت. ما در این چند سال گزارش ها و تحلیل ها و سخنرانی های بسیاری درباره داعش داشته ایم اما هنوز برای بسیاری از مردم عادی خطر داعش و تکفیری ها ملموس نشده نبود و این فیلم توانست برای مردم عادی هم تاثیرگذار باشد و همگان جبهه مقاومت را تحسین کنند.

حسینی اظهار کرد: وقتی چنین فیلم هایی در داخل و خارج از کشور ساخته و اکران شوند، می تواند در نقش بازدارندگی هم عمل کند و دیگران بدانند اگر به کشور ما حمله کنند در برابر آنها چگونه ایستادگی خواهد شد.

این مدیر فرهنگی با اشاره به اهمیت جشنواره هایی برای عرضه این دسته آثار از جمله جشنواره فیلم «مقاومت» متذکر شد: ممکن است این فیلم ها در جشنواره های خارجی مورد استقبال قرار نگیرند اما جبهه مقاومت رسانه های متعددی دارد که آثار در آنها قابل عرضه است و همچنین می توان این آثار را در مکان ها و گعده های مختلف نمایش داد.

وی اضافه کرد: اکنون دیگر اینگونه نیست که رسانه ها در انحصار یک طیف خاصی باشند، البته ممکن است غلبه رسانه ای با غربی ها و صهیونیست ها باشد و به طور مثال فیلم «محمد رسول الله(ص)» ساخته مجید مجیدی را در عربستان سعودی تحریم کنند ولی همین فیلم در هند، لبنان، سوریه و... اکران و عرضه می شود. ما باید هنرمندان را تشویق کنیم که در این زمینه ها کار کنند و افرادی که خودشان هم در صحنه بوده اند باید بیایند و تجاربشان را در اختیار قرار دهند تا فیلمنامه های جذابی به نگارش درآید که کیفیت هنری آنها در اوج باشد.

حسینی با اشاره به سرمایه گذاری مسئولان برای ساخت فیلم های مقاومت و حمایت از جشنواره ای مانند فیلم «مقاومت» عنوان کرد: ساخت این فیلم ها با آثار آپارتمانی و عاشقانه های معمولی متفاوت است و به امکانات زیادی مثل هواپیما و کشتی و... نیازمند است. برای ساخت این فیلم ها یک بار سرمایه گذاری می شود اما تا سال ها می توان آنها را مورد استفاده قرار داد به طور مثال پرفروش ترین فیلم سینمای ایران، فیلم دفاع مقدسی «عقاب ها» است که در سال ۶۴ اکران شد و حدود ۹ میلیون نفر در آن زمان این فیلم را دیدند.

وی در پایان درباره تعاملات بین المللی جشنواره فیلم «مقاومت» با کشورها نیز تصریح کرد: باید سعی کنیم فیلم های مشترک بسازیم، اکنون سوژه های بسیار خوبی در عراق، لبنان، یمن و... وجود دارد و می توان فیلم های بسیاری را با کمک خود هنرمندان این کشورها تولید کرد.