اجرایی شدن طرح فروش مکانیزه بلیت سینماها در سراسر کشور

افزایش جمعیت شهرها و نیاز آنها به امکانات به روز و مدرن برای گذران اوقات فراغت بیش از پیش در شهرهای بزرگ احساس می شود.

 جوانان در این میان مهم ترین قشر برای برای هدف گذاری مسئولان برای  برآورده کردن نیازهایشان محسوب می شوند از این رو نیاز است تا هرساله با نیاز سنجی مراکز تفریحی و فرهنگی در این مسیر اقدامات موثری صورت گیرد؛  طرح فروش مکانیزه بلیت سینماها یکی از این اقدامات محسوب می شود.

این طرح علاوه بر سهولت کار مراجعان یکی از راهکاری شناسایی خلاء های موجود در این عرصه و برنامه ریزی دقیق تر مسئولان را در شناخت نیاز مخاطب فراهم می کند.

سازمان سینمایی طرح فروش مکانیزه بلیت را در سراسر کشور اجرایی کرده است و  همه تجهیزات این پروژه توسط سینماشهر وابسته به سازمان سینمایی به صورت بلاعوض در اختیار سالن های سینما قرار گرفته است از این رو با مجید مسچی مدیر عامل موسسه‌ سینما شهر گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

طرح فروش مکانیزه بلیت سینماها از چه زمانی آغاز شد و در حال حاضر در چه مرحله ای قرار دارد؟

فروش مکانیزه بلیت در داخل سینما‌ها چند سالی است که شروع شده و در حال حاضر تمام ۲۴۰ سینمای کشور به این سیستم مجهز شده اند. ما در سراسر کشور حدود ۸۰ مجتمع فرهنگی داریم که فیلم‌های سینمایی را نمایش می‌دهند و نیمی از آن‌ها به سیستم فروش مکانیزه بلیت مجهز شده اند.

این سیستم به نوعی طراحی شده که تمام آمار فروش به طور همیشگی قابل دسترسی است؛این نیاز هم زمانی احساس شد که سینما‌های چند سالنه و پردیس‌ها نمی‌توانستند بلیت فروشی دستی را به طور کامل انجام دهند، ضمن اینکه وقتی فروش مکانیزه گسترش می‌یابد در کنار آن اپلیکیشن‌ها و سایت‌های الکترونیکی هم قابلیت رشد و سودآوری خواهند داشت.

نحوه دسترسی و استخراج این آمار چگونه خواهد بود؟

آمار فروش سینما‌ها به طور روزانه در یک سرور مرکزی ثبت می‌شود بنابراین دسترسی به آن قابل اطمینان و آسان خواهد بود و صاحبان آثار از جمله دفاتر پخش ، تهیه کنندگان و شورای صنفی نمایش می توانند به جزئی ترین آمار فروش دسترسی آنلاین داشته باشند به طوریکه بتوانند در لحظه، فروش یک سانس در سینمای یکی از شهرستان‌ها را به تفکیک مشاهده کند.

آقای انتظامی ریاست جدید سازمان سینمایی برای شفافیت‌های بیشتر برنامه‌ هایی را دارند که یکی از این برنامه ها قراردادن آمار جزئی در اختیار دیگران است تا کمک کند شفافیت بیشتری در این زمینه به وجود آید.

منابع این طرح چگونه تامین شد و آیا بخش خصوصی هم در آن مشارکت کرده است؟

تمام مراحل و فرآیند این کار توسط سینما شهر وابسته به سازمان سینمایی انجام شد و خرید و نصب تجهیزات و نگهداری آن هم برای سینما‌ها رایگان بوده است.

شیوه‌های دیگری هم در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها برای فروش بلیت مکانیزه سینما وجود دارد که توسط بخش خصوصی انجام می‌ شود. ما این امکان را فراهم کردیم که هر کسی بتواند راحت تر به این زیرساخت‌ها دسترسی داشته باشد.

این کار در حال حاضر تمام شده و به مرحله بهره‌برداری کامل رسیده است. سیستم فروش مکانیزه به گونه‌ای طراحی شده که حتی در صورت آفلاین بودن هم بتوان اطلاعات را ذخیره و به محض اتصال به اینترنت آن را برای سرور اصلی ارسال کرد.از این رو ما بعد از ۴۸ ساعت می توانیم آمار کلی کشور را در اختیار داشته باشیم.

دقت این آمار تا چه اندازه ای قابل استناد است؟

 آمار فروش بلیت‌ها به اندازه‌ یک نفر هم قابل تشخیص است  حتی اگر بلیت فیلمی توسط متقاضی لغو شود قابل ثبت است و به همین دلیل از دقت بالایی برخوردار است.

آیا موضوع بازسازی سینماهای کشور  در اولویت سازمان سینمایی قرار دارد و چه اقداماتی در این زمینه انجام داده اید؟

بحث بازسازی سینما‌های موجود یا قدیمی در دستور کار ما قرار گرفته و کار عملیاتی آن‌ نیز شروع شده است. اولویت ما سینما‌هایی است که در بافت مناسبی از شهر قرار دارند، برخی سینما‌ها به دلیل موقعیت مکانی  شاید حتی پس از بازسازی هم مورد استقبال قرار نگیرند به همین دلیل به سراغ سینما‌های اولویت‌دار رفته ایم.

بحث اولی که در بازسازی سینما‌ها داریم چند سالنه شدن آن‌ها است یعنی سینما ضمن آنکه مورد بازسازی قرار می‌گیرد به سالن‌های آن هم اضافه شود. در حال حاضر به طور مثال سینمایی در اصفهان بازسازی شده که سالن‌های آن  از یک سالن به ۹ سالن ارتقا پیدا کرده است. نمونه های دیگر آن در اسلامشهر تهران یک سینمای دوسالانه پس از بازسازی تعداد سالن‌هایش به  پنج سالن افزایش یافت. البته در این بین سینما‌هایی هم وجود دارند که به همان صورت تک سالنه بازسازی و به امکانات روز مجهز می‌شوند.

متاسفانه در کشور ما تعداد سالن‌ها متناسب با فراوانی جمعیت نیست و راه حل برون رفت از این وضعیت ساخت پردیس‌های سینمایی جدید است، بنابراین اصل بر ساخت سینماست و با توجه به رونق سینما در وضعیت کنونی، سرمایه‌گذاران به شدت از تأسیس و ساخت سینما در سال های اخیر استقبال کرده اند.

۲۳۰ سالن سینما تماماً توسط بخش خصوصی تامین مالی شده و در حال ساخت است که ما هم به عنوان سازمان سینمایی و سینما شهر در زمینه تجهیز این سالن‌ها بخشی از هزینه آن را به صورت بلاعوض تقبل می کنیم.

طرح سینمای امید در چه مرحله ای است؟

یک برنامه هم که از سال جاری آغاز شده طرح سینمای امید است. این طرح شامل ساخت سینما مختص شهر‌هایی است که سینما ندارند. این موضوع با کمک سازمان سینمایی و شهرداری‌های این مناطق برنامه ریزی می شود.

در حال حاضر سه پروژه طرح امید در شهر‌های ایلام، ایران شهر و بندر گناوه در مرحله ساخت است و تا پایان سال به بهره برداری می رسد. این شهر‌ها شاید برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نباشد بنابراین توسط سازمان سینمایی و با همکاری شهرداری‌ها انجام می‌گیرد.در این طرح زمین ساخت توسط شهرداری‌ها تامین و ساخت مشترک خواهد بود و تجهیزات هم توسط سینماشهر تامین می‌ شود.

وضعیت سینماها به تناسب جمعیت در استانها چگونه است؟

 تراکم سینما‌ها در شهر‌ها و استان‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت؛ استان‌های کمتر برخوردار  مانند سیستان و بلوچستان،ایلام، کهگیلویه و بویر احمد،خراسان شمالی به ترتیب در اولویت سازمان سینمایی قرار گرفتند چرا که به نسبت استان‌های دیگر از نظر داشتن سالن سینما از محرومیت بیشتری برخوردار هستند.اقدام دیگری که برای جبران این محرومیت‌ها انجام شده همکاری با ۳۰۰ مجتمع فرهنگی شهرداری در مناطق مختلف کشور است که توسط سازمان سینمایی به تجهیزات نمایش فیلم مجهز می‌شوند تا بتوانند آثار نمایشی روز سینما را در آن‌ها اکران کنند.

 استان‌هایی مانند تهران، خراسان رضوی، اصفهان و شیراز در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارند اما همچنان از لحاظ نسبت جمعیت به تعداد صندلی در همه شهر های ایران از استاندارد های جهانی عقب هستیم.

آیا گسترش پردیس های سینمایی در مجتمع های تجاری باعث رونق سالن های سینما می شود؟

داشتن سالن سینما در یک مجموعه تجاری قبلا به صورت حاشیه ای مطرح بود اما چند سالی می‌شود که جزو اصول مجتمع‌های مختلف تجاری به شمار می‌رود به طوریکه اگر یک مجتمع تجاری سالن سینما نداشته باشد به نوعی نقص دارد و بخش تجاری فعالی هم نخواهد داشت بنابراین سرمایه‌گذاران نه تنها از این کار خودداری نمی‌کنند بلکه بسیار علاقه‌مند هستند تا سالن‌های سینما را به مجموعه خود اضافه کنند.

اخیراً مجموعه‌ای در نازی آباد تهران با ۱۴ سال نمایش در حال ساخت است و به زودی به بهره برداری می رسد. کنار هم بودن سالن سینما و مجموعه‌های تجاری به نوعی یک اتفاق برد-برد است که هم به سینما و هم به بخش تجاری کمک می‌کند. دوره فعلی دوره رونق ساخت سینما است که توانسته توجیه اقتصادی پیدا کند.