بازیگر سرشناس سینما 102 ساله شد/ تصاویر

کرک داگلاس ستاره بزرگ سینمای جهان روز ۹ دسامبر ۱۹۱۶ با نام واقعی ایشور دانیلویچ دمسکی به دنیا آمد و نخستین بار در سال ۱۹۴۶ با فیلم «عشق عجیب مارتا ایورس» به کارگردانی لوییس مایلستون پا به دنیای سینما گذاشت. 

دهه ۵۰ میلادی اوج دوران فعالیت داگلاس در سینما بود. او در این سال ها در فیلم های مطرحی چون «تک خال در حفره» (۱۹۵۱)، «بد و زیبا» (۱۹۵۲)، «اولیس» (۱۹۵۴)، «شور زندگی» (۱۹۵۶) و «راه های افتخار» (۱۹۵۷) بازی کرد. البته بدون تردید شاخص ترین فیلم داگلاس در دنیای سینما به دهه ۶۰ میلادی و فیلم «اسپارتاکوس» (۱۹۶۰) ساخته استنلی کوبریک برمی گردد. کرک داگلاس در کنار بازی درخشان و کم نظیرش در این فیلم به عنوان مدیر تولید فیلم نیز فعالیت داشت. جالب است بدانید تغییر کارگردان فیلم از آنتونی مان به استنلی کوبریک در اوایل ساخت فیلم «اسپارتاکوس» تصمیمی بود که از  سوی داگلاس اتخاذ شد.

کرک داگلاس در سال ۱۹۹۹ از سوی موسسه فیلم آمریکا به عنوان هفدمین بازیگر برتر تاریخ سینمای آمریکا انتخاب شد.

در اینجا ۱۰ نکته از زندگی کرک داگلاس و فیلم‌هایش که ممکن است تاکنون نشنیده باشید، فهرست کرده ایم که با هم می‌خوانیم.

داگلاس در کنار باربارا استانویک، ون هفلین و مایلستون سر صحنه فیلم «عشق عجیب مارتا ایورس» (۱۹۴۶) 

۱-«عشق عجیب مارتا ایورس» (۱۹۴۶) با بازی باربارا استانویک و ون هفلین در نقش های اصلی، نخستین تجربه بازیگری کرک داگلاس در دنیای سینما است.

کرک داگلاس در نقش ونسان ون گوگ در فیلم «شور زندگی» (۱۹۵۶)

۲-داگلاس سه بار برای فیلم های «قهرمان» (۱۹۴۹)، «بد و زیبا» (۱۹۵۲) و «شور زندگی» (۱۹۵۶) نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد؛ گرچه هر سه بار جایزه را به رقبای خود واگذار کرد.

کرک داگلاس در کنار استنلی کوبریک سر صحنه فیلم «راه های افتخار» (۱۹۵۷)

۳-«راه های افتخار» نخستین فیلم داگلاس در جایگاه تهیه کننده است گرچه نام وی به عنوان تهیه کننده در تیتراژ فیلم ذکر نشده است. کرک داگلاس در سال ۱۹۶۹ درباره این فیلم گفت: «راه های افتخار» فیلمی است که همیشه خوب خواهد ماند و من مجبور نیستم تا ۵۰ سال دیگر صبر کنم تا متوجه این موضوع شوم.

داگلاس در نقش اسپارتاکوس، رهبر انقلاب ضد برده‌داری در فیلم «اسپارتاکوس» (۱۹۶۰)

۴-داگلاس مدعی است که در فیلم «اسپارتاکوس» با درج نام دالتون ترومبو فیلمنامه نویس فیلم در تیتراژ، تابوی ذکر نکردن نام افراد حاضر در فهرست سیاه هالیوود موسوم به «هالیوود تِن» را شکست. هر چند افرادی مانند ادوارد لوییس تهیه کننده فیلم «اسپارتاکوس» و فرزندان دالتون ترومبو این ادعا را رد کرده اند. 

داگلاس در فیلم «شجاعان تنها هستند» (۱۹۶۲)

۵-«شجاعان تنها هستند» (۱۹۶۲) یکی از آخرین فیلم های مهم داگلاس در دنیای سینماست؛ فیلمی که از دیدگاه خود وی محبوب ترین فیلم کارنامه بازیگریش است. پیتر بردشاو منتقد نامدار گاردین و مایکل داگلاس نیز معتقدند «شجاعان تنها هستند» بهترین فیلم کارنامه بازیگری کرک داگلاس است.

کرک داگلاس در کنار جک نیکلسون و مایکل داگلاس

۶-کرک داگلاس با وجود تمایل بسیار زیاد به بازی در فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» (۱۹۷۵) با مخالفت مایکل، پسرش که تهیه کننده این فیلم بود نتوانست نقش راندل مک مورفی را بازی کند. این نقش سرانجام به جک نیکلسون رسید.

کرک داگلاس در سال ۱۹۹۶ در لحظه دریافت جایزه افتخاری اسکار

۷-کرک داگلاس در سال ۱۹۹۶ به مناسبت پنجاهمین سال حضورش در سینما جایزه افتخاری اسکار را دریافت کرد. او ۲ ماه پیش از مراسم اسکار سکته مغزی کرده بود و شدت سکته به حدی بود که بعید به نظر می رسید بتواند در مراسم حاضر شود، اما داگلاس با اراده ای مثال زدنی به مراسم اسکار آمد و جایزه خود را در مراسمی پراحساس دریافت کرد.

کرک داگلاس در کنار بردلی کوپر، رابرت دنیرو و دیوید اُ راسل در مراسم اهدای جایزه کرک داگلاس به رابرت دنیرو

۸-از سال ۲۰۰۶ جایزه ای به نام کرک داگلاس در جشنواره جهانی فیلم سانتا باربارا اهدا می شود. از دریافت کنندگان شاخص این جایزه می توان به رابرت دنیرو، وارن بیتی، کوئنتین تارانتینو، هریسون فورد، مایکل داگلاس و جین فوندا اشاره کرد.

کرک داگلاس در کنار برت لنکستر 

۹-در میان بازیگران بزرگ کلاسیک رفاقت میان کرک داگلاس و برت لنکستر زبان‌زد بود و این رفاقت تا به جایی بود که داگلاس بارها در مصاحبه هایش در این سال ها از نبود برت لنکستر رفیق سال های دورش شکایت کرده است.

داگلاس و لنکستر در هشت فیلم با یکدیگر همبازی بودند که از مهمترین این فیلم ها می توان به «جدال در اوکی کرال» (۱۹۵۷) و «هفت روز در ماه می» (۱۹۶۴) اشاره کرد.

کرک داگلاس در کنار پسرش مایکل

۱۰-کرک داگلاس که پدر مایکل داگلاس بازیگر مشهور برنده جایزه اسکار است یک بار پس از آنکه پسرش مایکل از نمایش تئاتر «درخت تابستانی» اخراج شد، کل حقوق داستان فیلم و تئاتر آن اثر را خریداری کرد و آن را به پسرش مایکل داد تا در آن نقش آفرینی کند.