پیام تسلیت 3 نهاد فرهنگی به مناسبت درگذشت «حسین محب اهری»

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تسلیتی برای درگذشت حسین محب اهری نوشته است: حسین محب اهری برای زیباتر شدن زندگی با شور و شوق کوشید، سال ها عاشقانه و امیدوارانه در صحنه زیست، افسوس که اکنون جای او خالی است با خاطرات فراوانی که در دل و یاد ما باقی گذاشت.

حسینی در ادامه این پیام نوشته است: مصیبت این هنرمند عزیز را تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال برترین درجات را برای او مسئلت دارم.

پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی برای درگذشت حسین محب‌اهری

شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی درگذشت حسین محب‌اهری را تسلیت گفت.

حسین محب‌اهری، بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما بعد از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان، بامداد امروز، چهارشنبه ۲۶ دی‌ و در سن ۶۷ سالگی در بیمارستان لاله از دنیا رفت.

متن پیام مدیر اداره کل هنرهای نمایشی  به مناسبت درگذشت این هنرمند به شرح زیر است:

«بازگشت همه به سوی اوست

اگر قرار باشد برای واژه «امید» و یا عبارات «عشق به زندگی» و «مبارزه برای زیستن با کمال» مصداقی عینی بیابیم بی‌شک یکی از این مصادیق، بی کمترین چون و چرا حسین محب‌اهری است. بازیگر پرشور و احساس نقش‌های خاطره‌انگیز ...

شیوه زیستن او در سال‌های اخیر و در دوران مبارزه با بیماری، بهترین و ماناترین نقشی بود که در این جهان فانی بازی کرد. اما نام محب‌اهری را تنها تجسد این واژگان نبود که در خاطرمان زنده نگه خواهد داشت. دورترین خاطرات جمعی ما از او بازی‌های متفاوت و نقش‌‍‌هایی است که نه برای او صرف ایفای نقش و نه برای ما صرف دیدن یک بازیگر بود که ما همراه او با آن نقش‌ها «زندگی» می‌کردیم.

حضور و بازی‌های درخشان او در طول بیش از پنج دهه نقش‌آفرینی یادآور زنده شدن شخصیت‌های پراحساسِ زندگی است. آدم‌هایی که در اطراف ما بوده و هستند و آقای بازیگر آنها را برای ما قابل لمس و باور کرد. عشق و شوری که تا آخرین نفس در وجود و حضور او جاری بود. حسین محب‌اهری حالا که به سرای ابدی سفر کرده همچنان برای ما پر از احساسِ بودن است.

خانواده هنرمندان هنرهای نمایشی امروز سوگوار مردی خواهند بود که با لبخند همیشگی و جاودان در تاریخ هنر این سرزمین ماندگار است. فقدان این هنرمند عزیز را به خانواده و جامعه هنری و مردم دوستدار او تسلیت عرض نموده و از خداوند رحمان برای روح آن عزیز طلب مغفرت داریم.»

پیکر زنده‌یاد محب‌اهری، ساعت ۹ صبح فردا (پنجشنبه ۲۷ دی‌) از مقابل تالار وحدت به سمت خانه ابدی تشییع می‌شود.

کانون پرورش فکری درگذشت حسین محب اهری را تسلیت گفت

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در پیامی در گذشت حسین محب اهری را تسلیت گفت و به فعالیت های او در عرصه های مختلف هنری اشاره کرد.

در متن پیام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان آمده است:

«حسین محب‌اهری هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینما بامداد روز چهارشنبه ۲۶ دی، دارفانی را در حالی وداع گفت که یاد و نام و مهربانی‌هایش همیشه در خاطر هنرمندان و کودکان و نوجوانان ایران باقی خواهد ماند.

محب‌اهری حدود پنج ماه پیش مهمان مرکز شماره ۳۷ کانون تهران بود و درحالی که بیماری سرطان تن نحیف‌اش را سخت آزرده بود، با همان روحیه شاد و مهربانی مثال‌زدنی در جمع کودکان و نوجوانان عضو این مرکز حاضر شد و به آنها توصیه کرد از فرصت‌های حضور در مراکز کانون برای پرورش خلاقیت و رشد هنری خود استفاده کنند.

او که در سال‌های اخیر بازی در ۲ نمایش مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کارگردانی مریم کاظمی به نام‌های «خاله‌ مرجان و خروس» و «کلوچه دارچینی» را در کارنامه پربار هنری خود ثبت کرده بود در همان آیین از بچه‌ها ‌خواست که با مطالعه، به رشد فکری برسند و راهشان را برای آینده پیدا کنند.

محب‌اهری که کودکان و نوجوانان نسل‌های گذشته با آثار هنری و تلویزیونی او خاطره‌های فراوانی دارند اغلب با مجموعه «ق مثل قلقلک» در خاطر کودکان دهه‌های ۵۰ و ۶۰ ثبت شده است، در سال‌های اخیر به فعالیت حرفه‌ای خود در عرصه تئاتر کودک ادامه داد.

محب‌اهری که زاده ۱۳۳۰ در تهران و دانش‌آموخته ادبیات فارسی بود در سال‌های اخیر به دلیل بیماری سرطان به طور متناوب در بیمارستان بستری شد. روز گذشته نیز خبر بستری‌ شدن مجدد و وخامت حال این هنرمند اعلام شد. محب‌اهری در بامداد روز چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ درگذشت.

«سربداران»، «بوعلی سینا»، «صد سال به این سال‌ها»، «نابغه قرن بیستم» و یا «ماجراهای آقا نوبر» از جمله مجموعه‌هایی بودند که این هنرمند در آنها حضور داشت، وی در سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان گوینده رادیو نیز آثاری به یاد ماندنی را خلق کرد. با این حال محب‌اهری را اغلب به خاطر فعالیت در عرصه تئاتر و تئاتر کودک می‌شناسند. از جمله آثار تلویزیونی او در حوزه کودک می‌توان به «محله برو» و بیا» و «محله بهداشت» اشاره کرد.

این هنرمند با سابقه همواره برای فعالیت‌های هنری که با محوریت کودکان و نوجوانان انجام می‌شد، اهمیت فراوانی قایل بود و از اجرای تئاترهای کودک احساس خوشحالی می‌کرد و بچه‌ها را مورد تشویق قرار می‌داد.

محب‌اهری مهر سال ۱۳۹۵ و در جریان برگزاری هفدهمین دوره جشنواره نمایش عروسکی در ساری - که از او تجلیل می‌شد - پای تریبون رفت و گفت وقتی بچه‌ها می‌خواهند نمایش اجرا ‌کنند یعنی از ۲ ماه قبل فکر می‌کنند که باید چه کاری را ارایه دهند و در فکر ساختن و سازندگی هستند، ذهن‌شان خیال‌پردازی می‌کند و انرژی زیادی در این جهت استفاده می‌شود این انرژی از بین نمی‌رود و اندیشه‌هایشان را بارور و فکرهایشان را گسترده می‌کند. مرد همواره مثبت‌اندیش که با همین روحیه، در این سال‌ها - علی‌رغم مبارزه با بیماری سخت - همچنان در صحنه تئاتر فعال بود انرژی‌های کودکان را در عرصه هنر تئاتر همیشه مثبت ارزیابی می‌کرد و می‌گفت این فعالیت‌ها و رویدادهای هنری در جامعه، ناهنجاری‌ها را کاهش می‌دهد و همه ذهن‌ها به سمت ساختن و مثبت فکر کردن سوق پیدا می‌کند. این، جوهر رویدادهای فرهنگی است.

چند روز پیش برخی هنرمندان عرصه تئاتر و مسئولان کانون پرورش فکری ضمن عیادت از این هنرمند خاطره‌های این هنرمند از حضور در تئاتر کانون را مرور کردند. خانواده‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز درگذشت حسین محب‌اهری را به جامعه‌ هنری، فعالان عرصه تئاتر و بازماندگان این هنرمند تسلیت می‌گوید.»