جشنواره فیلم فجر با رنگ و بوی تئاتر افتتاح شد

مراسم افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر امشب(سه‌شنبه نهم بهمن‌ماه) در پردیس تئاتر تهران ساعت 18 آغاز شد. کیارش اسدی‌زاده کارگردان مراسم افتتاحیه و منصور ضابطیان مجری مراسم است.

در این مراسم جوایز بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران اهدا شد. از دیگر بخش‌های این مراسم می توان به پخش ویدئو‌های تولیدی با محوریت 40 سال سینمای ایران، بزرگداشت  فاطمه معتمد آریا، عزیز اله حمید نژاد، ابراهیم حقیقی، عباس گنجوی و خسرو خسروشاهی، همچنین پخش ویدئو‌هایی با موضوع جشن چهل سالگی انقلاب و نکوداشت زنده یاد عزت الله انتظامی با حضور فرزندان ایشان اشاره کرد.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از فردا دهم تا بیست و دوم بهمن‌ماه در چارسو(کاخ هنرمندان) و پردیس ملت(سالن رسانه‌ها) کار خود را دنبال می‌کند؛ نشست‌های خبری و اکران‌ها تا روز یکشنبه بیست و یکم بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت. روز بیست و دوم بهمن‌ماه همزمان با سالگرد چهلمین سال انقلاب اسلامی هم مراسم اختتامیه با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر برگزار خواهد شد.

مراسم با سرود جمهوری اسلامی و قرائت قرآن کریم با دقایقی تاخیر آغاز شد.

در کنار حضور هنرمندان و صاحبان آثار سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی در محل پردیس تئاتر تهران حضور پیدا کردند.

منصور ضابطیان مجری مراسم افتتاحیه سی و هفتم فیلم فجر از تاخیر برنامه عذرخواهی کرد و گفت: بدلیل ترافیک و مشکل مسیر، ناهماهنگی هایی بوجود آمد و این تاخیر بوجود آمد.

او به تاثیر انقلاب اسلامی در بلوغ هنر این مملکت اشاره کرد که سرآمد آن سینمای ایران بوده است. این جشنواره سی و هفتم هم نشان دهنده همین بلوغ و رشد سینمای ایران را به اثبات می رساند.

ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: سی و هفتمین جشنواره فجر را در چهل سالگی با نام حضرت زهرا(س) آغاز می کنیم. در منطقه جنوب شرق تهران آمدیم چون آن ها بیشترین سهم و نقش در انقلاب اسلامی داشتند که در رشد سینمای ایران تاثیر مستقیم داشته است. ادعای بزرگی نیست بگوییم سینمای ایران مظهر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است. در آثار امسال جشنواره سینمای ایران شاهد طراوت و جوشش استعدادهای انقلاب هستیم که شاید تا به حال چنین فرصت ها و میدان هایی در اختیار نداشتند استعدادهایشان را شکوفا کنند و بر بلوغ سینمای ایران بیفزایند.

جوایز تبلیغات سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در بخش نخست افتتاحیه به برگزیدگان اهدا شد؛ مشروح برگزیدگان به شرح ذیل است:

*سیمرغ بلورین سی و هفتم فیلم فجر در رشته عکس به حبیب مجیدی برای بمب یک عاشقانه پیمان معادی رسید. او پس از دریافت سیمرغ خود گفت: رقابت در هنر بی معناست و قرار است سینما آدم ها را به هم نزدیک کند.

*سیمرغ بلورین بهترین طراح پوستر جشنواره سی و هفتم فیلم فجر را طه ذاکر برای فیلم کوپال دریافت کرد.

*سیمرغ بلورین بهترین آنونس فیلم های سینمای ایران در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر را روح الله موحدی برای فیلم گرگ بازی از آن خود کرد. او پس از دریافت هدیه خود گفت: این جایزه برای من ارزشمند است و این سیمرغ را تقدیم همسرم می کنم.

*در یک آیتم از هنرمندانی که طی سال گذشته از دنیا رفته اند با دکلمه "مرحوم حسین پناهی" پخش شد. در این آیتم از سید ضیاالدین دری، عزت الله انتظامی، حسین عرفانی، یدالله صمدی، پرویز تاییدی، پیام صابری، محمد عبادی، صدرالدین شجره یاد کرد و تا به نام حسین محب اهری رسید دست ها مرتب تر به هم خوردند و تشویق شان کردند.

نکوداشت عزت الله انتظامی در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر

منصور ضابطیان ترجیح داد بعد از این آیتم نقل قولی از عزت الله انتظامی برگرفته از کتاب آقای بازیگر را خواند که هیچ وقت هنر بازیگری نمی میرد و آن چیزی که بازیگر را ماندگار می کند اصل و جوهره هنر سینما و بازیگری است. در این بخش آیین نکوداشت عزت الله انتظامی با مروری ویدئویی بر آثار او و آخرین صحبت هایش برگزار شد. سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر به روی جایگاه آمدند تا به پاس تلاش های این استاد بازیگری از مجید انتظامی استاد موسیقی و فرزند مرحوم عزت الله انتظامی تقدیر کنند. او پس از تقدیر، گفت: امیدوارم سال پرباری برای سینمای ایران باشد و از تلاش های بی وقفه سینماگران و مسئولان سینمایی تقدیر می کنم که ما را تنها نگذاشتتد.

*سیدعباس صالحی وزیر ارشاد ترجیح داد سخنرانی نکند و در جمع هنرمندان بیشتر شنونده باشد.

عزیزالله حمیدنژاد در جشنواره فیلم فجر تجلیل شد

نکوداشت عزیزالله حمیدنژاد کارگردان سینما و تلویزیون که شاید برخی او را اخیرا با سریال "بانوی عمارت" بیشتر بشناسند اما او پیشتر با ساخت "اشک سرما"، "هور در آتش"، "شکوفه های سنگی" و "آناهیتا" درخشیده است. در آیتم نکوداشت این کارگردان فیلمی از تلاش های او در عرصه فیلمسازی روی پرده آیین افتتاحیه جشنواره فیلم فجر رفت. در این بخش علیرضا شجاع نوری و علیرضا تابش به روی جایگاه آمدند تا از تلاش های چندین دهه فعالیت عزیزالله حمیدنژاد مردی که گرمترین سکانس های سرد سینمای ایران را تصویربرداری کرد، تقدیر کنند. شجاع نوری بعد از تجلیل گفت: می گویند کسی را خوب بشناسی هم با آن ها کار کنی و یا سفر بروی. سال 60، 61 بود که سیف الله داد اولین فیلم خودش را می ساخت من و حمیدنژاد دستیار او بودیم. فیلم هور در آتش ایشان در نیویورک به نمایش درآمد و در بانوی عمارت هم بازیگر ایشان بودم. حمیدنژاد یکی از شخصیت های دوست داشتنی مثل چتر سیاه در آسمان بارانی است. لبخندهایش را کم ببینیم اما لبخندهای به ندرتش دلنشین اند.

علیرضا تابش اشاره کرد: حمیدنژاد بیست ساله بودند به طور حرفه ای با سیف الله داد وارد سینمای ایران شدند و در طراز فیلم های قدرتمند داخلی و خارجی است. فیلم هایی که در جشنواره های خارجی به نمایش درمی آمد باورشان نمی شد که این پلان ها در طبیعت ایران گرفته شده است.

عزیزالله حمیدنژاد تصریح کرد: من از نظر کیفی و کمی آنقدر نیست که نیاز به بزرگداشت داشته باشد. دوست داشتم کارهای بیشتری برای مردم می ساختم بعد اینجا می آمدم. کارهایی ساختم که به آن ها ببالم و شرایط زندگی مان سخت بود ولی خوشبختانه دست به هرکاری نزدم تا کارهایی بسازم که دوست شان نداشته باشم. اینجا باید از هوشنگ گلمکانی، مسعود محرابی و خسرو دهقان تقدیر کنم که آن ها مرا نقد کردند مسیرم پررونق تر و همراه با رشد و توسعه باشد. خوشحالم در آخرین کارم در "بانوی عمارت" دوباره خدمت کردم و در هرکارم چهره ای جدید به سینما و تلویزیون معرفی کردم و دوباره خداوند توفیق دهد برای این مردم دوست داشتنی کارهای دیگری بسازم.

 

در بخش دیگری از افتتاحیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از ابراهیم حقیقی طراح گرافیک بسیاری از فیلم های سینمای ایران و پیشکسوت عرصه هنرهای تجسمی تجلیل شد. او برای بسیاری از سریال ها و فیلم های تلویزیون و سینما طراحی صحنه انجام داده و تیتراژ ساخته است. شاید یکی از کارهای ماندگار او را در "زندان زنان"، دختری با کفش های کتانی"، "شهر موش ها"، "زیر سقف دودی"، "سال دوم دانشکده من" طراحی لوگو و صحنه داشته است. برای بسیاری از آثار نمایشی تلویزیون و سینما پوسترهای شناسنامه دار و پرفروشی طراحی کرده است. تیتراژ زیر پوست شهر، تیک تاک، آنونس جاده های سرد و طراحی پوستر ناتوره جزو بهترین های دوره های مختلف جشنواره فیلم فجر جایزه گرفت.

تجلیل از هنرهای تجسمی در جشنواره فیلم فجر

برای تجلیل از ابراهیم حقیقی، رسول صدرعاملی، آتیلا پسیانی و علی اکبر صادقی بر روی جایگاه حاضر شدند. علی اکبر صادقی گفت: افتخارم این است که بیش از چهار دهه با ابراهیم حقیقی ارتباط خانوادگی دارم.

رسول صدرعاملی تصریح کرد: پوستر هویت فیلم بود و برای فروش درنظر نمی گرفتیم و خوشحال بودم با تو بهترین طراح کار کردم. قدر گرافیست هایمان را در فضای مفتضح کپی کردن بدانیم؛ چون پوستر هویت و شناسنامه فیلم هاست.

آتیلا پسیانی افزود: تناسب بین طرح و ایده پردازی و اجرا ستودنی است و در کارهای هنری و صنفی اش اعجاب انگیز رفتار کرده است.

ابراهیم حقیقی خاطرنشان کرد: در سال دوم با پوستر، سال چهارم سیمرغ تقدیم کردم. زندگی آدم ها پر از خوشی و حسرت است؛ خوشی ام حضور در  کنار شما بزرگان هنر است. و حسرتم در بین این بزرگانی که گرامیداشت می گیرند خانواده هنرمندان بیست ساله می شود و عزت الله انتظامی افتخار ما بود و انسانیت را از آموختم ولی ناراحتم که آقای بازیگر امشب در میان ما نیست.

فاطمه معتمدآریا را سیمین سینما می نامند

معتمدآریا را شاید تلویزیونی ها با زیر تیغ و آشپزباشی بشناسند و سینمایی ها به روسری آبی، گیلانه، یحیی سکوت نکرد، مهر مادری و آباجان می بالند. همایون اسعدیان، علیرضا رئیسیان و رضا کیانیان برای تجلیل از فاطمه معتمدآریا به روی جایگاه آمدند. رضا کیانیان گفت: من خیلی خوشحالم برای بزرگداشت سیمین آمدم و خیلی دیر شده است. من به سینما آمدم او آرتیست و ستاره بود.

همایون اسعدیان افزود: سینمای بعد از انقلاب خیلی فضای مورد اعتمادی نبود و دوستان کارگردان و بازیگران شان واقعی و منزلت هنر را برگردانند که مردم اعتماد کنند و وارد این حرفه شوند. این ها را مدیون کارگردانان و تهیه کنندگان و بازیگرانی چون فاطمه معتمدآریا که با صمیمیت خودش این ماندگاری بازیگری را برای نسل ها به یادگار گذاشت.

رئیسیان تصریح کرد: 5 نفری که امشب تجلیل شدند در ریحانه فیلم اول من همکاری داشته اند. جایی خواندم که خداوند در دو جا به او لبخند بزند. کسی را می خواهند بزرگ نشود و مردم او را دوست داشته باشند که مردم به واقع او را دوست دارند. سه خصلت ویژه دارد که دوباره با او کار کنم؛ اخلاق حرفه ای به معنای واقعی به حرفه اش احترام می گذارد و به شدت صمیمی و کاربلد است. در وهله دوم درک بالای او از کاراکتری است که ایفا می کند. و سومین خصلت شعور اجتماعی بسیار بالای یک آدم نخبه است. خوشحالم امشب برای یک آدم بزرگ، بزرگداشت گرفتیم که همه این خصلت ها در او نهفته است. 

فاطمه معتمدآریا خاطرنشان کرد: خوشحالم به عنوان یک زن گوشه ای از احساسات خواهرانه و مادرانه با وسیله ای چون سینما که این کار را بلد هستم به مردم ایران ارائه بدهم. خیلی برایم سخت بود بپذیرم به عنوان بزرگداشت بیایم چون واقعا ناراحتم از مشکلات فرهنگی این جامعه که به جایی می رسد که استاد شفیعی کدکنی را راه نمی دهند. اما با همه این تفاسیر خوشحالم که همه سینمایی ها دور هم جمع شده ایم؛ هیچ بی دلیل نیست پیکان تیز انتقادات را به سمت ما می آورد اما ما یک خانواده محترم هستیم که مهربانی و فرهنگ و ارزش را به رخ می کشیم. بزرگترین سفیر فرهنگ ایران در همه جای جهان، سینماست. باید پیشاپیش عذرخواهی کنم که برای اولین بار با کارگردان های جوان در "جان دار" بازی می کنم و نمی توانم در زمان اکران کنارشان باشم از بزرگان مان می خواهم جوانان سینمای ایران را حمایت کنید چون آن ها هستند که  در مسیر تعالی سینمای ایران حضور موثری خواهند داشت.

*جشنواره فیلم فجر هر سال یک آیتم موسیقی داشت اما ترجیح داد در پردیس تئاتر تهران، نمایشی به کارگردانی محمد رحمانیان با عنوان چهل سالگی با موضوع جشنواره فیلم فجر در دوره های مختلف و خاطره بازی با جشنواره و بازی  علی عمرانی و همراهی چند بازیگران دیگر روی صحنه رفت. در این نمایش ویژه، بر آثار سینمای ایران مروری اجمالی شد. اینکه چقدر انقلاب در مسیر تعالی سینمای ایران تاثیر داشته است. حسن ختام نمایش علی عمرانی در دیالوگی از مسئولین خواست نگذارند هر نوع پرداخت و نگرشی را وارد سینمای ایران کنند تا این مسیر تعالی بخش از رشد و توسعه بازبماند و این قطار خیلی علمی و با دقت باید به مسیر خودش ادامه دهد.

پس از اجرای نمایش، نیما مسیحا و رضا تاجبخش برای اجرای موسیقی روی جایگاه حاضر شدند.

*شاید یکی از اتفاقات غیرمعمول در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، آوازخوانی زنان باشد... این اتفاق یکی از حاشیه های مهم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر به شمار می رود که بعد از نمایش چهل سالگی توسط گروهی از خانم ها، خوانده شد.

تجلیل از عباس گنجوی یکی از پیشکسوت های تدوین، صدابرداری، صداگذاری در سینما و تلویزیون به شمار می رود. بهمن فرمان آرا و مسعود کیمیایی در این بخش برای تجلیل در جایگاه حاضر شدند. مسعود کیمیایی گفت:  در سال های دور با عباس گنجوی خیلی با هم کار کردیم و فیلم های سیاه سفید را با او کار کردم. خیلی سینما را می شناسد و یک فیلم شناس قابلی است. خیلی ها هستند این طور نیستند و روزها و سال های سختی را با او داشتم که بهترین روزهای من هستند.

بهمن فرمان آرا تصریح کرد: در این سال های فیلمسازی خیلی ها آشنا و دوست بودند که عباس گنجوی یک دوست واقعی است. یادی کنم از ناصر تقوایی که برای مستندم تدوین گر می خواستم که ناصر تقوایی، عباس گنجوی را معرفی کرد. اگر ناراحت باشم و در ارتباط تلفنی متوجه شود می آید و کنارم هست. او یکتاست و شاگردانی دارد؛ او هیچ چیز نداشت و از نداشته به داشته رسیده است.

او از بی احترامی ها به پیشکسوتان در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: واقعا به حال کسانی باید تاسف خورد که کنار یک بیمار عکس سلفی می گیرند و در فضای مجازی منتشر می کنند.

عباس گنجوی تصریح کرد: خیلی سخن گفتن را نمی دانم و همیشه کار کرده ام. همه حرف ها زده شد یک چیزهایی یادآوری شد در دوره ای که من شروع کردم قبل از کار کردن با مسعود کیمیایی، بهمن فرمان آرا و ناصر تقوایی در دوبله کار کردم. یک اتفاق دیگری مرور می کنم و هیچ پاسخی برای آن پیدا نکردم. یک زمانی در این مملکت خواندن سرود ای ایران جرم بود و یک کسی این سرود را پیدا کرد. الان می دانیم آدم های مختلف با تفکرات مختلف سرود ای ایران را می شنوند و این اتفاق بسیار خوشایندی است.

 

انتقاد خسروشاهی از وضعیت دوبله

خسرو خسروشاهی دوبلور تلویزیون و سینمای ایران آخرین بزرگمرد هنرمندی بود که از او به پاس تلاش های هنری و فرهیختگی هایش تقدیر به عمل آمد. ناصر ممدوح، منوچهر والی زاده و منوچهر اسماعیلی برای تجلیل از این صدای ماندگار بر روی جایگاه حاضر شدند. منوچهر اسماعیلی تصریح کرد: واقعا لحظه دل انگیزی برای من است در بزرگداشت کسی حاضر شدم که 60 سال با هم بودیم و هستیم. در خدمت کسی بودم که بعدها مدیر دوبلاژ شد و از او خیلی تکنیک های صدا را آموختم.

ناصر ممدوح گفت: خسروشاهی عزیز همه بوده اند و هستند؛ با کار و صدایش همه را شگفت زده کرده و خوشحالم در کنارشان رشد کرده ام.

منوچهر والی زاده افزود: من قبل از هر سخنی راجع به خسروشاهی بگویم باید تشکر کنم از برگزار کنندگان جشنواره که پشت صحنه سینما را دیدند. تدوین گر و گرافیست و دوبلور تقدیر شدند، این اتفاق خوشایندی است. خسرو خسروشاهی از دبستان با هم در یک محله بزرگ شدیم. با هم در سینما لرر هاردی می دیدیم. حدود 60 سال در کنار او کار می کنم آنقدر استعداد و توانمندی داشتند که به مدیریت دوبلاژ رسیدند. تشکر می کنم نقش هایی را که خسته می شد به من واگذار می کرد؛ برایم افتخاری بود.

خسرو خسروشاهی برای تجلیل روی صحنه حاضر شد و گفت: من هیچ وقت در تمام این سال ها که شبانه روز برای سینمای ایران کار کردیم برای افتتاحیه و اختتامیه دعوت نکردند و فیلم های خودمان را که دوبله می کردیم بلیت می خریدیم و فیلم می دیدیم. سال ها در سایه بودم و حالا زیر نور آمده ام و دیده شدم. عجیب و غریب کار می کردیم همه می رفتند شبانه روز کار را می رساندیم و هیچ وقت جایگاه دوبله، خوب دیده نشد. این کار دوبله را به حساب نمی آوردند و الان مورد توجه قرار می گیرد. تقاضا دارم از وزارت ارشاد که این حرفه را جدی بگیرند؛ زمانی در ارشاد به دوبله جایزه ویژه می دادند. هنوز بزرگان دوبله هستند و فیلم ها درجه یک هستند اما با بدترین نوع ترجمه و دوبله می شوند و به آن ها پروانه نمایش داده می شود. زمانی آنقدر دوبله، حرفه ای پیش می رفت که فیلمساز و دوبلورها هم با آن جدی و دقیق برخورد می کردند اما امروز قرار است یک شبه ره صدساله طی شود. ما با بزرگترین هنرپیشه های معروف دنیا سروکار داشتیم و بعد آمدیم فیلم فارسی ها را دوبله کردیم. بعدا گفتند صدای خود بازیگر باشد بهتر است من فروشنده صدایم نبودم.