«چارسوی هنر» در باغ موزه قصر افتتاح شد

 مراسم افتتاحیه بخش «چارسوی هنر» یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ویژه نمایش آثار نگارخانه‌های منتخب ایران عصر روز پنج‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه با حضور فاطمه ذوالقدر، طیبه سیاوشی، محمد علی وکیلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران،  علی‌اصغر کاراندیش معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هادی مظفری مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سید امیر سقراطی دبیر هنری و محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره وتعدادی از هنرمندان و گالری داران در باغ موزه قصر برگزار شد.

از کاری که انجام دادیم خوشحالیم

درابتدای این مراسم لیلی گلستان نماینده گالری‌دارها در شورای سیاست‌گذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: دلیل شرکت گالری‌داران تهران و شهرستان‌ها در جشنواره فجر امسال به خاطر کسانی بود که الان در رأس هنرهای تجسمی کشور هستند و خیلی خوب این کار را انجام می‌دهند. من از سید مجتبی حسینی و هادی مظفری که رفتار و کردار درستی دارند تشکر می‌کنم. از روز اول به آنها گفتم یک اعتبار ۳۰ ساله دارم که آن را درمیان گذاشته‌ام و از آنها خواهش کردم از این اعتبار مراقبت کنند و خوشبختانه چنین کردند.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین دستاورد این بخش آشنا شدن گالری داران تهران و شهرستان‌ها با یکدیگر است.  حدود یک ماه قبل پس از ۲۱ سال پیگیری سرانجام انجمن صنفی گالری داران به ثبت رسید و خوشحالم که این موضوع با حضور گالری داران در جشنواره هنرهای تجسمی فجر مقارن شده است. ما برای این نمایشگاه زحمت زیادی کشیدیم و از کاری که انجام دادیم خوشحال هستیم و امیدواریم مخاطبان هم از آن راضی باشند.

ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: روز ۲۱ آبان نخستین جلسه با گالری‌داران را در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار کردیم. امروز دست همه گالری داران را می‌فشارم که نمایشگاه باشکوهی را ترتیب داده‌اند و آثار قابل تامل و گاه درخشانی را  از هنرمندان حرفه ای را به این نمایشگاه آورده‌اند. بخش چارسوی هنرکامل‌کننده بخش طوبای زرین در موسسه صبا است. نکته دیگر این است که در چرخه اقتصاد هنر حمایت از گالری‌ها ضروری است.

گالری‌دارها مورد بی‌مهری شهرداری قرار گرفته‌اند

هادی مظفری رئیس یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز گفت: ما به یک خانواده فکر می‌کنیم که این خانواده شامل ۷ انجمن هنرهای تجسمی و گالری‌های ایران هم می‌شود. البته روی کاغذ ۵۰۰ گالری در ایران وجود دارد که تعداد زیادی از آنها فعال نیستند. در کشور ما حدود ۱۰۰ گالری فعال وجود دارد و افتخار می‌کنیم که امسال ۵۵ گالری از آن میان در این نمایشگاه حضور دارند.

وی ادامه داد: نمایشگاه چارسوی هنر از جهت گردآمدن کسانی که برای اقتصاد هنر تلاش می کنند و امروز کنار هم قرار گرفتند حائز اهمیت است و همچنین از این جهت که در این بخش شاهد حضور آثار اساتید نیز هستیم. طبیعتاً استادان هنر آثار خود را برای داوری به دبیرخانه جشنواره ارسال نمی‌کنند، زیرا تاریخ آثار آنها را داوری کرده است.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در پایان سخنان خود خطاب به احمد مسجد جامعی گفت: مدتی است گالری‌ها مورد بی‌مهری شهرداری تهران قرار گرفتند و بحث مسکونی یا تجاری بودن آن‌ها مطرح می‌شود. من به نمایندگی از گالری‌ها از شما می‌خواهم به هر طریقی که صلاح می‌دانید برای رفع این مشکل بکوشید.

در ادامه این مراسم، بخش نمایشگاهی این رویداد افتتاح شد و حاضران به بازدید از غرفه‌های گالری‌ها پرداختند.

نمایشگاه بخش چارسوی هنر تا ۲۴ بهمن ماه در باغ موزه قصر برپاست.