افزایش ۷ تا ۱۰ درصدی قیمت کتاب

جلال صابری نژاد مدیر مسئول انتشارات آریترین در خصوص دلایل کاهش عناوین کتاب گفت: دلایل متفاوتی برای کاهش عناوین کتاب وجود دارد که  از جمله آن، ثابت نبودن قیمت کاغذ، افزایش قیمت کتاب و ملزومات چاپ  است. از جمله ملزومات چاپ کتاب که در آن با افزایش قیمت رو به رو بودیم می‌توان به زینک، تونر و لیتوگرافی اشاره کرد که قیمت کتاب نسبت به دیگر کالا‌ها بین ۷ تا ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در زمینه توزیع زینک و کاغذ  مورد نیاز برای انتشار کتاب با مشکل مواجه شدیم،گفت: سیاست‌هایی که دولت در این شش ماهه‌ اخیر برای صنعت چاپ داشت سیاست‌هایی زودگذر بود که مشکلات این صتعت را برطرف نمی‌کرد و سیاست‌هایی جامع و کاربردی نبود. برای برطرف شدن معضل بزرگی که در صنعت چاپ وجود دارد به سیاست گذاری نیاز داریم و باید برای حل معضل صنعت چاپ نرخ درستی برای کاغذ تعیین کرد.

صابری نژاد گفت:قرار بود کاغذ  با دلار ۴۵۲۰۰ تومانی در بازار توزیع شود، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و کاغذ با دلار ۸ هزار تومانی در اختیار ناشران قرار گرفت.

مدیر مسئول انتشارات آریترین با اشاره به اینکه میزان تولید کارخانه‌های کاغذ بسیار پایین است، بیان کرد: هنوز دولت نتوانسته توازنی میان عرضه و تقاضا در زمینه کاغذ ایجاد کند.نبود این توزان به همراه تنش‌های روانی که به ناشران و نویسندگان در اثر افزایش قیمت کتاب وارد شد در کنار استقبال نکردن مردم از خرید کتاب به دلیل مشکلات اقتصادی در کاهش عناوین کتاب موثر بود و ادامه وضعیت کنونی نشر می‌تواند به تعطیلی صنعت نشرمنجر شود.

صابری نژاد با اشاره به اینکه وضعیت بد نشر، معضلی برای ناشران کوچک و شهرستانی است، اظهار داشت: ناشرانی که به مرکز نزدیک هستند دسترسی بیشتری به امکانات  دارند همچنین ناشران پرسابقه قدرت ماندگاری بیشتری در بازار نشر دارند، اما ناشران نوپا، شهرستانی و ناشرانی که دور از مرکز هستند خدمات کمتری دریافت می‌کنند. اکثر ناشران نوپا و تخصصی در درازمدت با مشکل مواجه می‌شوند و تعطیلی صنعت نشر  به نفع این صنعت، ادبیات و فرهنگ کشور نخواهد بود، چون فرهنگ کتاب و کتابخوانی به ثبات صنعت نشر نیاز دارد.