«ققنوس» روی شانه «۲۳ نفر» / مهدویان؛ چهره سال سینمای انقلاب شد

آیین اختتامیه هشتمین دوره برگزاری جایزه سینمایی «ققنوس» عصر روزگذشته جمعه سوم اسفندماه در مجموعه شهدای سرچشمه برگزار و طی این آیین فیلم‌ها و فیلم‌سازان برگزیده این جایزه معرفی و تجلیل شدند.

در این دوره از جایزه «ققنوس» دو فیلم سینمایی «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری و «ماجرای نیمروز؛ رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان به‌عنوان فیلم اول و دوم تجلیل شدند و نشان ققنوس دریافت کردند و محمدحسین مهدویان نیز به‌عنوان چهره سال سینمای انقلاب معرفی شد.

در متن بیانیه هیأت داوران متشکل از وحید یامین‌پور، سیدمهدی ناظمی، حسین جودوی، حمید محمدی، سیدمحمد حسینی، پرویز امینی و حسین الهام درباره معرفی برترین‌های این دوره، تأکید شده است؛

هیأت داوران جشنواره پیشروی «ققنوس» در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی و در آستانه حرکت به سوی گام دوم انقلاب اسلامی، افتخار دارد در روند رو به جلوی انقلاب، سهمی داشته باشد. امروز و در کنار این جشنواره سینمایی (که مختص روشن کردن جهت‌گیری سینمای کشور با انقلاب اسلامی است) دوست و دشمن اعتراف دارند، سینمای کشور، تطوری امیدوارکننده را تجربه کرده است. کیفیت فیلم‌های سینمایی سال جاری، یکی از بالاترین کیفیت‌های سال‌های اخیر بوده است و طُرفه آن که این تطور بر دوش جوانان بوده است و اغلب هنرمندان و عوامل موفق فیلم‌های سینمایی درخشان سال جاری از نسل تربیت شدة پس از انقلاب اسلامی هستند.

هرچند شیرینی این تحول هنری را نباید فراموش کرد و باید به تقویت آن پرداخت اما تلخیِ عقب ماندگی‌های کمی و کیفی را نیز نباید از یاد برد. تلخی‌هایی که گاهی خود را در حرکات شتابزده و تمسخرآمیز برخی چهره‌ها نشان می‌دهد و گاهی در بیانیه‌های ارتجاع‌طلبانه و ادبیات منسوخی که مدعی وجود معیارهای صرفاً سینمایی در جشنواره‌ها هستند؛ که هم به شکل رقت‌برانگیزی عقب‌مانده و بدون پشتوانه نظری هستند و هم بیانگر فقدان صداقت کافی‌اند.

امروز آحاد وفاداران به آرمان‌های انقلاب اسلامی نه تلخی‌ها و زشتی‌ها را انکار می‌کنند و نه پیشرفت‌ها و زیبایی‌ها را. نه ناامید از کار هستند و نه سهل‌انگار و خوش خیال. با همین رویکرد است که در سال جاری هم موفق شدیم فیلم‌های انقلابی قابل تحسینی را مشاهده کنیم که نشانگر انگیزه‌های والای ملت رشید ایران و به ویژه جوانان است. هیأت داوران جشنواره ققنوس، در بررسی حداقل ۴ فیلم انقلابیِ «دیدن این فیلم جرم است»، «شبی که ماه کامل شد»، «نیمروز ۲: رد خون» و «بیست و سه نفر»، ضمن تشکر و تقدیر از همه عوامل فنی و هنری و مدیریتی و خدماتی که برای جشن سینمای سال جاری زحمت کشیدند و باعث ارتقای سینمای ایران بطور کلی شدند و ضمن تحسین چهار فیلم فوق‌الذکر بطور خاص و عرض خسته نباشید صمیمانه به سازندگان این فیلم‌ها، تصمیم گرفت تا یک فیلم را به‌عنوان اول و برگزیده سال جاری و یک فیلم را به عنوان فیلم دوم این جشنواره و یک کارگردان و یک مدرّس را به عنوان دو چهره منتخب سینمای انقلاب در سال جاری معرفی کند.

معیار هیأت داوران در انتخاب فیلم‌ها، معرفی درست سخنان انقلاب اسلامی در هیأت یک فیلم با کیفیت و رسا و شیوا است؛ به شکلی که به دور از انفعال و مظلوم‌نمایی‌های بی‌ثمر و بی‌اثر از ملت ایران، تأکید داشته است بر این که ملت رشید ایران از سویی مورد ظلم دشمنانِ مستکبر و زیاده خواه بوده است ولی از سوی دیگر هم مقابل آن‌ها هیچگاه صرفاً یک گوشت قربانی نبوده است و نخواهد بود، بلکه غیرتمندانه و دلاورانه مقاومت کرده است و در این زمینه سرافراز و سربلند است. فیلم انقلابی باید نشان دهد که جریان انقلاب اسلامی محدود به هیچ قشر و دسته خاصی نبوده و یک امر ملی و فراگیر بوده است و به همین صورت هم باید صیانت شود. ملت رشید ایران خوی تجاوزگرانه ندارد ولی در برابر تجاوزها و تعدی‌های خارجی و داخلی هم ساکت و منفعل و تماشاچی یا منتظر یک منجی بیگانه هم نخواهد ماند.

فیلم برگزیده اول این جشنواره «۲۳ نفر»، نمونه یک فیلم با کیفیت، پیشرو و راهگشا است که نه تنها مواد فوق را بیان کرده است، بلکه در بیان خود لکنت هنری ندارد و می‌تواند در فرمی که کمتر نمونه موفقی داشته است، به خوبی و شیوایی سخن انقلابی خود را بیان کند و در این بیان به هیچ دسته و گروه خاصی محدود نشود و عامه مردم را از راه سینما و به صورت سینمایی با مظلومیت مردم ایران و در عین حال رشادت، امیدواری و راهگشایی آنها درگیر می‌کند و راههایی به نسل جوان و نوجوان کشور برای قرار گرفتن در گام دوم انقلاب اسلامی نشان می‌دهد.

فیلم دوم امسال نیز «ماجرای نیمروز-رد خون» فیلمی صادقانه برای افشای برگ‌هایی تلخ از تاریخ انقلاب اسلامی است، برگ‌هایی مربوط به دشمنان داخلی این مردم که بسیاری شجاعت و صداقت روبرو شدن با آن را ندارند. ضمن این که از نظر تکنیکی نیز به وضوح نشانگر پیشرفتهای کارگردان جوان آن است.

هیأت داوران جشنواره ققنوس به عنوان خادمانی کوچک در جریان سینمای انقلاب اسلامی، تلاش کرده است با توجه به این رویکرد وظیفه خود را در قبال ملت انقلابی ایران انجام بدهد.