بررسی موضوع بحران کاغذ و راهکارهای عبور از وضع کنونی

نشست نقد و بررسی موضوع بحران کاغذ و راهکارهای عبور از وضع کنونی ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام سالک، حجت‌الاسلام پژمانفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، همچنین تعدادی از اعضای صنف نشر در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام سالک نیز در سخنانی کوتاه در این نشست ضمن اشاره به اینکه راهکار اولیه قطعاً تولید داخل خواهد بود بیان داشت: من اعتقاد دارم که ما می‌توانیم از بحران‌ها خارج شویم؛ کاغذ یک کالای استراتژیک و برای کشور مهم است و عامل گستره اسلام ناب در داخل و خارج از کشور محسوب می‌شود هر چه به این مقوله کمتر توجه شود آثار وضعی در کتاب‌ها و دوری از اسلام و انقلاب خواهد بود.

این عضو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبر انقلاب فرهنگ را مظلوم می‌داند و کاغذ هم در راستای مظلومیت فرهنگ قرار گرفته گفت: مبارزه با علت گرانی کاغذ حلال مشکل است ،اما مبارزه با معلول درمان و مسکنی مقطعی است بنابراین خوب است آسیب‌شناسی در ریشه‌های اصلی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: علت‌یابی نیاز است و راهکارها برای برون‌رفت تا رسیدن به خودکفایی باید ارائه شود.

سالک به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و گفت: در برهه نهم مجلس شورای اسلامی در کمیسیون فرهنگی مسئولیت داشتم یک سال تمام به بازدید از کارخانه‌های کل کشور رفته و عیوب و ریشه‌ها را استخراج کردیم. یک سال وقت صرف شد و هدفمان رفع موانع برای حرکت به سوی خودکفایی کاغذ در ابعاد مختلف بود اما نتیجه اشکالات و مدیران کارخانه‌های تولیدکننده بررسی شد. در ادامه با چند وزیر و مدیران این کارخانه‌ها جلساتی تشکیل دادیم بیش از دو ساعت به طول انجامید و در نهایت به نتیجه رسیدیم.

وی افزود: دو، سه هفته قبل نیز در کمیسیون جلسه‌ای در مجلس تشکیل شد و دو ناظر هم حضور داشتند از وضعیت کاغذ گزارشی ارائه کردند اما یکی از مشکلات ما امروز فضای مجازی است که خرید کتاب را تحت‌الشعاع قرار داده و ما نباید از این مسأله غافل شویم.

وی پیشنهادهای خود را این گونه مطرح کرد:

۱) هدف ما خودکفایی کاغذ در کشور با نیت صادرات باید باشد؛ کارگروهی تشکیل شود تا راهکارها ارائه شود و در ادامه با بانک مرکزی و وزیر اقتصاد جلسه‌ای داشته باشیم تا آنها دستورات لازم در مسیر را بدهند.

۲) تشکیل جلسه با وزرای ذیربط در موضوع کاغذ؛ چرا که امکانات و کارگروه‌هایی وجود دارد که در کنار آن باید از سوی دستگاه‌های امنیتی رصدی صورت گیرد تا مافیای کاغذ شناسایی شود.

۳) نظارت

۴) موضوع کتابخوانی در کشور است. سرانه مصرف کاغذ برای کشورهای مختلف و ایران را این طور می‌دانند سرانه مصرف اروپا ۱۵۰ کیلوگرم، فنلاند ۳۰۰ کیلوگرم، ایران ۱۸ کیلوگرم، چین ۵۰ کیلوگرم. این اعداد خود حاوی تمامی مسائل است.

وی در پایان گفت: پیشنهاد اولیه تشکیل کارگروه و جمع‌بندی محورهای مختلف است. این کارگروه نتیجه را به مجلس اعلام کند تا بحث‌های کلان مورد بررسی قرار گیرد کارگروه می‌تواند مسائل تخصصی را استخراج کرده و اگر خلأ قانونی بود ما در مجلس با طرح دوفوریت موضوع را حل کنیم. اگر خوراک اولیه طرح را هم به ما بدهید ما آن را بررسی خواهیم کرد کاغذ محور است و هدف ما خودکفایی است.