خبرگزاری بین‌المللی ایران پرس رسماً افتتاح شد

مراسم افتتاح خبرگزاری ایران پرس و آیین بهره برداری از پروژه های معاونت برون مرزی رسانه ملی با حضور دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی، پیمان جبلی معاون برون مرزی صدا و سیما و رضا علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه ملی سه شنبه در سالن مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

در بخش ابتدایی با مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی ارتباط مستقیم برقرار شد و او از شرایط این روزهای اهواز گزارش داد.

جبلی معاون برون مرزی صدا و سیما در ادامه گفت: امروز سه پروژه‌ در معاونت برون مرزی راه اندازی می‌شود. هر سه پروژه در راستای تسهیل تصویرسازی از جمهوری اسلامی و ارائه تصویر دقیق و صحیح از آن به افکار عمومی جهان است.

وی ادامه داد: ما سال‌هاست قربانی اطلاع رسانی غلط رسانه‌های بزرگ غربی هستیم. مدت ها واقعیت‌های کشور ما، واقعیت انقلاب اسلامی، واقعیت‌ های منطقه و کشور‌های مستقل به درستی و به خوبی و به واسطه رسانه‌های دنیا منعکس نمی‌شد. اما ما امروز در نقطه‌ای ایستاده ایم که خودمان ارائه تصویر به جهانیان را به عهده می گیریم و تصویر واقعیت‌های جمهوری اسلامی، پیشرفت‌ها و دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی در آستانه چهل سال دوم انقلاب اسلامی را خودمان به دنیا عرضه کنیم.

معاون برون مرزی صدا و سیما عنوان کرد: با این هدف «خبرگزاری ایران پرس» را که یک سال آزمایشی کار کرد و به نقطه قابل قبولی رسید، امروز به صورت رسمی افتتاح می کنیم. خبرگزاری «ایران پرس: با وظیفه ارائه تصویر درست و ارائه تحولات جمهوری اسلامی و مناطق حوزه جمهوری اسلامی به افکار عمومی دنیا تاسیس شده است. خدمات این خبرگزاری تصویری رسمی جمهوری اسلامی به صورت زنده ضبط و با کیفیت بالا تا اطلاع ثانوی رایگان در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. ما در همه حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و همه حوزه‌های مهم در قالب گزارش‌های خبری بدون خبرنگار در تمام رسانه‌ها دنیا داوطلب خواهیم بود.

جبلی پیرامون دومین پروژه رونمایی امروز معاونت برون مرزی صدا و سیما بیان کرد: پروژه دوم ما را باید به عنوان پروژه منحصر به فرد برون مرزی نام برد. این پروژه راه اندازی شبکه العالم سوریه است. برای اولین بار حوزه برون مرزی شبکه‌ای را که متناسب با حوزه مخاطب خود است، صفر تا صد راه اندازی کرده است. تمام کارهای تهیه و تولید برنامه و امکانات و فرآیند تولید آن در این شبکه (العالم سوریه) در کشور سوریه است. ما با هدف حضور در عرصه فکری و فرهنگی سوریه بعد از پیروزی‌های جبهه مقاومت ارتش سوریه و هم پیمانان دولت سوریه این پروژه را راه اندازی کردیم.

وی افزود: العالم سوریه شبکه ای است که محتوای متنوع کاملاً سوری را با تولیدات با کیفیت در همه عرصه ها ارائه می دهد. یک سال و دو ماه از افتتاح آزمایشی آن می‌گذرد و امروز پخش رسمی آن با پخش پنج ساعت در روز آغاز می شود.

معاون برون مرزی صدا و سیما، درباره سومین پروژه جدید این معاونت عنوان کرد: پروژه بعدی ما یکی دیگر از آرزوهای ما بود که محقق شد. این پروژه، حضور رسانه ای جمهوری اسلامی برای اولین بار در قاره سیاه (قاره آفریقا) است. این شبکه بعد از حدود یک سال فعالیت آزمایشی، امروز پخش ۲۴ ساعته خود را با نام شبکه هوسا آغاز می کند. وظیفه خود می‌دانم از حضور تک تک شما و از حمایت ویژه دکتر علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما تشکر کنم. هر سه پروژه در سخت ترین شرایط خاص سازمان اتفاق افتاد.

حجت الاسلام قمی معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری هم در این مراسم گفت: از مدیریت سازمان صدا و سیما تشکر می‌کنم؛ به خاطر همه کار‌های ارزشمندی که به ویژه در عرصه برون مرزی انجام دادند و با توجه به شناخت دقیق از شرایط منطقه و ظرفیت شناسی، مکمل و پیوست رسانه‌ای را به سرعت تحقق بخشیدند؛ در آستانه تحولات عراق شبکه العالم و در ادامه برای تحولات سوریه العالم سوری و در مذاکرات هسته‌ای پرس تی وی و اکنون با راه اندازی سه پروژه ارزشمند دیگر این اقدامات را کامل کردند. 

وی عنوان کرد: شبکه‌های ایران پرس، هوسا و العالم سوری هر سه باابتکار و خلاقیت آغاز به کار کردند. این اقدام ارزشمند در عرصه‌های دیگر هم باید انجام شود تا آنچه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، به عنوان جبران ضعف رسانه‌ای فرمودند در عرصه‌های دیگر هم تحقق پیدا کند.

او افزود: با نزدیک شدن به نیمه شعبان به این نکته هم اشاره کنم؛ هدف اصلی رسانه تاثیر بر ذهن و قلب مخاطب است. هر رسانه می‌خواهد مخاطب خود را جذب کند. ارتباط با قلب مخاطب کاری است که انبیا هم در طول تاریخ داشته اند و موفق‌ترین رسانه در طول تاریخ انبیا بودند. 

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری بیان کرد: در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری بر این نکته تاکید شده است که ما باید گفتمان انقلاب اسلامی را در چند عرصه در بین الملل ترویج دهیم. یکی از آنها در عرصه عدالت است؛ بشر امروز تشنه عدالت است و یک هدف اصلی ظهور امام زمان (عج) تبیین وصعیت ناعادلانه امروز بشر از حیث مسائل اقتصادی، تبعیض رسانه‌ای، تبعیض علم و فناوری است. این‌ها وظایفی است که در بیانیه به آن اشاره شده است.  کرامت انسان، نیاز بشریت به مهدویت و اخلاق و همانطور توجه ویژه مسئله عقلانیت که شعار تشیع است، باید در رسانه‌های ما خودش را به طور کامل نشان دهد.

اخبار دنیا در انحصار اروپا و آمریکاست

در ادامه عباس محمدنژاد رئیس خبرگزاری ایران پرس نیز در توضیحی گفت: روندی که در حوزه تولید خبر در دنیا رخ داده است بیشتر تحت انحصار اروپا و آمریکاست و سهم کشورهای مستقل در تولید خبر اندک است. آنها روندی دارند که در بحث تصاویر خبری بسیار بغرنج است؛ چون مفهوم موردنظر خود را القا می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به هزینه‌های گران، بودجه ابتدایی کفاف نمی‌داد. ما در ادامه روند کاری خود از افرادی که به جمهوری اسلامی علاقمند هستند دعوت کردیم به ما کمک کنند. اکنون ۷۳ خبرنگار آزاد در ۲۳ کشور آماده هستند تا با کمترین هزینه به ما کمک کنند. در کشور هم در ۲۷ استان و ۲۷ شهر خبرنگاران آماده کمک هستند.

محمدنژاد در پایان اظهار کرد: برای اینکه کار موازی صورت نگیرد، از تولیدات شبکه‌های خبری سازمان هم کمک می‌گیریم‌. اگر زیرساخت‌های لازم سریع‌تر فراهم شود، تصاویر در اختیار خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد.

العالم سوری؛ پل ارتباطی ملت ایران و سوریه

در ادامه عبدالعلی علی عسکری رئیس صداوسیما با سخنانی شروع رسمی شبکه العالم سوری را اعلام کرد و خطاب به متولیان این شبکه گفت: شما یک شبکه تراز بالا را ارائه می‌کنید. این شبکه بسیار مهم است و می‌تواند در شرایط فعلی سوریه اثرات خوبی داشته باشد.

وی عنوان کرد: ان شاء الله این شبکه پل ارتباطی بین ملت ایران و کشور دوست و برادر سوریه باشد. امیدواریم این شبکه تقویت‌کننده جبهه مقاومت و تلاش در جهت دستیابی سوریه به آرمان‌های بلندش باشد.

رئیس رسانه ملی در پایان تأکید کرد: ما با توکل به خداوند و توسل به امیر مؤمنان (ع) فعالیت رسمی این شبکه را آغاز می‌کنیم.

در پایان، محمد مهدی مظاهری رئیس اکو گفت: با راه اندازی ایران پرس می‌توان از تاثیر منفی رسانه‌های مهاجم جلوگیری کرد. موسسه بین المللی و فرهنگی اکو متشکل از ده کشور با تمدن مشترک است و دو روز قبل راه اندازی رسانه‌های عضو اکو را اعلام کردیم. این رسانه باهدف ایجاد بستر لازم برای تقویت همکاری رسانه‌ای کشور‌های عضو با همکاری صدا و سیما راه اندازی شد. امیدواریم در ۲۰۱۹ رئیس سازمان‌های صدا و سیما کشور‌های عضو در تهران حضور یابند تا بتوانیم صلح رسانه‌ای را در برابر جنگ طلبی پایه گذاری کنیم.