ستاره مربع هایی که به جان مردم افتاده اند/ قمار در تلویزیون؟

به گزارش افکارنیوز، ستاره ... مربع را بگیرید تا برنده جایزه فلان میلیون تومانی شوید، این روش تبلیغات تلویزیون در سالهای اخیر بوده که در برنامه های سرگرمی تا تخصصی همچون ورزشی و حتی ویژه برنامه های نوروزی نیز دیده می شود.

اوج این روش تبلیغی و پرداخت جایزه های چند ده میلیون تومانی به برنامه برنده باش بر می گردد، برنامه ای با اجرای سوپر استار سینمای ایران یعنی محمد رضا گلزار که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد اما بسیاری بعد از پخش این برنامه ایراد می گرفتند که نحوه اجرای آن مانند قمار می ماند تا اینکه حضرت آیت الله مکارم شیرازی به شکلی صریح در این زمینه ورود کرد.

از این مرجع تقلید سوال شد که مسابقه‌ای حضوری با عنوان "مسابقه بزرگ برنده‌باش" از طریق شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا و پخش است که به شرکت‌کنندگان در این مسابقه به ازای پاسخ صحیح به هر سوال، مبلغ قابل توجهی به صورت پلکانی (تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان) اعطا می‌کند که با کمک مجری برنامه و فرصت‌هایی که در اختیار هر شرکت‌کننده قرار می‌گیرد، مبلغ جایزه غالباً از ۵ میلیون تومان کمتر نیست.

شرط حضور در این برنامه خرید سوال و پاسخ درست به آن‌ها از طریق اپلیکیشن مخصوص است و در صورت درست بودن جواب‌ها، در یک رقابت فشرده، ۴ نفر به مسابقه حضوری دعوت خواهند شد.

آیا برگزاری این نوع مسابقات جایز است؟

آیا شرکت در این نوع مسابقات جایز است؟

آیا شرکت کننده، مالک شرعی جایزه خواهد شد؟

پاسخ:

بسمه تعالی

این کار قمار است و کسانی که شرکت می‌کنند مالک آن جوایز نمی‌باشند.

همین موضوع باعث شد نگاهی به نظر مقام معظم رهبری نیز در گذشته بیاندازیم، معظم له حدود 15 سال پیش در روز ۱۱ آذرماه سال ۸۳ فروده بودند که یک روز من دیدم در یک برنامه‌ تلویزیونی پنج میلیون تومان به یک نفر جایزه دادند برای این‌ که به چند سؤال جواب داد! این سرگرمی خیلی جالبی نیست. پنج میلیون تومان، تقریبا حقوق دو، سه سال یک کارمند متوسط است. ممکن است بگویند این ‌کار ترویج علم است. ترویج علم را از یک راهِ بهتر بکنید؛ این راه ضرر دارد. عده‌ ای که این گونه مسابقات را نگاه می‌کنند

بی منطقی به ذهنشان می آید. این کار منطقی ندارد که مثلا بنده بدانم انجیل عربی است یا یونانی است یا لاتینی است، بعد بگویند حالا که شما دانستید این پانصدهزار تومان یا فلان مبلغ مال شما!

این کار معنی ندارد. بنابراین، مقوله‌ سرگرمی و تفریح لزومش یک مسئله است؛ با برنامه‌ریزی بودن آن یک مسئله است؛ بامحتوا بودنش یک مسئله است؛ پرهیز از جهات منفی هم در آن یک مسئله است .

این موضوع نشان می دهد رهبر معظم انقلاب خیلی پیش تر ها و قبل از اینکه اینچنین مسابقات شبه بخت آزمایی چنین رشدی داشته باشد هشدارهای لازم را داده اند اما گوش شنوایی وجود نداشته است.

همین چند روز پیش نیز در روز کارگر امام خامنه ای با تاکید بر ترویج فرهنگ کار و تولید فرمودند: باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله صدا و سیما باید متوجه این معنا باشند.

این هشدارها نشان می دهد ماجرای ستاره مربع ها باید از تلویزیون رخت بربندد، مگر صدا و سیما بودجه در کشور ندارد که اکثر برنامه های تلویزیونی به روش های درآمدزای فعلی روی آورده اند؟

نکته مهم دیگر این است که اقتصاد رسانه اگر چه باید پویا و فعال باشد اما مهم اینجاست این تبلیغات خدای نکرده باعث خدشه به دین مردم نشود، شورای نظارت بر صدا و سیما باید به شکلی جدی به موضوع ستاره مربع های تلویزیون و رسانه ملی ورود کند و نقش نظارتی خود را ایفا نماید زیرا بر اساس فتوای آیت الله مکارم شیرازی و نظر صریح و روشن امام خامنه ای، این نوع مسابقات و درآمدهای هنگفت قمار است و بساط قمار زیبنده جمهوری اسلامی نیست، پس زودتر باید بساط ستاره مربع ها برچیده شود.