موسیقی در هفته‌ای که گذشت/ از درگذشت ناگهانی خواننده پاپ تا نشان برتر آواز شجریان

در این گزارش به مهمترین اخبار هفته اخیر در حوزه موسیقی اشاره می‌کنیم.

صدور گواهینامه درجه یک آواز برای همایون شجریان

به نقل از مهر همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی که پیش از این توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور حائز شرایط دریافت گواهینامه درجه یک هنری شناخته شده بود، اسفندماه سال گذشته مدرکش را از سوی این نهاد دریافت کرده است.

گواهینامه درجه یک هنری (معادل مدرک تحصیلی دکتری) توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور در رشته «آواز» به همایون شجریان داده شده است.

این گواهینامه هنری یکی از مدارکی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان اعطا می‌کند که این درجه هنری جایگزین مدرک علمی یک هنرمند است.

در متن این مدرک که ۲۷ اسفندماه سال ۹۷ به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده، آمده است: «آثار هنری آقای همایون شجریان در جلسه ۲۶۷ به تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ در شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور بررسی و به استناد متمم آئین‌نامه مصوب جلسه ۵۶۹ مورخ دوازدهم مهرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و چهار شورای عالی انقلاب فرهنگی گواهینامه درجه یک در رشته موسیقی (آواز) به ایشان اعطا گردید.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، دبیر شورای ارزشیابی، نماینده معاونت توسعه مدیریت و نظارت راهبری رئیس جمهور، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده فرهنگستان هنر اعضای حقوقی هستند که متن گواهینامه درجه یک هنری شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور را امضا می‌کنند.

فراخوان دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران منتشر شد

فراخوان دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی با تکیه بر اجرای آثار با کلام مبتنی بر منظومه‌های تغزلی از شاعران کهن ایران زمین، همچنین شاعران بومی (با گویش‌ها و زبان‌های محلی) منتشر شد.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از تاریخ ۱۶ تا ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸ در شهر کرمان و در گستره ملی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به صورت غیررقابتی برگزار خواهد شد. فراخوان حاضر بنا بر اهداف و مأموریت‌های مشخص شده در آئین‌نامه برگزاری جشنواره و شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان موسیقی بومی سراسر کشور با اولویت معیار‌های هنری و اصالت‌های فرهنگی - موسیقایی هر منطقه تهیه و تنظیم شده است.

بر اساس این گزارش ستاد جشنواره با انتشار این فراخوان از کلیه هنرمندان این حوزه موسیقی در عرصه اجرای صحنه‌ای دعوت کرده است تا در صورت تمایل با مطالعه دقیق این فراخوان و ارسال آثار و مدارک لازم در برگزاری هرچه پربارتر این رویداد مشارکت کنند. ضمن اینکه درخواست‌های ارسالی پس از بررسی و تأیید کارشناسان هیأت انتخاب این امکان را خواهند یافت تا در بخش اصلی جشنواره به اجرای برنامه بپردازند.

خواننده قطعه «معجزه» درگذشت

بهنام صفوی خواننده پاپ کشورمان پس از مدت‌ها تحمل بیماری درگذشت. بهنام صفوی در سال ۱۳۹۲ دچار تومور مغزی شد و پس از عمل جراحی حال او بهتر شده بود، اما در سال ۱۳۹۶ دوباره بیماری وی تشدید شد و این بار برای درمان به آلمان سفر کرد و در بیمارستان INI هانوفر توسط پروفسور سمیعی تحت عمل جراحی قرار گرفت.

او پس از بازگشت به ایران دوره‌های شیمی درمانی و پرتودرمانی و روند ادامه درمان خود را انجام می‌داد که در نهایت صبح روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت در سن ۳۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. در دو ماه اخیر به دلیل اینکه هوای شهر تهران آلوده بود، صفوی به اصفهان منتقل و در بیمارستانی بستری شد. با ایجاد فضای آی سی یو در منزل پدر این خواننده، او از بیمارستان مرخص شد. البته چند روز بعد، مجدد به بیمارستان رفت. خواننده قطعه «معجزه» به دلیل ضعف شدید بدنی و تنگی نفس بر اثر شیمی درمانی، بار‌ها وضعیتش از حالت عادی خارج شد و در نهایت به دیار باقی شتافت.

بهنام صفوی در شاهین شهر اصفهان تشییع و در قطعه هنرمندان این شهر، به خاک سپرده شد. علاوه بر این مراسم ترحیم زنده‌یاد بهنام صفوی، یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در مسجد جامع شهرک قدس (غرب) برگزار خواهد شد.

پوستر آهنگ جدید محسن چاوشی کپی از آب درآمد

قطعه جدید محسن چاوشی با عنوان «جورچین» در روز‌های گذشته منتشر و با استقبال مخاطبان روبرو شد. این قطعه تیتراژ پایانی سریال «دل‌دار» است که این شب‌ها از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود.

چاوشی دومین همکاری خود را پس از سریال «سایه بان» با برادران محمودی انجام داده است. او سال گذشته با اجرای قطعه «مریض حالی» برای سریال سایه بان، توانست مخاطبان را با خود همراه کند.

پوستر قطعه جدید چاوشی (جورچین) که این شب‌ها از شبکه دو پخش می‌شود، را امین باقری طراحی کرده که با نام «امین کاپتیو» روی پوستر معرفی شده است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، او طرح اصلی خود را به صورت کاملاً آماتور از یک پوستر کنسرت خارجی کپی کرده است!

طرح اصلی این پوستر برای کنسرت گروه موسیقی تیم ایمپالا «Tame Impala» بوده است که در سال ۲۰۱۳ در کشور انگلیس برگزار شد. گروه موسیقی تِیم ایمپالا یک گروه موسیقی راک استرالیایی است که سال ۲۰۰۷ توسط کوین پارکر بنیان گذاشته شد. این گروه تاکنون سه آلبوم استودیویی منتشر کرده و دو بار نامزد جایزه گرمی برای بهترین آلبوم آلترناتیو سال شده است.

طراح اصلی این پوستر پائولو چاوز «Paloma Chavez» بوده است که یکی از هنرمندان مطرح حوزه گرافیک و طراحی به شمار می‌رود.

ایمان باقری طراح ایرانی پوستر قطعه جورچین چاوشی، در صفحه شخصی خود این کپی کاری را تایید و به خاطر آن عذرخواهی کرده است.

فراخوان رود چهل سال منتشر شد

به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مرکز موسیقی حوزه هنری با هدف شناسایی گروه‌های سرود برجسته کشور و همچنین حمایت از این گروه‌ها فراخوان ملی سرود (رود چهل‌ساله) را منتشر کرد. در این فراخوان که دو بخش تولیدی و بازخوانی دارد، آثار تولیدی برگزیده علاوه بر تجلیل مورد حمایت برای تولید نهایی و انتشار قرار خواهند گرفت.

در بخش تولیدی موضوع آثار باید «ایران آینده» باشد و نمونه پیش‌ساخته اثر، نیز قابل قبول خواهد بود. همچنین در بخش بازخوانی، یکی از آثار آلبوم سرود «ما غروب نمی‌کنیم» که بهمن‌ماه ۱۳۹۷ منتشر شده است باید بازخوانی شود.

این فراخوان تا پایان خرداد ماه ۱۳۹۸ مهلت خواهد داشت.

کنسرت‌های علیرضا قربانی در تالار وحدت آغاز شد

علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی در تازه‌ترین پروژه موسیقایی خود که با عنوان «با من بخوان» از سه‌شنبه شب هفدهم اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت تهران آغاز شد، در یک تابوشکنی، قطعاتی از آثار ماندگار و یا کمتر شنیده شده خود را با حال و هوایی کاملاً متفاوت از کنسرت‌های قبلی‌اش که برای مخاطبان او یک غافلگیری ویژه به حساب می‌آمد، پیش روی مخاطبان و طرفدارانش اجرا کرد.

وی در این کنسرت با ترکیبی از ساز‌های آکوستیک و الکترونیک که آهنگسازی و تنظیم آن بر عهده حسام ناصری همکار سال‌های دورش در اجرا‌های زنده محسوب می‌شد، تلاش کرد تا فضای کاملاً ساختارشکنانه‌ای را پیش روی مخاطبان قرار دهد. فضایی که با ترکیب طراحی و کارگردانی رضا موسوی روی صحنه که طی سال‌های اخیر فعالیت‌های متفاوتی را در اجرا‌های زنده موسیقی انجام می‌دهد، تماشاگر را با کنسرتی روبه‌رو کرد که قطعاً به مثابه شکست مرز‌هایی می‌ماند که تاکنون از علیرضا قربانی دیده بود.

«مقدمه» با شعر سهراب سپهری، «نیست شو» با شعری از مولانا و تنظیم حسام ناصری، «بوی گیسو» با شعری از شیخ نورالعین واقف لاهوری، ملودی علیرضا قربانی، تنظیم حسام ناصری در «پله اول»، «آواز خراسانی»، موسیقی فولکلور «الله مزار» با تنظیم حسام ناصری در «پله دوم»، «روزگار غریب» با شعر احمد شاملو، حمید خلف بیگی و آهنگسازی حسام ناصری در «پله سوم»، «تاج محل» به آهنگسازی سامان صمیمی، بداهه خوانی «آواز سحری» براساس مقام سحری از تصنیف‌های فولکلور موسیقی کردی در «پله چهارم»، «اواز بی قرار» با شعری از هوشنگ ابتهاج، «ارغوان» با شعری از هوشنگ ابتهاج و آهنگسازی مهیار علیزاده در «پله پنجم»، «رنگین کمان» به آهنگسازی سامان صمیمی، «تن‌هایی لیلا» با شعر حسین منزوی و آهنگسازی کارن همایون فر، «عشق آسان ندارد» با شعر اهورا ایمان و آهنگسازی ستاراورکی، «چهارراه استانبول» با شعر مسعود کلانتری و ملودی علیرضا قربانی و سامان صمیمی در «پله ششم» آثاری بودند که در این کنسرت با شکل و شمایلی نو پیش روی مخاطبان قرار گرفت.