برملاشدن راز سی و چند ساله روی صحنه تئاتر!

فرید یوسف پور که پیش از این نمایش هایی چون «حانیه» و «کلارینت» را کارگردانی کرده است, در خصوص نمایش جدیدش ، گفت: نمایش «شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند» نمایشی درباره سینما رکس آبادان است؛ تاکنون به این موضوع در عرصه تئاتر اشاره و پرداخته نشده است. قصه ما درباره شب حادثه است.

اخبار فرهنگ و هنر _ یوسف پور با اشاره به اینکه نمایش «شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند» نمایشی معماگونه است، بیان کرد: این نمایش حاشیه‌ای از این فاجعه است و در میان نمایش اشاره‌ای به آدم‌هایی که در سینما سوختند، می‌شود. این نمایش روایتگر داستان شخصی است که همه فکر می‌کنند او شب حادثه در سینما بوده و در آتش سوخته، اما بعد از سی و اندی سال متوجه می‌شوند که این شخص در سینما نسوخته و توسط شخصی به قتل رسیده است.

یوسف‌پور در خصوص چگونگی انتخاب نمایشنامه «شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند» گفت: سه سال پیش محمدرضا آریان فر متن این نمایشنامه را نوشت و به من پیشنهاد کارگردانی آن را داد. نمایشنامه را خواندم و قصه آن من را جذب و برای کارگردانی آن قانع کرد. در این سه سال مشکلات مختلفی از جمله نبود حمایت، وضعیت اقتصادی و ... سبب شد اجرای نمایش به طول انجامد.

وی با اشاره به اینکه هنر تئاتر هنر فرهنگ سازی است اما از آن حمایت نمی‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت طوری شده که نهاد‌ها و ارگان‌ها به راحتی از کار‌ها حمایت نمی‌کنند. ما به نهاد‌های گوناگونی سر زدیم، اما همه مسائل اقتصادی و نبود بودجه را مطرح کردند و این در حالی است که هنر تئاتر به فرهنگ سازی بسیار کمک می‌کند. خوشبختانه حوزه هنری از نمایش «شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند» حمایت کرد و امسال حوزه هنری اجرا و کارگردانی این نمایشنامه را به من پیشنهاد داد.

کارگردان نمایش «شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند» درخصوص انتخاب بازیگران این نمایش گفت: من بازیگران نمایش را بر اساس شخصیت‌های نمایشنامه انتخاب می‌کنم. اگر این افراد از کسانی باشند که پیش از این با هم همکاری داشته ایم، برای من راحت‌تر است؛ زیرا با خلق و خوی یکدیگر آشنا هستیم اما در هر صورت مبنای انتخابم بر اساس شخصیت‌های نمایشنامه است.

یوسف پور در خصوص کار‌های آتی خود گفت: در سال ۱۳۹۴ نمایش «قربانی» نوشته سیروس همتی را در جشنواره شهر اجرا کردیم که برگزیده این جشنواره شد. طرح آن را برای اجرا در ایام محرم و صفر در تئاتر شهر اعلام کردیم؛ البته اگر تصویب و حمایت شود.

گفتنی است در خلاصه داستان نمایش «شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند» آمده است:

برملا شدن راز یکی از سوختگان فاجعه سینما رکس آبادان بعد از سی و اندی سال.

پویان یحیی پور، تورج فرامرزیان، فرید گلریز، شادی صیادی نیا و بهار کریم زاده بازیگران نمایش «شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند» هستند. نمایش «شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند» از ۷ الی ۲۵ مرداد ماه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ بر روی صحنه می‌رود.