تازه‌های شبکه مستند به مناسبت اربعین حسینی

«جاروهای بی‌صدا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجید فرجی چهارشنبه 24 مهر ساعت 20 از شبکه مستند پخش شد.

اخبار فرهنگ و هنر- در این مستند رسول بیات، کارگر شهرداری در تلاش است باوجود مشکلات مالی به همراه همکارش به سفر کربلا برود.

هنرمندان ایرانی برجسته در «هنر عاشورایی»

«هنر عاشورایی» با موضوع واقعه کربلا از پنجره هنرهای تجسمی، نمایش و موسیقی در ۶ قسمت از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

این مستند گفتگو محور به تهیه‌کنندگی عاطفه خالدی از پنجره هنرهای تجسمی، نمایش و موسیقی به واقعه کربلا می‌نگرد و این هنرها چون پازل یا جدول کلمات متقاطع همدیگر را به‌گونه‌ای می‌پوشانند که بیننده به حداقل شناختی از حضرت اباعبدالله برسد و یا دست‌کم پرسش‌هایی بنیادین در ارتباط باشخصیت ایشان برایش پیش آید.
در این مستند چند روایت موازی با یکدیگر پیش‌آمده‌اند و شاخه‌های مختلف هنری در یک برنامه درهم ‌بافته‌شده‌اند تا بخشی از تابلوی عاشورای حسینی را گزارش کنند.
هنرمندان ایرانی برجسته در شاخه‌های مختلف هنر ازجمله تئاتر، نقاشی‌خط، خوشنویسی، عکاسی، گرافیک، موسیقی و نقاشی در «هنر عاشورایی» حضور دارند.
حسین مسافر آستانه، داود فتح‌علی‌بیگی، عنایت قاسمی، ایرج نعیمایی، استاد نصرالله افجه‌ای، استادجلیل رسولی، یدالله عبدی، جاسم غضبان‌پور، مجید ناگهی، پرویز اقبالی، نظام‌الدین امامی‌فر، منصور مهرنگار، حسام‌الدین سراج، سیدمحمد میرزمانی، محمد امین فروغی، مرتضی افشاری، کاظم چلیپا، حبیب‌الله صادقی و مرتضی گودرزی ازجمله این چهره‌ها هستند.
پخش مجموعه «هنر عاشورایی» از شنبه 27 مهر آغاز می‌شود و هر قسمت از آن تا جمعه سوم آبان ساعت 15 روی آنتن می‌رود.

شرح عاشقی در «کمی تربت برای قاره سبز»

مجموعه مستند «کمی تربت برای قاره سبز» تولید خانه هنرمندان مشهد هم‌زمان با ایام اربعین حسینی از شبکه مستند پخش می‌شود.
این مجموعه مستند هفت‌قسمتی درباره یک شاگرد پیتزافروش مسلمان آلمانی است که زمینه‌ساز تشرف 200 نفر به دین اسلام  شده است، هیات تازه‌مسلمان شده‌ای که بعدها موفق به حضور در مراسم اربعین حسینی شدند. 
  تصویربرداری این مستند به تهیه‌کنندگی مسعود حیدری در دو فاز ایران و عراق انجام شد، اما از آنجاکه شخصیت‌های داستان به زبان‌های مختلف ازجمله هلندی، آلمانی، بلژیکی، ترکی، عربی، انگلیسی و. گفتگو می‌کردند کار ترجمه و تدوین اثر به درازا کشید و تقریباً یک سال به طول انجامیده است. 
«کمی تربت برای قاره سبز» از شنبه 27 مهر تا جمعه سوم آبان ساعت 15:30 از شبکه مستند پخش می‌شود.