ناگفته های آقای بازیگر از تئاتر ایران

خیام وقار کاشانی کارگردان و بازیگر تئاتر, سینما و تلویزیون و دبیر پانزدهمین  جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، گفت: در این دوره از جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان استقبال بسیار قابل توجه است و ۴۱۱ اثر در بخش‌های نمایشنامه خوانی، نمایش‌های صحنه‌ای و محیطی به دبیرخانه ارسال شد. نسبت به سال‌های گذشته کیفیت آثار بهتر بود و همین موضوع انتخاب آثار را برای هیئت داوران بسیار سخت کرده است. ما باید بین ۱۲ الی ۱۸ اثر را در بخش صحنه‌ای انتخاب کنیم؛ در حالی که تعداد آثار با کیفیت و ایده آل برای حضور در جشنواره امسال بسیار است.

اخبار فرهنگ و هنر - وی افزود: امسال برای آثار حاضر در جشنواره شرط اجرای عموم گذاشته شده و کار‌هایی داریم که در طول سال در شهر‌های مختلف اجرا شده و مورد قضاوت مخاطبان قرار گرفته است. این جشنواره توسط سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کاشان اجرا می شود و هر سال بودجه آن مصوب است. منتهی این بودجه نسبت به برنامه ریزی‌هایی که داشتیم, بسیار ناچیز است و همین سبب شد از برخی برنامه ها چشم پوشی و با همکاری دوستان در شهرداری جشنواره را به ایده آل‌ها نزدیک کنیم.

وقار کاشانی در خصوص کیفیت آثار نمایشی که در تماشاخانه ها اجرا می شوند, بیان کرد: کارهای با کیفیتی که صرفاً نفس تئاتر در آن حس می‌شود , کمتر به چشم می‌خورد. در حال حاضر پارامترهای دیگری برای نمایش ها ملاک کیفیت است؛ اینکه باید بازیگر و کارگردانی خاص در آن کار حضور داشته باشد! نمایش هایی که دیده می شوند, ممکن است کیفیت مناسبی نداشته  و به دلایل دیگری مورد توجه قرار گرفته باشند.

وی افزود: به نظر من حضور سلبریتی‌ها در تئاتر مهم‌ترین موضوع نیست؛ بلکه مهم‌ترین موضوع حمایت نشدن تئاتر توسط دولت است. اگر از تئاتر حمایت درست شود، کارگردان‌ها و تهیه کنندگان دغدغه بازگشت سرمایه ندارند و کار‌ها با کیفیت بهتری به اجرا می‌روند. کارگردانی می‌خواهد کاری با کیفیت تولید کند، اما نگران هزینه‌های تولید اثر است. به همین سبب به سراغ بازیگران چهره می‌رود که ممکن است بخشی از کیفیت کار را تحت تاثیر قرار دهند.

وقار کاشانی با اشاره به اینکه همیشه فقر نمایشنامه نویسی و جذابیت موضوع در تئاتر داریم، بیان کرد: در این سال‌ها به ندرت نویسندگانی به جرگه نمایشنامه نویسی ما اضافه شدند. به هر حال خاستگاه تئاتر غرب بوده و روی آن نیز سرمایه گذاری شده است و قطعاً خروجی بهتری دارند. نمایشنامه‌های خارجی انسجام بیشتری دارند و به لحاظ داستانی جذاب هستند و همواره مورد توجه کارگردان‌های ما قرار می‌گیرند. متاسفانه در مواقعی بین کارگردان‌ها یک نمایشنامه نویس خارجی مطرح می‌شود و مدام آثار آن نویسنده را روی صحنه می‌بینیم، البته ممکن است اجرای آن نمایشنامه‌ها راحت‌تر باشد.

وقار کاشانی با اشاره به اینکه در تئاتر‌های خصوصی سرمایه گذار تمام وقت و هزینه خود را به آن اثر اختصاص داده است و نمی‌خواهد در این اثر ضرر کند، اظهار کرد: ۹۵ درصد گروه‌هایی که در سالن‌های خصوصی اجرا می‌روند، متضرر می‌شوند؛ زیرا نمی‌توانند تمام هزینه‌ها را از طریق گیشه پرداخت کنند و اینجا باز هم بحث حمایت از تئاتر پیش می‌آید. بخش خصوصی متولی فرهنگ و هنر نیست و فقط نگاه اقتصادی در آن مطرح است. قطعاً مسیری که سالن‌های خصوصی می روند، درست نیست و باید حمایت‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر شود. زمانی که تهیه کننده و سرمایه گذار وارد تئاتر می‌شود، به سراغ هنرمندان تئاتری و کسانی که قصد تولید تئاتر با محتوا دارند، نمی‌روند.

وقار کاشانی درخصوص فعالیت‌های خود در سریال‌های تلویزیونی گفت: در حال حاضر در دو سریال بازی می‌کنم؛ یکی از آن‌ها فصل سوم سریال «بچه مهندس» است.