آقای بازیگر: همه توانایی‌هایم را در نقش جدیدم به نمایش می‌گذارم

سیروس همتی کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر و تلویزیون در خصوص نقش خود در نمایش «چشم به راه میرغضب»، گفت: هر بازیگری علاقه به تجربه هر ژانری دارد و نمایش‌هایی نیز وجود دارند که انسان را به هیجان دعوت می‌کنند. نمایشنامه «چشم به راه میرغضب» یکی از نمایشنامه‌هایی است که مرا به هیجان دعوت کرد. نقشی که حسین کیانی به من پیشنهاد داد، نقشی است که می‌توانم تمام توانایی‌های خود را در آن ارائه دهم. متن نمایشنامه را خواندم و به نظر من متن قابلی است. حسین کیانی در سال‌های اخیر به عنوان یک نمایشنامه نویس بسیار خوب و فنی مورد قبول تئاتری ها و از سردمداران تئاتر‌های ملی و آیینی است و همکاری با او مورد علاقه من بود.

 

خنده معیار سنجش یک تئاتر خوب شده است

وی افزود: در سال‌های گذشته حسین کیانی در کار‌های خود از من دعوت کرده بود، اما مشکلاتی مانند فیلمبرداری و تعهد به کار‌های پیشین، سبب شد همکاری ما به نتیجه نرسد، ولی این بار این سعادت نصیب من شد. نمایش «چشم به راه میرغضب» نمایشی است که به شدت به آن افتخار می‌کنم. بازی نقش رضی در نمایش «چشم به راه میرغضب» انتخاب کارگردان بود.

این بازیگر با اشاره به اینکه نقش رضی را در نمایش «چشم به راه میرغضب» بازی می‌کند، بیان کرد: نام رضی از راضی می‌آید؛ به هر حال از نام او هم معلوم است که آدمی ترقی خواه، مشروطه خواه، اجنبی ستیز است و به شدت دوست دارد که با تساهل کار‌ها را پیش ببرد و در نهایت مغضوب محمد علی شاه قاجار می شود؛ شکنجه شده و در دادگاه ناعادلانه و غیر منصفانه او را محکوم به اعدام می‌کنند.

همتی در خصوص استقبال تماشاگران در روز‌های نخست نمایش گفت: با توجه به گفته معاونت اجرایی تالار سنگلج، نمایش «چشم به راه میرغضب» در قیاس با کار‌هایی که در این تالار به اجرا رفته، در روز‌های نخست خود سربلند بوده و اگر همین روال ادامه یابد، یکی از کار‌های پرفروش تالار سنگلج خواهد شد.

خنده معیار سنجش یک تئاتر خوب شده است

همتی درخصوص همکاری خود با حسین کیانی گفت: خوشحالم که بعد از سال‌ها و با پشت سر گذاشتن مشکلاتی که برای حسین کیانی به وجود آمد، امروز نمایش خود را به اجرا می‌برد. از طرفی نیز باید به تالار سنگلج تبریک بگویم که نویسنده‌ای همچون حسین کیانی که در نوشتن کار‌های آیینی و ملی بسیار مطرح است، در این تماشاخانه به اجرا پرداخته است. در چند وقت گذشته تالار سنگلج به عنوان تالار آیینی سنتی شناخته شده بود و کار‌هایی که از جشنواره آیینی سنتی آمده بودند، در این تالار به اجرا می‌پرداختند، اما در نمایش «چشم به راه میرغضب» وجوه ملی تئاتر ایرانی هم بسیار زیاد است.

وی با اشاره به اینکه ذائقه تماشاگران تغییر یافته اظهار کرد: باید قبول کنیم به دلایلی که ما هنرمندان و برخی مسئولان مقصر آن هستیم، معیار و ملاک یک تئاتر خوب خنداندن مخاطب شده است. به نظر من بخشی از این کار خوب است، اما بخش قابل توجهی از آن به شدت سبب ضربه به تئاتر می‌شود. خوشحالم که در نمایشی بازی می‌کنم که فکر در آن حرف اول را می‌زند؛ یعنی زمانی که از سالن نمایش خارج می‌شوی به کار فکر می‌کنی. نمایش‌های طنز با خروج از سالن نمایش تمام می‌شوند، اما من این نظر را از مخاطبان شنیدم که نمایش «چشم به راه میرغضب» نمایشی قابل دفاع و درخور و از همه مهم‌تر نمایشی تفکر برانگیز است.

وی افزود: این چیزی است که این روز‌ها در تئاتر کم داریم. بنابراین خوشحالم که در دایره‌ای از تئاتر‌های طنز میرسایمون و نویسنده‌های طنز نویس دیگر، حسین کیانی نیز کاری شریف همراه با تفکر و خنده به مخاطب ارائه می‌دهد.

همتی درخصوص کار‌های آتی خود هم گفت: برای نیمه دوم سال به تئاترشهر درخواست اجرا داده ام. در عمارت نوفل لوشاتو نیز با همکاری حمیدرضا علی نژاد نمایشی را روی صحنه خواهیم برد. این روزها قصد دارم ادامه مجموعه داستان‌های ننه کاراته و نمایش‌های کوتاه تحت عنوان هفت کوتوله را به چاپ برسانم.