نیم نگاهی به «از سرنوشت»؛ سریال پرطرفدار این شبهای شبکه 2/ تصاویر

هنوز چند قسمتی از سریال « از سرنوشت » نگذشته که این سریال جای خود را میان خانواده‌های ایرانی باز کرده. طبق آمار‌های رسیده و نظرسنجی‌های انجام شده، تعداد افرادی که این سریال را دنبال می‌کنند و نمره بالایی به سریال «از سرنوشت» می دهند، زیاد بوده است.

اخبار فرهنگ و هنر - روایت با پیش داستانی زیبا شروع شده و مادری را نشان میدهد که بعد از ده سال که به گناه نکرده درگیر زندان شده حالا برگشته است و به دنبال پسر گمشده اش می گردد. بازی خوب میترا رفیع در همان شروع، نظر‌های زیادی را به خود جلب کرده و بستر را برای ادامه داستان هموار می کند. شکل گره افکنی در این سریال با نظمی پیش میرود که مخاطب خود را حاضر در داستان می بیند و به همزاد پنداری می پردازد. بعد از پیش داستان وارد قصه اصلی می شویم که با شروعی جذاب سراغ بچه‌های یک مدرسه رفته و روایت را آغاز می کنیم.

 

سریال از سرنوشت

 

در این سریال با شخصیت بسیار سنجیده آقای خندان مواجه می‌شویم که در یک خانه حدود صد نفر از پسران بی سرپرست و بد سرپرست را تحت حمایت خود درآورده و به آن‌ها اخلاق و منش زندگی را یاد میدهد. بازی بسیار روان و گرم حسین پاکدل نقش را ملموس کرده و با بیننده همراه میکند.

قصه، قصه رفاقت است رفاقتی که در اولین رکن اجتماعی یعنی خانواده شکل می گیرد و سهراب و هاشم که در خانه الیاسی به سرپرستی آقای خندان احداث شده رفاقتی عمیق را رقم میزند. آن‌ها آرزو‌های بزرگی را در سر می‌پرورانند و فراز و نشیب‌های زندگی‌شان محور روایت اتفاقات این سریال می‌شود. در شخصیت‌های سهراب و هاشم ویژگی‌هایی طراحی شده که به راحتی یکدیگر را پوشش میدهند. سهراب اصولی‌تر و درس خوان‌تر است و هاشم زیرک و کمی پر التهاب‌تر؛ این دو شخصیت به خوبی توانسته اند این پیوند را حفظ کنند.

سریال از سرنوشت

مسئله رفاقت و نوع رفاقت در این سریال بیشتر از هر چیز دیگری پررنگ شده و ما را از کلیشه بچه‌های بی سرپرست و معضلات اجتماعی که همیشه به شکل غلو شده در سریال‌های تلویزیونی می بینم به حاشیه رانده است.

این سریال توسط قلم خوب سه نویسنده، روح الله صدیقی، محمد محمود سلطانی و سارا خسرو آبادی به رشته تحریر درآمده که پیش از این هم سریال‌های پربیننده زیادی را نوشتند و ثابت کردند که مخاطب را میشناسند و این توانایی را دارند که تماشاچی را با قصه همراه کنند. مسئله نوجوانان وکودکان چیزی است که همیشه و همه وقت در مورد آن صحبت‌ها شده، اما در اینجا با پرداختی هنرمندانه به ضرورت حضور آن‌ها در محیط‌های اجتماعی سالم و سازنده اشاره میکند.

سریال از سرنوشت

در مقایسه با دیگر سریال‌هایی که به موضوعات تکراری می پردازند و در سطح متوسط هستند. «از سرنوشت» حرکت متفاوتی را در درام سازی و کار اجتماعی و برخورد با آسیب‌ها و معضلات روی آنتن سیما رقم زده است. بازی جذاب بازیگران سریال از جمله پوریا پورسرخ ، مجید واشقانی، لیلا بلوکات ، مریم کاظمی، فریبا نادری ، علیرضا استادی، راستین عزیزپور، امیررضا فرامرزی، مهرداد فلاحتگر، حبیب دهقان‌نسب و ... بر زیبایی و تاثیر گزاری کار افزوده و نوید این را میدهد که با سریال متفاوت آموزشی و سرگرم کننده روبرو هستیم. «از سرنوشت» از نقش و تأثیر تعیین کننده انسان‌ها در ساختن سرنوشت و آینده خود با تکیه بر امیدها، ایمان‌ها و آرمان‌ها سخن می‌گوید.

سریال از سرنوشت

این سریال در ۶۰ قسمت نگاشته شده و از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه دو سیما است. شبکه‌ای که مأمن و جایگاه اصلی مجموعه‌های هدف دار خانوادگی و اجتماعی است؛ چون مأموریت و رسالت اصلی این شبکه در تلویزیون پرداختن به اتفاقات خانوادگی و معضلات و آسیب‌های اجتماعی است که متأسفانه چند صباحی درست و اصولی برنامه سازی و سریال سازی اش پیش نمی‌رود شاید «از سرنوشت» قدم محکم و تأثیرگذاری در این راستا باشد.