ماجرای تهدید اخیر ترامپ علیه میراث فرهنگی ایران

محمد بهشتی رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در خصوص تهدید ترامپ به حمله به مراکز فرهنگی کشورمان ،گفت: تا زمانی که ترامپ رئیس جمهور آمریکاست، ممکن است تهدید او علیه مراکز و میراث فرهنگی ایران عملی شود؛ ترامپ ثابت کرده که می‌تواند تعهدات جهانی را زیر پا بگذارد و نادیده بگیرد.

اخبار فرهنگ و هنر - او افزود: آمریکا پیش از این با امضای کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی متعهد شده است که در زمان جنگ و صلح تهدیدی برای میراث جهانی فرهنگی و طبیعی به حساب نیاید.

رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی،  بیان کرد: ترامپ با طرح این تهدید ثابت کرد که با ایران و ایرانی بودن مشکل دارد؛ هر ایرانی با هر تفکری نسبت به میراث فرهنگی کشورش عرق دارد و اگر ترامپ تهدیدش را اجرایی کند، افرادی که در شبکه‌های ماهواره‌ای از اقدامات او علیه ایران طرفداری می‌کنند باید کلاهشان را بالاتر بگذارند. رئیس جمهور آمریکا با عملی کردن تهدیدش نه تنها نیت پلید خود را نشان می‌دهد، بلکه نیت طرفدارانش را هم افشا می‌کند.

بهشتی وجود کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی را مسیری برای واکنش نشان دادن ایران نسبت به تهدید ترامپ علیه میراث فرهنگی کشورمان دانست و بیان کرد: هم‌اکنون یونسکو به آمریکا و ترامپ تذکر داده است که میراث فرهنگی ایران را تهدید نکند.