انتشار یک آلبوم بعد از ۳۰ سال سکوت

محمد موسوی مدیر موسسه فرهنگی هنری «ماهور» در معرفی تازه‌ترین محصولات موسیقایی این مجموعه در حوزه‌های مختلف موسیقی ردیف دستگاهی، موسیقی کلاسیک و سایر گونه‌ها توضیح داد:

اخبار فرهنگ و هنر - طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته از چندی پیش دو مجموعه «شوق بی‌پایان» و «سفری به دستگاه‌های ایرانی» به آهنگسازی محمد حقیقی و نوازندگی هنرمندان مطرحی چون ارسلان کامکار، همایون رحیمیان، خاچیک باباییان، ابراهیم لطفی، کریم قربانی، زنده‌یاد علیرضا خورشیدفر، مازیار ظهیرالدینی، ناصر رحیمی، بهزاد فراهانی، پدیده احرارنژاد، آزاد میرزاپور، شهرام غلامی، مجید اخشابی، شهرام منظمی، پویا سرایی، کامبیز گنجه‌ای، علی مسعودی، ارژنگ کامکار، محمود منتظم‌صدیقی، علیرضا شیبانی، اکبر محمدی، سینا جهان‌آبادی، اردشیر کامکار، پریچهر خواجه، حسن حبیبی و پاشاهنجنی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

وی افزود: این مجموعه حاصل تلاش برای ورود به تنظیم قطعات قدیمی موسیقی کلاسیک ایران از جمله پیش‌درآمد، ضربی و رنگ است که آهنگساز در آن کوشیده از طریق دستگاه ماهور سفری به مایه‌ها و دستگاه‌های دیگر موسیقی کلاسیک ایران داشته باشد. محمد حقیقی از جمله هنرمندانی است که پس از تحصیلات مقدماتی موسیقی نزد استادانی چون حسن صفری و حسین علیزاده، مرتضی حنانه و محمد تقی مسعودیه برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و در آنجا نزد استادانی چون یوتا روبن آکر، کوپ کوبیچ، و کورتز فلد به فراگیری موسیقی مشغول شد. این در حالی است که «درخت معرفت (موسیقی روی اشعار زنده‌یاد اخوان ثالث )»، «سخن اهل دل (به خوانندگی بیژن کامکار)»، «خرگوش‌ها و ستاره‌ها» از جمله آثاری هستند که وی تاکنون منتشر کرده هست. این هنرمند از سال ۱۳۷۰ برای خوانندگانی چون حسام‌الدین سراج، محمد اصفهانی و وحید تاج موسیقی نوشته است. به هر ترتیب می‌توان گفت دو اثر «شوق بی‌پایان» و «سفری به دستگاه‌های ایرانی » حاصل سی سال سکوت وی در ارتباط با دنیای موسیقی است.

این ناشر پیشکسوت که طی دهه‌های اخیر عمده تمرکزخود را روی انتشار آثاری در حوزه موسیقی جدی بنا نهاده به انتشار یک آلبوم ویژه موسیقی کودک و نوجوان به نام «ماه پیشونی» اشاره کرد و گفت: طبق توضیحاتی که درباره این آلبوم داده ایم «ماه‌پیشونی» مجموعه‌ای از آثار آوازی بر اساس جشن نوروز، و آثار سازی بر اساس بازدید از بناهای تاریخی و همچنین داستان ایرانی است. هر کدام از این آثار، قسمت‌ها و برش‌های مختلف این داستان هستند که جداگانه توسط آهنگسازانی نوجوان، و بر اساس تفکر، احساس و تخیل آن‌ها خلق شده‌اند. این ملودی‌ها و ریتم‌ها نشانگر قدرت آفرینندگی و تجسم خلاقی است که از درون داستان برآمده و با درک و شناختی که در گذر زمان و در طول دوره‌های آموزشیِ این آهنگسازان جوان پدید آمده، شکل گرفته‌اند.

موسوی به انتشار یک آلبوم دیگر در حوزه موسیقی اصیل ایرانی اشاره کرد و گفت: آلبوم‌های جدید دیگری که منتشر کرده‌ایم، «گلعذار» و «پرند» نام دارد که با هنرمندی و تنظیم برای تریو زهی مانی فرضی در قالب اجرای آثاری از استادان موسیقی ایران از جمله استاد فرامرز پایور پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. این مجموعه‌ها به گفته فرضی تلاشی در جهت خلق آثار موسیقی مجلسی ایرانی برای خانواده سازهای آرشه‌ای است. که کمبود رپرتوار موسیقی مجلسی ایرانی برای‌ خانواده‌ سازهای‌ زهی، انگیزه‌ اصلی نگارنده در خلق این مجموعه بوده است. چرا که خانواده‌ سازهای زهی، علاوه بر اینکه جایگاه ویژه و نقش اساسی در موسیقی مجلسی دارند، قادر به اجرای فواصل موسیقی ایرانی هستند و به خوبی می‌توانند ملودی‌ها، نغمه‌ها و حالت‌های موسیقی ایرانی را اجرا و بیان کنند.

وی درباره اثر جدید دیگری که در حوزه موسیقی کلاسیک منتشر شده نیز بیان کرد: آلبوم دیگری که به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفته «اشتیاق» نام دارد. این آلبوم شامل آثار رضا والی با همراهی کوارتت زهی «کار پی دیم» متشکل از دیوید کُرِوار، داریوش ثقفی، چارلز وِدِربی است و به قول کریستین کرِیگ ‌اِسکات از کارشناسن بین‌المللی حوزه موسیقی، «درون‌مایه‌های عشق و طلب با ظرافت در تمام تار و پود پرده‌ی رنگارنگ فرم‌ها و عناصر زیبایی‌شناختی تنیده شده  و چارچوبِ شکل‌گیری‌شان کاوُشِ پیوسته و زاهدمنشانه‌ والی در دلِ سنت‌های میراث موسیقایی پارسی‌اش بوده است.»

مدیر موسسه «ماهور» در بخش پایانی صحبت‌های خود به انتشار یک کتاب پژوهشی به تالیف ارشد طهماسبی اشاره کرد و گفت: «سیرسیاره» با بررسی گوشه‌های سیار، فواصل ممنوع و بسترهای نو در موسیقی عنوان این اثر تازه ارشد طهماسبی است. در این کتاب تمرکز اصلی بر شناخت «گوشه‌های سیار» است که فصل مهم و گسترده‌ای از ردیف موسیقی را به خود اختصاص داده‌اند. در همین راستا، به چگونگی ساختار موسیقیِ دوره‌های قبل اشاره‌ای گذرا شده و در کنار آن اصطلاح‌ها و مفاهیم موسیقیِ امروزی مانند ردیف، روایت، دستگاه، آواز، مقام، گوشه، درآمد، نغمه، فرود و موارد دیگر شرح داده شده‌اند. بخش دوم کتاب هم با توجه به مهم‌ترین عنصر موسیقی، یعنی مقام، به بررسی بسترهای صوتی اختصاص یافته است. به طور کل می‌توان گفت آنچه در این کتاب آمده گزیده‌ای مختصر از مطالب مطرح‌شده در کارگاه‌های «تحلیل ردیفِ» نویسنده است.