گلایه یک بازیگر از اجحاف صدا و سیما در حق بازیگران جوان

مرتضی علی آبادی بازیگر سریال «میانبر» همزمان با اعلام پخش نوروزی فاز دوم این سریال از شبکه پنج درباره تجربه حضور در این مجموعه گفت.

اخبار فرهنگ و هنر- مرتضی علی آبادی بازیگر تلویزیون که این روزها در سریال «میانبر» به ایفای نقش می‌پردازد درباره فعالیت‌های این روزهایش گفت: این روزها در حال بازی در سریال‌های «میانبر» و «۸۷ متر» هستم که با «۸۷ متر» تجربه‌های خوبی برای بازیگری در سریالی به کارگردانی کیانوش عیاری به دست آوردم.

وی که پیش از این در «شمعدونی» و « لیسانسه‌ها » با سروش صحت همکاری داشته است درباره حضورش در سریال طنز «میانبر» نیز گفت: کار کردن در سریال‌های طنز را بیشتر دوست دارم و دلیل قبول بازی در سریال «میانبر»، حضور یزدان فتوحی به عنوان کارگردان بود. او بازیگر توانمندی است و اخیراً با کارگردانی مجموعه «ناخونک» هم خوش درخشید و من دوست داشتم این شانس را به خود بدهم تا از او هم چیزهای خوبی یاد بگیرم. این سریال هم چند فاز دارد که فاز دوم برای نوروز ۹۹ ساخته می‌شود.

این بازیگر درباره تصویربرداری سریال همزمان با شیوع ویروس کرونا و اینکه ضبط سریال را تحت تاثیر قرار داده است یا خیر؟ گفت: خوشبختانه این ویروس اثری روی سریال ما نداشته است با این حال سوال من این است که چرا هیچ‌کس از دروغ، خیانت و نامهربانی نمی‌ترسد اما از ویروس کرونا وحشت دارد؟ درحالی که شیوع دروغ، خیانت و نامهربانی در جامعه بیشتر از ویروس کرونا است و حتی بیشتر هم قربانی گرفته اما به چشم نمی‌آید. به نظرم اگر باهوش باشیم از این ویروس کرونا درس می‌گیریم.

علی آبادی درباره اینکه بعد از همکاری با صحت و بازی در «لیسانسه‌ها» چقدر شانس حضور در کارهای تصویری داشته است، گفت: چند پیشنهاد داشتم اما متن فیلمنامه‌ها چندان خوب نبود متاسفانه مدیران و تصمیم‌گیرندگان در رابطه با ساخت یک اثر هنری کمتر به فیلمنامه توجه دارند، هنوز فیلمنامه نهایی ندارند و دنبال بازیگران سلبریتی می‌گردند. برخی از این سیاست‌های تهیه‌کنندگان باعث شده بازیگران چهره جدید مثل من کمتر دیده شوند.

وی تفاوت بازیگران عادی با چهره را در دستمزدهای غیرعادلانه دانست و بیان کرد: دستمزد بازیگران غیرمشهور مثل من که از انرژی روزی ۲۰ ساعت کار کردن برخورداریم، از حقوق یک کارمند کمتر است و حتی در بعضی از پروژه‌ها به صورت رایگان خواهد بود، چون می‌خواهیم دیده شویم و مجبوریم تن به این موضوع بدهیم و در نهایت در صداوسیما به چهره‌های جدید اجحاف می‌شود.

بازیگر «۸۷ متر» اظهار کرد: بعد از ۶ سال حضور مداوم در نقش‌های مختلف هنوز دیده نشده‌ام ولی افتخار می‌کنم برای کارگردانی چون کیانوش عیاری و علیرضا امینی بازی کرده‌ام. دوست دارم با کارگردانانی همچون نرگس آبیار، سعید آقاخانی، مهران مدیری و محمدحسین مهدویان هم کار کنم و تجربه‌های مختلفی در حوزه بازیگری داشته باشم.

وی با اشاره به حضورش در سریال‌های سروش صحت یادآور شد: سروش صحت و محسن چگینی چه به من نقش بدهند و چه نقش ندهند، دو نفر از تأثیرگذارترین آدم‌های خوب سینما و تلویزیون هستند که من به آن‌ها مدیونم. صحت در سریال هایش از استعدادهای جدید و یا بازیگران تئاتری بهره می‌گیرد. بازیگران تئاتری بسیاری هنوز روی صحنه تئاتر فعال هستند و حقشان دیده شدن در قاب تلویزیون و مدیوم سینماست که نه اجازه‌اش را می‌دهند و نه فرصتش فراهم می‌شود.

علی‌آبادی در پایان با اشاره به نادیده گرفتن بازیگران طنز به حواشی جشنواره فیلم فجر اشاره و بیان کرد: متأسفانه برای بسیاری از بازیگران حرفه‌ای بودن در این عرصه کافی نیست و رابطه هم دخیل است. به عنوان مثال من نمی‌دانم جواد عزتی چقدر باید حرفه ای عمل کند تا به حقش برسد او امسال نتوانست در جشنواره فجر آنچه را حقش بود دریافت کند.

وی در پایان گفت: این روزها بیشترین تمرکز خود را روی کار در سینما گذاشته ام.