دفاع سیروس مقدم از «بهتاش»/ بهتاش نمونه بارز یک جوان امروزى است

 سیروس مقدم کارگردان تلویزیون دقایقى پیش با حضور در برنامه تحلیل و نقد سریال پایتخت «شب صحبت» پیرامون سریال پایتخت ٦ گفت: سریال پایتخت یک برنامه خانواده محور بود لذا از فصل اول تا فصل پنجم شاهد حضور علیرضا خمسه در نقش بابا پنجعلی بودیم، اما در پایان فصل پنجم به این نتیجه رسیدیم که هر آنچه در مورد کاراکتر این شخصیت وجود داشته در طی این چند فصل بیان شده، همین امر نیز در نظر علیرضا خمسه و در آخرین مصاحبه وى مطرح شده است.

اخبار چهره ها - وی در مورد کاراکتر بهتاش در سریال پایتخت ابراز کرد: شخصیت و کاراکتر بهتاش نمونه یک نوجوان امروزی است او فردی است که با وجود برخی رفتار‌های نادرست، خود را در قبال خانواده مسئول می‌داند و قصد دارد بخشی از درآمد خود را به خانواده اختصاص دهد این نکته‌های ارزشمند است و نباید از نظر دور بماند.

مقدم به انعکاس مشکلات متعدد جامعه اشاره و اظهار کرد: تلاش ما در سریال پایتخت بر این محور قرار گرفته بود که بتوانیم مشکلات و چالش‌های جامعه را به نحوی مطرح کنیم که کمترین انتقاد را در پی داشته باشد و ممیزی کمتری را تجربه کند و در این بین حتی سکانس‌های گرفته شد که قبل از اینکه به روی آنتن برود با ریزبینی مورد بررسی قرار می‌گرفت. من شوخی‌هایی که در فضایی مجازی و در گفتگو‌های روزمره بین مردم رد و بدل می‌شد را با زبانی نرم و به نحوی که به فرد یا گروهی برنخورد در پایتخت مطرح کردم البته سعه صدر سیاست‌مداران و مسئولین قابل توجه بود در عین حال برخورد مردم با شوخی‌های مطرح شده عنوان آموزه‌هایی ارزشمند و قابل توجه است.

وى به رویداد‌های روز جامعه در سریال پایتخت پرداخت و ابراز کرد: به عنوان مثال بحث عفو رهبری که شامل حال کاراکتر ارسطو شده بود موضوعی ویژه بود و هرکس با لحن خاص خود به این رویکرد‌ها ارزشمند می‌پرداخت.

وی به ارزش و اهمیت ممیزی‌ها پرداخت و تصریح کرد: ممیزی در برخی از کشور‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این امر باعث می‌شود تا بسیاری از بی اخلاقی‌ها منتشر و منعکس شود، اما ما در هنگام به فیلمبرداری سریال پایتخت تمام تلاش خود را انجام دادیم تا دیالوگ‌ها و یا محتوای ناموزون و نادرست ضبط نشود و یا حتی در برخی از موارد بخشی از دیالوگ‌های خاص حذف می‌شد، زیرا منافع ملی و سلامت جامعه برای ما ارزش و اهمیت فراوانی دارد.

وی استایل متفاوت سریال پایتخت در فصل ۶ را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: قصه گویی در سریال پایتخت یک تا پنج به شکلی تعریف شده و مشخص بیان شد، اما در پایتخت ۶ استایلی متفاوت در پیش گرفته شد و قصه گویی با نحوی متفاوت مطرح شد و عموماً به حوادث و رویداد‌های درون خانواده پرداخت شد. شخصیت و کاراکتر ایمان مانند ارسطو باید به ته خط می‌رسید و نتایج عملکرد خود را پس از آزاد شدن از زندان و برخورد اطرافیان با وی تجربه می‌کرد. تمام تلاش ما بر این پایه استوار شده بود مردم احساس نکنند قصه ساختگی است.

مقدم پیرامون فرهنگ سازی و دستاورد‌ها سریال پایتخت ۶ ابراز کرد: برای اولین بار به بهانه سریال پایتخت توانستیم شوخی‌های سیاسی اجتماعی جدی‌تری را مطرح کنیم که البته با سعه صدر سیاسیون و مسئولین به خوبی بیان شد به تصویر کشیده شد همچنین برای اولین بار مردم حرف‌های دل خود را از زبان نقی که کاراکتر و شخصیت اول داستان محسوب می‌شد شنیدند.

وی در همین راستا ادامه داد: تبلیغ اهدای عضو و معرفی جشن نفس و توجه مردم به این کار ارزشمند از دیگر کارکرد‌های سریال پایتخت است از سوی دیگر بیان شرایط بد اقتصادی و بیکاری که مورد انتقاد کارشناسان نیز قرار دارد و کشیده شدن افراد به سوی جرم موضوعی دیگر بود که از زبان سریال پایتخت ۶ مطرح شد همچنین مناسک حج و گسترش و ایجاد فرهنگ و توجه بیشتر به اعمال حج از موضوعات دیگری است که سریال به آنان پرداخته است.

وى به رویداد‌های روز جامعه در سریال پایتخت پرداخت و ابراز کرد: به عنوان مثال بحث عفو رهبری که شامل حال کاراکتر ارسطو شده بود موضوعی ویژه بود و هرکس با لحن خاص خود به این رویکرد‌ها ارزشمند می‌پرداخت.

وی به دیگر پیام هاى پایتخت 6 اشاره و بیان کرد: نشاندن مردم پاى تلویزیون‌ها در زمان قرنطینه و کمک به ارگان‌های دیگر برای کمک به در خانه ماندن مردم همچنین توجه به فرهنگ اقوام ایرانی و لهجه و زبان بخش خاصی از کشور و آنهم منطقه مازندران توجه به پوشش و تکه کلام‌ها همچنین فضای جغرافیایی شمال قابل توجه بود این عملکرد را ما در سریال نون خ و شکستن بخشی از ساختار‌ها و پناه بردن و معرفی طبیعت منطقه غرب کشور به مردم به عنوان کاری ارزشمند شناخته می‌شود در این میان ایجاد مودت در بین خانواده‌ها قابل توجه است.

سیروس مقدم در پایان به دشواری‌های کار و ساخت سریال‌های همانند سریال پایتخت اشاره و خاطرنشان کرد: مردم تنها با شعار‌های سیاسی جذب تلویزیون نمی‌شوند از سوی دیگر جمع کردن سیزن‌هایی با این ابعاد کاری بسیار سخت است هماهنگی برای ساخت سریال‌های همانند پایتخت دشواری‌ها و سختی‌های بسیار دارد که البته لغزش و نقصان نیز در آن کم نخواهد بود لذا باید ساختار لازم برای ساخت چنین سریال‌هایی شکل بگیرد سریالی مانند پایتخت به عنوان یک پشتوانه ملی محسوب می‌شود، زیرا کاری رئال بوده و می‌تواند مردم را به خوبی به خود جذب کند.