دغدغه های کرونایی آقای بازیگر

سیروس همتی نویسنده و بازیگر تئاتر ، در خصوص شرایط فعلی هنرهای نمایشی و تعطیلی تئاتر، گفت: زمانی که همه چیز رو به راه بود، اوضاع مالی و اقتصادی تئاتر نامناسب بود. به این معنا که مبلغی از سوی دولت برای تسویه با گروه‌ها پرداخت می‌شد اما آن هم درست انجام نمی‌شد. من سال گذشته نمایشی داشتم اما مبلغی دریافت نکردم. در مجموع وضعیت تئاتر در حالت عادی نا بسامان است چه برسد به وضعیتی که دو ماه است، گریبانگیر ما شده است.

اخبار چهره ها - وی افزود: با توجه به اخباری که می‌بینیم و می‌شنویم، دولت برای تمامی اقشار برنامه دارد و به صنوف مختلف مبالغی داده خواهد شد؛ اما تا الان کمک هزینه مالی و معنوی برای هنرمندان تئاتر و سینما در نظر نگرفته است! زمانی که وضعیت جامعه به حالت قبل بازگردد، وضعیت تئاتر فاجعه بار خواهد بود؛ زیرا تئاتر از طریق مخاطبان کسب درآمد می‌کند در حالی که ما در این مدت بیکار بوده ایم.

همتی با اشاره به اینکه هنرمندان تئاتر از اقشار ضرر کرده جامعه هستند، گفت: برنامه ریزان می‌توانند برای مدت بیکاری هنرمندان به خصوص هنرمندان تئاتر برنامه ریزی کنند. به یاد دارم که در سال‌های گذشته از سمت خانه تئاتر به هنرمندان کمک‌هایی با عنوان عیدی داده می‌شد، به نظر من اکنون باید این اتفاق از سوی دولت و با کمک هزینه مشخص رخ دهد تا بخشی از مشکلات مرتفع گردد. اینجاست که می‌توان گفت در خانه بمانیم، زیرا اگر اینگونه نباشد و هنرمندان بدون حمایتی در خانه باشند، قطعاً گلایه مندی هنرمندان بیشتر می‌شود.

همتی در خصوص اثر نمایشی خود گفت: برای سال جدید چند کار پیشنهادی داشتیم و قرار بود فروردین ماه اثری را در عمارت نوفل لوشاتو اجرا کنیم، اما تمرین‌ها برای حفظ سلامتی گروه و اصول بهداشتی تعیین شده از سوی دولت تعطیل شد و از همان روز‌های نخست در خانه ماندیم و با زبان هنر از مردم تقاضای ماندن در خانه را داشتیم فلذا از دولت درخواست داریم تا بسته‌های معیشتی هم برای هنرمندان در نظر بگیرد.

سیروس همتی در خصوص تئاتر آنلاین هم بیان کرد: در این شرایط نابسامان از لحاظ اقتصادی و سلامتی، گروه‌ها نمایش‌هایی را تمرین و ضبط کرده اند تا در سایتی به نمایش گذاشته شود، این موضوع تا حدی زحمت‌ آن‌ها و شاید حداقل هزینه‌ها را جبران کند. این نشان می‌دهد که تئاتر زنده است گرچه من معتقدم ویژگی تئاتر اجرای زنده آن است، اما با توجه به شرایط حاد فعلی این موضوع را به فال نیک می‌گیرم.