نمایشگاه کتاب تهران، مجازی برگزار می شود؟

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر ، در خصوص برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صورت مجازی گفت: متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از برنامه ها به صورت مجازی در حال برگزاری است وقتی مراسم یادبود شخصیت های فرهنگی، علمی و ادبی ما این روزها به شکل زنده در فضای مجازی درحال برگزاری است چندان عجیب نیست که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم به این سمت حرکت کند. باتوجه به هشدارها و موج های مکرر اپیدمی کرونا شانس برگزاری این نمایشگاه به شکل سابق و همیشگی به طور کلی از بین می رود.

اخبار فرهنگ و هنر - او افزود:مسئولان ناگزیر شکل دیگری را جایگزین شکل مرسوم و پیشین برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می کنند.این اقدام تلاشی است در جهت اینکه جای کتاب در زندگی مردم خالی نماند و جای خالی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در تقویم سال جاری به فراموشی سپرده نشود. تمام لطف و اهمیت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به برگزاری حضوری آن است اما در شرایط بحرانی فعلی که پای سلامتی مردم در میان است ظاهرا چاره ای جز این نیست که یا برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به زمان دیگری موکول شود یا به شکل مجازی برگزار شود.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر ادامه داد: برگزاری مجازی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیشتر جنبه خاص دارد و تمام اقشار جامعه را دربرنمی گیرد. تعداد بسیار کمی از مردم ما می توانند با چنین شکلی از نمایشگاه ارتباط برقرار کنند ایتالیا هم به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا ناگزیر نمایشگاه کتاب بولونیا را به صورت غیر حضوری برگزار کرد؛ برگزاری مجازی درخشش و گستره سابق را ندارد و در شرایط فعلی به عنوان طرح جایگزین مطرح است. امیدوارم باتوجه به وضعیت آب و هوایی کشورمان بتوانیم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را در فصل تابستان که هوا گرم می شود برگزار کنیم باتوجه به اینکه ممکن است شیوع بیماری کرونا در این فصل از بین برود این نمایشگاه در استان های گرمسیر برگزار شود.

شرفشاهی تصریح کرد: الزامی ندارد نمایشگاه بین المللی کتاب حتما در تهران برگزار شود برگزاری حضوری نمایشگاه بین المللی کتاب اهمیت دارد و نباید این جنبه از برگزاری نمایشگاه نادیده گرفته شود. الزاما هرطرحی که در هر نقطه ای از دنیا برگزار می شود نباید سریع کپی شود چون امکانات ما از لحاظ بومی و اقلیمی با کشورهای دیگر متفاوت است از این رو باید روی تمام گزینه ها مطالعه شود.

گفتنی است نیکنام حسینی پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب از احتمال برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به صورت مجازی از ۱۵ اردیبهشت ماه خبر داده البته این طرح هنوز نهایی نشده و در دست بررسی است.