«شنای پروانه» خالی در اکثر سانس‌ها/ «خوب بد جلف» هم به داد گیشه نرسید

 پس از نزدیک به پنج ماه تعطیلی سالن‌های سینما، بالاخره و با تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد ملی مبارزه با کرونا، این سالن‌ها از یکم تیر ماه بار دیگر با محدودیت‌های خاص بهداشتی میزبان مخاطبان شدند.

اخبار فرهنگ و هنر - بازگشایی سینما‌ها از همان لحظه ابتدایی با حواشی فراوانی روبرو بود، تنها دو روز مانده به آغاز اکران فیلم سینمایی « شنای پروانه » از اکران کنار کشید، رسول صدرعاملی عدم همکاری در تبلیغات را دلیل اصلی کناره گیری از چرخه اکران اعلام کرد، تنها یک روز بعد فیلم سینمایی «خوب بد جلف ۲» هم از اکران انصراف داد.

عوامل فیلم سینمایی «خوب بد جلف» همچون شنای پروانه دلیل خود برای کناره گیری از اکران را عدم پرداختن به تعهدات تبلیغاتی دانستند، وضعیت اکران در همان ساعات ابتدایی روز اول تیر ماه به شدت بغرنج بود تا اینکه شب اولین روز تابستان خبری مبنی بر بازگشت این دو فیلم و توافق آن‌ها منتشر شد.

سینماها بار دیگر با اکران دو فیلم مهم خود امیدوار به حضور مخاطبان بودند و به استقبال دومین روز از بازگشایی رفتند، اما باز هم چرخه اکران اتفاق تازه‌ای را برای سینماداران و فیلمسازان رقم زد. با وجود پیش بینی‌های برخی از سینماگران مبنی بر استقبال مردمی، متاسفانه هیچکدام از آثار در دومین روز هم فروش قابل ذکری نداشتند.

از سویی بسیاری از سینما‌های اصلی نیز همچنان در تعطیلات به سر می‌برند، به عنوان مثال پردیس سینمایی آزادی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پردیس‌های سینمایی همچنان در دومین روز از بازگشایی سینما‌ها قصدی بر بازگشایی نداشته است.

متاسفانه روند فروش فیلم‌های سینمایی در چرخه اکران با وجود بازگشت دو فیلم مطرح این چرخه باز هم تغییری نداشت، به حدی که در یکی از بهترین سانس‌ها و در یکی از مهمترین پردیس‌های سینمایی «خوب بد جلف ۲» حتی یک مخاطب هم نداشت.

شنای پروانه ساخته محمد کارت هم وضع بهتری نداشت و در آغاز بلیت فروشی اکثریت سالن های خود را خالی از تماشاگر می‌دید، فیلمی که یکی از آثار اکران نوروزی بود و از جمله امیدهای سینما برای رکوردشکنی گیشه برای آثار اجتماعی محسوب می شد، هم اکنون در جذب حداقلی مخاطب هم ناتوان مانده است. 

بازگشایی سینما‌ها از همان ابتدا منتقدان خاص خود را داشت، بسیاری این عملکرد را رفع تکلیف و بدون برنامه ریزی می‌دانستند و عده‌ای این بازگشایی را از روی اجبار می‌دیدند، اما در هر صورت حال با گذشت دو روز از بازگشایی سینما همچنان سینما در تعطیلات به سر می‌برد و نشان می‌دهد که حتی اکران فیلم کمدی و پرفروش خوب بد جلف هم دردی از چرخه اکران دوا نمی‌کند.

حال باید دید روند بازگشایی سینما‌ها در ادامه به چه صورت پیش خواهد رفت، شاید باز هم بتوان به شیوه‌هایی همچون اکران آنلاین و سینما ماشین نگاه جدی تری داشت، اما تا آنجا که مشخص است همچنان جامعه برای حضور در سالن سینما دلیل قانع کننده‌ای را پیدا نکرده است.

در این میان نکته حائز اهمیت ساخت مداوم آثار سینمایی است، در حال حاضر هم چرخه اکران صف بلندی را پشت خود می‌بیند و در همین حین می‌بینیم که بسیاری از کارگردانان مطرح سینما مشغول ساخت آثار خود هستند، باید دید با ساخته شدن این آثار چه وضعیتی در انتظار سینمای کشور در ادامه سال ۹۹ خواهد بود.